Riool aansluiting toilet verleggen

Rotjeknor

  • #1
Aangezien mijn toilet vrij klein is en ik vrij lang en het toilet ook nog eens aan vernieuwing toe is, is mijn idee er een inbouw wc te plaatsen (met een verkorte pot). Hiermee krijg ik waarschijnlijk wat meer plek en hoeft de deur niet open te blijven staan als ik zit :P Ook komen er gelijk (nieuwe) tegels ed, maar goed, dat staat hier ff los van.

Bestaande situatie
Nu zit er op dit moment een 'normale' pot in, een pot staande op de vloer, met de rioolaansluiting in de vloer. Deze aansluiting zit op dit moment 19cm van de achterwand af (afstand wand tot zijkant buis). De buis heeft een diameter van 110mm. Deze loopt 65cm vertikaal omlaag, waarna er een 90graden bocht is.

Nieuwe situatie
De buis zal verlegd moeten worden zo dicht mogelijk van de wand. Mijn oorspronkelijke idee was iets van 1 a 2 cm speling over te houden om nog wat ruimte te houden voor de aansluiting straks van de inbouw wc. Mijn idee was om de 90graden bocht die er nu is iets te verleggen richting de wand, daarvoor moet ik dus wel een ruime 65cm diep plek hebben.

Voortgang
Nu heb ik inmiddels een deel van het vloertje (tussen de wand en de buis, ~20cm breed) weggebroken (beton), en aan het graven gegaan in de zandlaag onder het vloertje. Ik zag hierbij dat de water aansluiting strak tegen de wand loopt, dus de speling van 1 a 2 cm zal ik alleen daarvoor al nodig hebben. Echter op 40cm diepte zit er een rijtje stenen die een 5cm oid uitsteken. Mijn oorspronkelijke plan om de 90graden bocht te verleggen valt hiermee in duigen.

Ik kan een fotootje schieten van de situatie in het gat op dit moment mocht dat handig zijn.

De vragen :P
- Hoe kan ik dit nu het beste oplossen, dwz de buis verleggen?
- Waar ik zelf aan zit te denken is 2x een 45graden bocht pakken, om daarmee geen last te hebben van het rijtje stenen. Kan dit echter met die 19 (min 1 a 2 cm) speling tussen de buis en de wand?
- Zijn er eventueel nog andere dingen die ik beter wel of niet kan doen?

Ik ben nog wat aan het rondsnuffelen op internet, maar heb tot nu toe weinig kunnen vinden over maten van pvc bochten enzo. Misschien gewoon eens naar de bouwmarkt fietsen om het zelf te bekijken... Wel kwam ik iets tegen over flexibele pvc buis, misschien wel interessant...
 

Rotjeknor

  • #2
Onder de krant zit de riool aansluiting, had ik misschien beter voor de foto even weg kunnen halen, maar ja, die stank he :P

Hier even een overzicht van hoe mn wc er nu uit ziet.



Hier zie je de situatie met het gat en het rijtje stenen.



Hier zie je de situatie in het gat met de pvc buis onder, de waterleiding (kraantje in de wc) boven, rechts een buis (ook riool?) en dus het rijtje stenen op 40cm diepte.



PS Jan, foto's online zetten is voor mij geen probleem, mocht je ze toch willen hebben kan dat uiteraard vanuit de plek waar ze nu online staan.
 

H@ns

  • #3
Met twee bochten van 22,5 en 1x 45 graden of een combinatie van 15, 22.5, 45, etc. moet je met een beetje draaien wel het juiste verloop kunnen krijgen.
Zijn wel wat extra mofjes maar das beter dan "dat rijtje stenen" wegkappen. Dat is namelijk je fundering. :shock:


 

Rotjeknor

  • #4
Mooi plaatje, maar dit zegt mij nog niets over hoeveel ruimte ik daarvoor nodig heb. Maar goed, ik ga gewoon ff langs de bouwmarkt.

btw, Wat ik van mijn broer hoorde is dat aannemers dit soort rijtjes stenen nog wel eens wil 'aanpassen' om dit soort situaties opgelost te krijgen... En het is inderdaad wel de fundering, maar een heel beperkt deel ervan. Anyway, ik blijf er gewoon af (-:
 

H@ns

  • #5
Het is een bocht van 22,5 graden met diameter 110 dus je kunt ongeveer zien hoeveel ruimte die in beslag neemt...
Bij de bouwmarkt gaan ze niet verder dan 90 en 45 qua bochten 110, je kunt dus beter naar een proffesionele winkel gaan.
Schuifmoffen zijn misschien makkelijker dan lijmmoffen. Maar ja die zijn ook weer iets groter en duurder en bij die diameter in een lastig hoekje erg moeilijk in elkaar te schuiven!

Er zijn trouwens ook speciale (witte) aansluitstukken voor een toilet. Hier zit een soort kogelgewricht in zodat je ze in elke gewenste hoek kunt zetten, misschien kun je daar nog iets mee!

Flexibele koppelingen van 110 worden volgens mij nog niet verkocht in NL.

Succes.
 

Rotjeknor

  • #6
Hmm, een professionele winkel... Ik weet niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen, maar ik zal eens rondkijken hier in Eindhoven.

Die stukken met kogelgewricht lijken me ook wel wat, maar goed, eens kijken of ik ergens IRL de verschillende mogelijkheden kan zien. Langzaam komt er schot in (-:
 

Gerrit

  • #7
H@ns bedoelt een loodgietersbedrijf :)
 

H@ns

  • #8
Egas op de kanaaldijk :P
 

Hoezithet

  • #9
Goede bouwmarkten willen best de meer wat speciale bochten in hun schappen hebben. Echter de professionele merken willen niet (graag) aan de bouwmarkten leveren. Je komt daarom vaak maar een bepaald merk in de bouwmarkten tegen.

Een ander oplossing voor je probleem is een bestaand hulpstuk dat een horizontale sprong maakt (manchet aansluiting) van ongeveer 12 cm (er zijn volgens mij meer maten). Het hulpstuk kun je in de vloer verwerken. In je kruipruimte kom je zo van de muur weg en verticaal naar beneden en kun je je voorgenomen aansluiting weer maken.
(merk weet ik niet uit mijn hoofd, maar mag ook niet op dit forum)

Verder is er een landelijk keten van verwarmingwinkels (ook een vestiging in Eindhoven) die ook de professionele hulpstukken voor riolering hebben.

Suc6
 

Rotjeknor

  • #10
Hoezithet schreef:
Een ander oplossing voor je probleem is een bestaand hulpstuk dat een horizontale sprong maakt (manchet aansluiting) van ongeveer 12 cm (er zijn volgens mij meer maten). Het hulpstuk kun je in de vloer verwerken. In je kruipruimte kom je zo van de muur weg en verticaal naar beneden en kun je je voorgenomen aansluiting weer maken.
(merk weet ik niet uit mijn hoofd, maar mag ook niet op dit forum)
Klinkt ook erg interessant. Heb je hier een plaatje van? Of misschien een website waar ik het kan vinden?
 

Hoezithet

  • #11
Ik weet het niet 100% zeker (ik zou maandag even moeten kijken) is, bij de bouwmarkt waar ik kom, dit volgens mij het hulpstuk van viega.

zoek op: versprungbogen.




Suc6
 

Rotjeknor

  • #12
Ik ben in de bouwmarkt wezen kijken, met 2x 45 graden gaat het zeker lukken.

Heb nog wel wat vraagjes over het gat dichtstorten, maar daarvoor open ik direct ff een nieuw topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu