Retour vloerverwarming 's nachts warm

Kermit88

  • #1
's nachts, als de cv uit is gegaan, wordt de retour van de vloerverwarming warm, ongeveer 28 graden. de aanvoer is echter steenkoud.
Het is een albrecht verdeler, met een electrische klep in de aanvoer die wordt bedient door een ruimtethermostaat aan/uit (deze stuurt niet de ketel aan). De pomp draait altijd. Ik heb gemerkt dat het niet uitmaakt of de klep open of dicht staat, de retour wordt altijd warm.
Dit vind ik niet logisch omdat zo'n systeem toch hydraulisch neutraal is...
Hoe kan ik dit oplossen?

ter info: Het vloerverwarming systeem zit in het achterste deel van het huis en daar is enkel vloerverwarming. In de rest van de woning zijn radiatoren en daar zit ook de thermostaat die de ketel aanstuurt.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het lijkt er op dat de verdeler niet hydraulisch neutraal is. plaats een een foto of kijk goed in welke balkjes de aanvoer en de retour van de ketel uitkomen. Is dit écht aan dezelfde kant van de vloerverwarmingspomp ?
Als ik dit zo lees lijkt het er op dat de pomp van de vloerverwarming ook de dichtstbijzijnde radiator doorspoelt, als de CV ketel en zijn ingebouwde pomp uit staan.

Welk probleem wil je eigenlijk oplossen? Blijft het ergens koud ?
 

Kermit88

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het idee dat ik warmte afvoer uit de vloer. Dat is natuurlijk zonde.
Waarschijnlijk ligt hier een mogelijkheid om te besparen?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Waarom heeft u geen pompschakelaar ? Die zorgt er voor dat de vloerverwarmingspomp alleen werkt als de CV ketel warm water naar de verdeler stuurt. Bespaart in ieder geval stroom, ongeacht waar die warmte in de retour blijft of vandaan komt.

Heeft u 's ochtends al eens gekeken? Of heeft u wel eens gekeken hoe warm de retour wordt als de boel normaal in bedrijf is ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu