Rooster boven glas of kozijn

Rene2807

  • #1
Beste klussers,

We zijn bezig met een grote verbouwing, en zijn we aangekomen bij nieuwe kozijnen.

We hebben ventilatie roosters nodig voor toevoer van verse lucht.

Doordat de binnen muren nog niet volledig op hoogte zijn, hebben we nu nog de mogelijkheid om eventuele ventilatie roosters boven de kozijnen te plaatsen.
Dit wordt echter afgeraden door de leverancier van de kozijnen.
Hij adviseert om de roosters boven op het glas te monteren.

Aangezien wij dit minder mooi vinden, vroeg ik mij af wat de voor en nadelen zijn van de roosters boven de kozijnen.

Alvast bedankt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Roosters boven het kozijn is inderdaad veel mooier. Maar achteraf inbouwen is eigenlijk niet mogelijk. Het complete detail moet erop aangepast worden.

Maar er zijn veel mogelijkheden. Ook bv. roosters in de muur.

Als het toch een grote verbouwing is: overweeg balansventilatie! Ook daar staan de ontwikkelingen niet stil: er is zelfs een systeem zonder toevoerkanalen.
 

Rene2807

  • #3
Bedankt voor je reactie.

Omdat het achteraf inbouwen inderdaad niet mogelijk is, en nu het nog kan, wil ik dit wel graag in overweging nemen om het nu te doen.
Echter werdt dit afgeraden vanwege slechte ervaringen hiermee.

Nu zie ik niet echt het verschil in werking,tussen rooster boven het kozijn, of boven het glas.
Vandaar mijn vraag wat hier de ervaringen zijn......

En ook deel ik je mening dat het boven het kozijn er veel beter uit ziet.....
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb nog geen enkel slechte ervaring van een rooster boven het kozijn gehoord. Dus ik ben erg benieuwd wat hij precies bedoeld.

Aandachtspunt is wel dat de spouw goed wordt afgesloten.
 

Rene2807

  • #5
Volgens zeggen was het voornamelijk condensvorming en veel last van koude lucht / tocht.

dit komt bij 1 bron weg, vandaar dat ik graag meerdere ervaringen hoor, aangezien dit behoorlijk bepalend is in hoe het er uit komt te zien.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat nadeel geldt voor alle roosters, ook die in het glas.

Wil je dit niet: kies balansventilatie.

Er zijn roosters die beter geisoleerd zijn waardoor er minder kans op condensatie is. Ik vermoed dat roosters boven het kozijn minder last hebben van condens dan raamroosters.

Tocht is te verminderen door de roosters hoog genoeg te plaatsen en meer roosters te plaatsen dan strikt noodzakelijk. Dan kan je de roosters aan de windkant van het huis dicht doen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dat is ook de nieuwe uitdaging om op een nette, eenvoudige manier de woning te ventileren. We zitten nog steeds in de fase heeeeeeeel veeeeeeel m3 dan is het goed. Maakt niet uit in welke ruimte we de lucht inblazen.
Nieuwe ontwikkelingen zijn er, maar owee als het geld kost dat zien de projectontwikkeler en de aanemer echt niet zitten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu