Rolluikmotor defect?

Frederik.49

  • #1
Beste allemaal,

Heb aan voorzijde en achterzijde woning bovenverdieping geintergreerde elektrisch bediende rolluiken via een chronis uno comfort (met lichtsensor)welke via een RK2 relaiskast lopen.
Probleem is dat rolluiken aan achterzijde woning niet meer werken. Bij handbediening via chronis hoor je wel relais klikken, echter geen leven in rolluiken.
Relaiskast vernieuwd (na controle zekeringen), echter geen werking.
Hierop een handschakelaar (on/off)rechtstreeks op 1 motor (buiten relaiskast om)van rolluik achterzijde aangesloten. Werking perfect. Ook op ander rolluik aan achterzijde werkt motor op handschakelaar perfect.
Goed werkende elektrische chronis bedieningskastje van voorzijde gewisseld met achterzijde.
Rolluiken geven geen krimp aan achterzijde, echter hoor je wel relais klikken.
Vraag: Als motoren wel op handschakelaar werken kan dan toch een motor defect zijn?
Is eindafstelling van motor (Becker) verlopen of kan er een condensator in motor defect zijn?
Ik vraag dit, daar het geintergreerde rolluiken in kunststof puien zijn en het waarschijnlijk een hels karwei is om motor te verwijderen!
Hoe kom ik erachter welke van de 2 motoren aan achterzijde defect is?
 

Patricio

  • #2
Is de bedrading van de motor naar de relapskast wel in orde/ goed aangesloten?

als de motor gewoon goed functioneert met een losse schakelaar dan betekend het dat de motor niet het probleem is!
 

Frederik.49

  • #3
Beste Patricio,

Als eerste bedankt voor je reactie.

Bedrading is correct aangesloten na vernieuwen relaiskast.Heb alvorens relaiskast uit te wisselen alle bedrading genummerd en ook nog alles op tekening gezet om niet die fout te maken, echter met nieuwe relaiskast, zoals beschreven, bij bediening Chronis alleen maar een klik van relais. rolluiken geven geen krimp! Net als met oude relaiskast die 11 jaar goed gewerkt heeft.

Ben er wel achter dat als er gedonder is met elektrische zonneschermen of rolluiken vaak na de winter bij ingebruikname zich dit voor doet. (vorstproblemen motoren??)
Beneden heb ik voor en achterzijde motoren zonneschermen na de eerste keer in gebruikname na de winter moeten vervangen, daar ze niet of vreemd werkten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu