Rioleringsplan - oud leidingwerk gebruiken

Max v

  • #1
Beste klussers

Momenteel bezig met het verbouwen van mijn eerste huisje. Het is een rijwoning van in het jaar 64, vrij oud dus en nooit iets aan vernieuwd.

Ik ben een leek maar wil zo veel mogelijk zelf doen en probeer zo veel mogelijk zelf uit te zoeken.

Nu ben ik mij momenteel aan het verdiepen in het rioleringsplan.

Mijn vraag:
a) er ligt een soort van vetput/sifonput in de tuin, daarop ligt de overloop van de aanwezige waterput aangesloten alsook de afvoer van de afwasbak van het bestaande keukentje. Vanuit deze put ligt er dan een buis die in een rechte lijn onder de fundering van het huis doorloopt (bruin/rood - achtig gebakken soort buis)en eindigt onder het voetpad in een sifon volgens het plan.

-> nu wil ik een uitbouw doen dus een nieuwe funderingsplaat laten gieten bovenop waar de bestaande regenput en sifonput zit. Ik wil een nieuwe regenput plaatsen achteraan de tuin. De oude sifon en regenwaterput dichtmaken met steenpuin. Nu had ik gehoopt om de bestaande leiding die onder het huis doorloopt eventueel te kunnen gebruiken als overloop van mijn regenwaterput en op deze manier een RWA afvoer (gescheiden stelsel) te kunnen leggen. Dus de overloop van mij RWP er op aan te sluiten. Zou dit ok zijn? Is die oude leiding te gebruiken hier voor? Ik zie niet meteen een andere optie aangezien de overloop van mijn waterput onder de plaat heen moet lopen en ik die anders moet openbreken(woning staat op palen)...

De 2de bestaande afvoer zit onderaan rechts in de woning, daar staat een badkamer op het 2de en gelijkvloers recht onder elkaar. Er loopt daar momenteel 1 grote leiding (110) recht naar beneden die het grijze afvalwater van de badkamer en de wc's 1ste verdiep en gelijkvloers samen afvoert rechtstreeks naar riolering. Ik wil op de zolder (2de verdiep) nog een kleine badkamer maken. Kan ik dan de wc daar + lavabo/douche aansluiten op een 110, doortrekken recht naar badkamer er onder op 1ste verdiep en daar zelfde, en terug recht naar onder en op gelijkvloers nog wc aan koppelen en tevens met het afvalwater van mijn keuken in de uitbouw daarop uitkomen daar dan allemaal samen naar de riolering. Dan is dat zogezegd mijn DWA (gescheiden stelsel, nog niet aanwezig in de straat maar zit dan wel klaar...)

Zit ik op een correcte denkpiste? Tips, opmerkingen...?

Hartelijk bedankt!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Maak even een tekening dat zegt wat meer voor iemand die de situatie niet kent.
 

Max v

  • #3
 

Marcn88

  • #4
Het oude leidingwerk in zn geheel vervangen dit is namelijk gresbuis en dit zorgt vroeg of laat voor problemen en als die dan onder t beton ligt heb je een probleem,oude puttten e.d laten vervallen en vervangen voor pvc t stukken
Bij overgang naar gemeente riool een ontstoppingstuk plaatsen en ook daar waar die de woning uitkomt houdt ook rekening met een ontspanningsleiding voor de standleiding
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu