RVS spoelbak op RVS werkblad lijmen?

Wj_bosenzuiderzicht

  • #1
Hallo,

Ik ben van plan om een spoelbak op een op-maat-gemaakt-6mm-dik-werkblad te lijmen. Dit omdat lassen moeilijk en duur is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Komt de spoelbak onderaan de plaat of er bovenop ?
Welk model is het, een foto maakt het duidelijker.
 

Wj_bosenzuiderzicht

  • #3
Excuses,
de spoelbak wil ik onder het werkblad lijmen.
 

Techno tim

  • #4
Kan wel gelijmd worden met lijmkit/multiseal.
De constitutie is het zelfde als bij een glazen of een stenen blad als onderbouw bak.
Mooi is anders en zeker als je kijkt naar strakke bak.
Ik zou sparing in blad iets kleiner laten maken als bak en goed afwerken, zodat blad iets oversteekt over bak.
Kan ook sparing blad iets groter maken waardoor bak door sparing heenloopt, dan zal je wel een naadje van de lijmkit blijven zien.

Nogmaals ik vindt het zonde dat je hem er niet onder laat lassen
 

Wj_bosenzuiderzicht

  • #5
Ik wilde eerst kookplaat en spoelbak in laten lassen, maar dat werd erg duur en op de kookplaat wordt geen garantie meer gegeven als deze kapot gaat (en kan ook niet worden gedemonteerd).
Daarom dacht ik de kookplaat vlak in te bouwen en consequent ook de spoelbak...
 

Techno tim

  • #6
Kookplaat zou ik ook niet inlassen (vroeger wel meer gedaan)het geeft inderdaad problemen met garantie en onderhoud.
Kookplaat en spoelbak zijn twee verschillende dingen, spoelbak en ruimte er omheen moeten goed en makkelijk kunnen worden schoongemaakt.
Rest al vermeld in eerder bericht.
 

Wj_bosenzuiderzicht

  • #7
Bij de leverancier vertelden ze mij dat door het lassen het RVS gaat krimpen en dit kan worden tegengegaan door een houten plaat onder het RVS te lijmen. Ik wil een 6 mm dik RVS blad gebruiken zonder houten plaat eronder weet niet of dat mogelijk is. Daarnaast wil ik de kosten ook proberen te beperken. Ik ben echter wel bereid iets meer te betalen voor kwaliteit.

De tip van het overlappend werkblad is iig top, bedankt daarvoor!
 

Millew

  • #8
Vervormingen t.g.v. laswerk kunnen worden beperkt door allerlei maatregelen en methoden maar absoluut niet door een houten plaat.

Die houten plaat wordt er onder gelijmd om het blad te kunnen monteren. Hout schroeft makkelijker dan staal.

Het hangt er van af hoe gelast wordt, maar als ik kijk naar de stijfheidsverhouding tussen een 6 mm dik blad en een ca. 0,8 mm dikke spoelbak dan heb ik het idee dat de spoelbak eerder zal gaan vervormen dan het blad.
 

Wj_bosenzuiderzicht

  • #9
Wat houdt zo'n vervorming precies in? is het acceptabel of wordt het misvormd?

ik heb gisteren geïnformeerd over de kookplaat. Deze is 3 mm vlakinbouw. Het plan dat ik nu heb is om onder het 6mm werkblad iets van een onderconstructie te laten lassen (of lijmen) en dan 3 mm opvulling en dan vast lijmen, zodat het vlak op het blad zit. Iemand ervaring hiermee of goede tips?
 

Millew

  • #10
Ik had er bij moeten zeggen 'als er al iets gaat vervormen'.
 

Tiho

  • #11
Als die plaat 6 mm is en er wordt niet zoveel hitte ingebracht met lassen zou ik me ook niet zo druk maken om vervorming. Eerder verkleuring, dus zal het wel weer gepolijst moeten misschien.
 

Techno tim

  • #12
"Onze" RvS boer last alle soorten bakken netjes in de bladen enz.
Wat 6 mm doet weet ik niet maar vermoedelijk zal dit ook voor hem geen probleem opleveren, maar ja ze maken daar alleen maar RvS onderdelen voor keukens enz dus hebben wel wat ervaring.
Ga maar eens google op RvS Bladen lassen/maken en bel ze voor info.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu