Rolluik motor of condensator vervangen?

Flee01

  • #1
Mijn rolluik 1.50 l ×2.00m h Alu is meer dan 10 jaar oud. De laatste tijd gaat ie niet meer goed omhoog en blijft onderaan hangen. Na een stukje meeduwen gaat ie weer verder. Ik heb het idee dat ie steeds slechter/langzamer omhoog gaat. Momenteel trekt ie de gaatjes vrij maar als ie de volledige last moet trekken van onderaan blijft ie hangen en brommen. Ik help hem dan ca 30 cm en dan gaat ie weer. Ik heb op het forum rondgekeken en wil e.e.a. zelf gaan repareren.

Mijn vragen:

1) De buismotor vervangen lijkt me de logische keuze. Of heeft het zin om eerst de condensator te proberen? Dit las ik ook als optie in sommige gevallen.

2) Als ik de buismotor vervang, kan ik evt kiezen voor een zwaardere uitvoering qua trekkracht voor enkele euro s meer. Is dit een goede optie of zijn er argumenten om dit juist niet te doen?

3) Wat voor (periodiek) onderhoud is aan te bevelen bij een elektrisch Rolluik? Ik heb nu de geleide goten ingespoten met teflonspray.

Alvast bedankt voor je reactie.
 

DSR9500

  • #2
Gezien de leeftyd en je probleem, is de kans groot dat je een juiste diagnose stelt...

Eerst nieuwe condensator vervangen.. kost een keer 10 euro.

Nog mooier, gebruik een capaciteitstester om de condensator te testen.
want het kan wat anders zijn....
lees maar m'n verhaal uit 2010 https://www.klusidee.nl/Forum/topic/zonnescherm-gaat-traag.56660/

en gehele motor vervangen kan altijd nog :roll:
 

Flee01

  • #3
Hoi Eric,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik ga de condensator doormeten.
Tevens heb ik de link bekeken van het dikke vet in de tandwielkasten als mogelijke oorzaak. Ik snapte alleen de foto na de condensator niet. Leek wel een beest op die stok.
Het dikke vet bij de tandwielen is ook iets om in gedachte te houden. Met name omdat de klachten begonnen in de koudere periode.

Ik heb de kap al los geschoefd. Al met al lijkt het me niet een klusje voor een klein uurtje en ik heb er het liefste een 2e man bij. Ik zing het nog wel ff uit tot na mijn vakantie begin februari. Tot dan moet mijn rolluik in ieder geval dicht zitten. Daarna ga ik er mee aan de slag. Ik zal dan laten weten hoe het verder gaat.

Btw alvast vooruitlopend op evt vervanging, heb je ook antwoord op mijn algemene vragen 2 en 3 Als je tijd hebt?
 

DSR9500

  • #4
Tja... het vet was gewoon dikke yoghurt geworden :roll:
Die vreemde foto is de tip van een spanningszoeker waarmee ik de 1e klodder verwijderde uit het vertragingshuis.

en voor de klus zijn 4 handen wel erg handig.

mbt zwaarte vd motor, kan mi geen kwaad maar lijkt me overbodig.

mbt smeren is Teflonolie een mooi smeermiddel.
Denk er bv ook eens aan om dit jaarlijks te gebruiken op scharnieren in huis en zelfs in de keuken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu