Rubino 1200 probleem.

Albert B

  • #1
Hallo,

Sinds vandaag doet onze wasmachine raar.
Rubino 1200.
Mod. Rubino 12 Type P6247706
Prod.no 914798001 01
Ser no. 022 00324

Vanmiddag draaide hij en hield er mee op.
Er stond ook nog water in.
We hebben het filter schoongemaakt,de afvoerslang gecontroleerd en weer proefgedraaid.

Nu kwam ik erachter dat hij gewoon start,water neemt,afpompt (in het begin van het programma ook nog even licht centrifugeerd) dan weer draait.
Op de klok B,C,D (functioneren normaal).
Daarna wanneer de klok op afpompen en centrifugeren gaat (F) bromt hij wat en na een tijdje gaat de klok door naar G en blijft daar staan,met de trommel nog vol water.

Wanneer wij de machine uit doen en dan op afpompen zetten,doet hij dat wel weer (1 of 2 keer gebeurd dat dat niet ging, maar dan machine uit klok 1-2 mm verdraaien,hij verde dan gewoon weer terug,dan machine aan en dan reageerde hij wel weer goed.)

Ditzelfde met centrifugeren,ook als hij het niet deed,machine uit klok 1-2 mm verzetten,hij veerde weer 1-2 mm terug,machine inschakelen en hij centrifugeerde.
Ik heb de bovenkant eraf,maar de achterwand lukt niet.
Dwz de 2 boutschroefjes boven en de 2 onder losgemaakt,maar er zit geen beweging in de achterwand.
Dit wilde ik doen om de koolborstels te controleren.
Heb me ingelezen op het forum,maar ben dit probleem nog niet tegengekomen.
Ik hoop dat ik het probleem duidelijk heb beschreven.
Alvast bedankt voor uw hulp.

met vriendelijke groet,

Albert.
 

Albert B

  • #2
Ik heb de koolborstels van de motor eraf,ze zijn logischerwijs schuin afgesleten,maar de langste zijde is 13 mm lang ongeveer,de korte 10 mm vanaf de plastic behuizing gemeten.
De andere is lange zijde 11 mm en de korte zijde 10 mm vanaf de plastic behuizing gemeten.
Is het verstandig om nieuwe koolborstels te bestellen?
En zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,
Albert.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De koolborstels zijn aan de korte kant, die moeten vervangen worden.
 

Albert B

  • #4
Bedankt voor de reaktie.
De koolborstels heb ik vervangen.
De machine maakt nu wel meer lawaai,zelf denk ik dat dit komt doordat de "scherpe"kant van de borstel op dit moment alleen nog maar kontakt maakt en hij waarschijnlijk wanneer hij goed is ingesleten,dit lawaai voorbij is.(correct me if i'm wrong).

Het probleem is er nog steeds,Wanneer we hem op kort wasprogramma zetten,neemt hij water,draait gewoon,op een bepaald punt pompt hij af en centrifugeerd,daarna water nemen draaien,wanneer hij dan moet spoelen,afpompen centrifugeren (op de klok stand F) doet hij dit niet.

Dwz hij bereikt "F" is even stil,de klok draait een stukje verder,blijft een seconde of 2 staan,draait weer een stukje verder,blijft weer 2 seconden staan en draait nog 1X verder en blijft 2 seconden stil,dan draait de trommel een keer of 3 en houdt dan op.
De klok staat dan op "G".
De machine staat dan nog vol water.

Nu heb ik geprobeerd af te pompen door de klok op "P"(afpompen) te zetten,het enige wat nu hoorbaar is is een brom die van de pomp afkomt.

Gisteren deed hij dit ook een paar keer,maar vervolgens pompte hij wel.
Dit in tegenstelling tot nu.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Niet de scherpe kant van de koolborstel komt op de collector maar de hele schuine kant moet contact maken met de collector.
 

Albert B

  • #6
Dat begreep ik,maar het is een originele (althans zo zijn ze mij verkocht) ze zijn identiek alleen bij monteren,wat maar op 1 manier kan,bleek dat ze alleen met de scherpe kant kontakt maken.

Ik dacht zelf dat dit dan gewoon in moest slijten tot ze volledig kontakt maken.
Kan dit de oorzaak van alle ellende zijn?
De slang die het water afvoert vanuit de kuip heb ik ook los gehad,met mijn vingers erin,zat niks,toen de kuip,zat ook niks in(kon de trommel voelen)
Heb inmiddels de pomp ook uitelkaar liggen,zit trouwens geen rotzooi in gelukkig.
Ik ben in ieder geval nu helemaal uitgedacht zeg maar.
Ik zou zelf niet meer weten wat ik moest controleren.
 

Albert B

  • #7
Ik heb de koolborstels weer gedemonteerd,de stiften eruit en gedraaid en er weer opnieuw in zodat ze op de juiste manier kontakt maakten.
Zal wel niet de bedoeling geweest zijn van de fabrikant maar ja.
Ze zitten er weer in,en de machine doet weer wat hij moet doen,wassen,spoelen,afpompen,centrifugeren enz.
Hij lekt alleen wat water,slang niet goed gemonteerd :oops:
Ga ik nu even verhelpen.

Jan,bedankt voor je reakties.

Met vriendelijke groet,

Albert.
 

Albert B

  • #8
Het probleem is dus NIET :x opgelost.
Bij het proefdraaien (zonder was) ging alles perfekt.
Op de kleine lekkage na dan,deze heb ik verholpen.
Mijn vrouw deed er naderhand een was in (normale hoeveelheid) en hij draaide.
Totdat hij af moest pompen,bij het afpompen was het enige wat je hoorde het brommen van de pomp.
Alle slangen zijn nagekeken of er ook iets van een verstopping oid zat,maar dat is het niet.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

De pomp zoals eerder gezegd geeft alleen een bromtoon en verder niets.
De koolborstels maken op de juiste manier kontakt en zijn hagelnieuw.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dan zit er waarschijnlijk speling op de as van de pomp, de magneetpompen die tegenwoordig gebruikt worden slaan dan vast en moeten dan vervangen worden.

Mooi dat het gelukt is met de koolborstels.
 

Johnie

  • #10
Vermieuw de afvoerpomp maar dan doet ie het weer
 

Albert B

  • #11
Zojuist gedaan (afvoerpomp vervangen) en hij draait weer als een tierelier.
In dit geval was het dus een combi.
Koolborstels en een pomp waar speling op de as zat.
Jan en Johnie nogmaals bedankt voor de hulp.

Groeten,
Albert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu