Schakelaar die terug gaat naar originele stand

Martijn B

  • #1
Dit is de case.

Ik heb een schakelaar en die schakelt het licht en de afzuiging in de douche. (op zich prima)

Wat ik zou willen is een extra schakelaar/knop waarmee je alleen de afzuiging uit kan zetten en het licht kan laten branden. (op zich geen probleem)

maar als dan het licht uit gaat en vervolgens weer aan moet de afzuiging ook weer aan gaan / meeschakelen. (wel een probleem?)

Wat ik dus zoek is een soort onderbreking voor de afzuiging die wanneer het licht uitgaat terugspringt in de originele stand (niet onderbroken).
Wanneer het licht aan gaat gaat dan ook automatisch de afzuiging weer aan.

Hoe maak ik zoiets?!
 

-stuffie-

  • #2
Met zo'n ding gaat het ook prima he? Gewoon met 1 druk beide schakelaars aan en naar keuze weer 1 uit zetten...

 

Martijn B

  • #3
Hahaha, je hebt helemaal gelijk maar...

Ik heb helaas te maken met een bestaande situatie waarbij dat niet gaat passen zonde serieus hak en breekwerk. Vandaar dat ik de andere optie wil bekijken....
 

Fiesiekus

  • #4
Wat is die bestaande situatie dan? Ik kan me niets logischer, eenvoudiger en praktischer dan de oplossing van Stuffie123 voorstellen.
 

-stuffie-

  • #5
En als je een trekschakelaar hebt, dan koop je er nog 1 bij, je plaatst hem vlak naast de andere en knoopt de draadjes halverwege aan elkaar :D
 

Martijn B

  • #6
De leiding van de centraaldoos naar de afzuiging is goed te bereiken.
De leiding van de centraaldoos naar de schakelaar is vol en flexibel dus geen ruimte voor een extra schakeldraad en als die er al was is die draad door de flexbuis niet te trekken....
Daarnaast is er geen ruimte om een dubbele schakelaar te plaatsen, die zit er namelijk al voor het lichtpunt bij de spiegel.

Ik heb te maken met een bestaande situatie op een woonschip, vandaar de ongebruikelijke situatie...

Ik ben het ook volledig eens met de praktische waarde van de oplossing van Stuffie (en de onpraktische van de vraag van mij) maar toch blijft de originele vraag staan....
 

Martijn B

  • #7
Hahaha...
Dat gaat dan wel op de goede manier werken met die trekschakelaar...

Is alleen esthetisch niet goedgekeurd....
 

-stuffie-

  • #8
Dan moet het maar met een relais met dubbel wisselcontact. Het ene contact houdt de spanning op het relais als je op een drukschakelaar drukt en het andere contact verbreekt dan de verbinding met de fan. Misschien kan het makkelijker, maar ik zou het zo niet weten.
 

Toon

  • #9
En anders gewoon draadloos.
 

Martijn B

  • #10
Draadloos! Nog helemaal niet aan gedacht maar dat kan volgens mij de oplossing zijn!

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ben er uit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu