Ringleiding compressor werkruimte

Rastamano

  • #1
Hallo. in een knutsel werkplaats komt een grote compressor (ong 150x50cm).
hiervoor wil ik een ringleiding aanleggen waarvan ik aftakkingen kan maken zodat er overal een aansluiting is voor lucht.

nu zag ik in verschillende werkplaatsen verschillende oplossingen. koper, staal, etc etc. wat is aan te raden? ik hou het graag zo goedkoop mogelijk. niet alleen de buis zelf is van belang maar ook dingen als T-stukken e.d voor de aftakkingen.

op de compressor word naast gewoon lucht voor schoonblazer ook een autobandenwisselapparaat gebruikt, luchtratels, puntlasapparaat, etc, dus ook digendie best wat lucht vereisen.
wat voor diameter leiding is aan te raden voor de ring, en wat voor diameter voor de aftakkingen?

bedankt alvast!
 

Black Knight

  • #2
Zelf hebben wij hier in de werkplaats een gewone stalen waterleiding van 1/2 duim liggen, die ruim voldoende is voor blaaspistolen en dergelijke. Verder hebben we 1 aparte aansluiting rechtstreeks op het drukvat met een dikke slang om een zware luchtratel e.d aan te drijven. Onze compressor heeft ook ongeveer een vat van die afmetingen (150 lang, 60 diameter of zoiets)

In de grote loods van de buurman (transportfirma) hebben ze 1 duims stalen buis gebruikt, zowel voor ringleiding als voor aftakkingen. Die compressor is echter ook een heel stuk groter.

T-stukken moet je gewoon zien dat de koppelingen die je wil gaan gebruiken erin passen.
 

Tiho

  • #3
Als je slagsleutels wilt gebruiken welke veel lucht gebruiken, moet je capaciteit in je leidingsysteem hebben voor het moment. Met 1/2 duims lukt dat niet mogelijk.

Als het geen grote afstand is zou ik ring 3/4 en de zakkende leidingen 1/2 minimaal.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Wat is de luchtopbrengst van de compressor ?
Grote leidingen aanleggen bij een lage luchtopbrengst heeft geen zin.
Vaak is het niet nodig grote leidingen aan te leggen, grotere koppelingen gebruiken levert vaak net zo veel op, in de koppelingen zit de grootste vernauwing.
 

Tiho

  • #5
Zo groot is 3/4 als ringleiding helemaal niet.

Als ik een dunne of dikke slang gebruik met dezelfde koppelingen heb ik met de dikke slang duidelijk meer kracht in de slagsleutel.
voor luchtgereedschap moet je een bepaalde hoeveelheid lucht erachter hebben staan om goed te werken. De druk staat daar los van als deze maar niet te laag is bar of 8.
 

Rastamano

  • #6
Bedankt voor de antwoorden.

de compressor staat in een apart hokje, omgeveer 20m weg van de werkplaats. hier zou dan een soort van ringleiding aan komen van een meter of 40 gok ik.

ik ga denk ik voor een 3/4 of misschien 1 duims stalen waterleiding buis voor de ring, aftakkingen 1/2 of misschien iets dikker als er grotere apparaten aanhangen.

grotere koppelingen - hoe moet ik me dat voorstellen? aan koppelingen denk ik aan een simpel T-stuk. of zijn er ander soort koppelingen die wat ruimer zijn?

bedankt nogmaals!
 

Tiho

  • #7
Ik denk dat Jan de koppelingen ah eind van de leiding en die aan het apparaat/slang bedoelt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Inderdaad de luchtkoppelingen op de apparaten en op de ringleiding, wat dikkere slangen bij grotere verbruikers is ook aan te raden.
 

Jandeloodgieter

  • #9
Iedereen heeft het over stalen leiding maar je kan ook stale precicie buis pakken (dunwandig). En dan met perskoppelingen. Is sterk genoeg en je bent goedkoper uit. Een perstang kun je bij boels wel huren. Voor een paar euries. Dan pak je 28 voor de ringleiding, om de druk overal gelijk te houden! En voor de zakkende stukken, dus de aansluitingen, pak je dunwandig 22. Werkt heel goed, snel en goedkoop
 

Tiho

  • #10
Zal gerust werken, maar omdat het dun is en er altijd water in de leiding komt zal het denk ik wel een stuk sneller doorrotten van binnenuit.
 

Arie206rc

  • #11
Heb in een garage luchtleiding van alu gemaakt.
Koppeling duw je er gewoon op.
Hoeft aan de koppeling niets te doen.
Zit als een huis en is ook nog makkelijk te ontkoppelen.
Is volgens zeggen nog goedkoper als staal.
 

Tiho

  • #12
Lichtblauwe pijpen bedoel je?

Dat hebben wij hier ook 1 keer los is geheid lek en niet meer dicht te krijgen dus bij aanpassingen gebruiken wij snijringkoppelingen.

Het gaat overigens bij mechanische belasting lees stoten ook lekken.

Hier komt het niet meer binnen.
 

Arie206rc

  • #13
Degene heeft er geen problemen mee.
Maar daar zitten geen blauwe maar alu kleur lees zilver.
 

Ruben68

  • #14
Rastamano, ik wil je toch een hele belangrijke tip geven.
Vergeet niet bij een aftakpunt een vocht afscheider en olievernevelaar neer te hangen. Een olievernevelaar MOET zeker bij een luchtsleutel, anders loopt de sleutel t.z.t vast. Laat je bijvoorbeeld informeren bij een technische groothandel.
 

Black Knight

  • #15
Hangt van sleutel tot sleutel af, hebben er hier die een kleine ingebouwde vernevelaar hebben, en onze dikste 1" sleutel (wel al oud maar oerdegelijk materiaal) hoeft zelfs maar een regelmatige smeerbeurt en werkt nog steeds perfect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu