Reservoir-probleem Siemens droger WT46E302

Cmf

  • #1
Ik had een reservoir-probleem met een Siemens droger; E 46 30; WT46E302NL/13; FD 8812 200115; Type WDT2. De droger gaf steeds piep-signaal ‘reservoir’ en droogde (daardoor) niet meer.


Na het lezen van enkele berichten op dit forum heb ik de volgende reparatie uitgevoerd.


Vanaf de voorzijde bezien, het linker zijpaneel verwijderd. Hiervoor:
- eerst het deksel verwijderen door de twee schroeven aan de achterkant los te draaien, vervolgens het blad naar achter schuiven (trekken) en van de droger lichten
- alle zichtbare schroeven die het linker zijpaneel vasthouden losdraaien, achter-, boven en onderzijde
- als het reservoir is weggenomen zijn links in het voorpaneel 3 schroeven zichtbaar, deze losdraaien
- het paneel voorzichtig iets lostrekken, hierdoor worden nog 2 schroeven aan het zijpaneel zichtbaar
- het zijpaneel kan nu naar achter geschoven worden (trekken) waarna het geheel los komt

Nu het zijpaneel is verwijderd is onderin een kapje zichtbaar waaronder het waterpompje zit. Het kapje verwijderen (één schroef) waarna het pompje uitgenomen kan worden. Het pompje bestaat uit een schoepenrad en een vlotter. Over het schoepenrad zit een kapje geklemd, dit voorzichtig verwijderen (pas op de klemmetjes zijn kwetsbaar). Schoepenrad en vlotter controleren op vuil e.d. Ook de zichtbare slangen losmaken en controleren op vuil (doorblazen).

Het pompje staat in een opvangbak waarin het water (via de filter) verzameld wordt. In mijn geval zat er enorm veel vuil (drab van pluizen) in de opvangbak. Ik vermoed dat hierdoor de vlotter niet meer voldoende kon zakken waardoor hij steeds het signaal gaf dat het reservoir vol is.

Het filter op de normale wijze via de voorkant verwijderd en schoongemaakt. Als het filter weg is, zie je op de opvangbak een klep gedrukt. Deze klep wegnemen (gaat een beetje lastig). Het volledige reservoir is nu zichtbaar. Alle drab uitnemen en grondig schoonmaken.

Als alles is schoongemaakt, waterpompje en kapje terugplaatsen, zijpaneel en deksel bevestigen, en drogen maar …..!

Tip. Maak van alles foto’s, voor en tijdens de demontage.

Groeten,
Kees
 

Storingsmonteur

  • #2
Mooie beschrijving. Alleen snap ik niet waarom je zoveel moeite doet voor een droger die nog in de fabrieksgarantie zit.
Had je er een monteur van Siemens bij gehaald dan had die het kostenloos voor je gedaan. Die had dan ook meteen een nieuw type pomp gemonteerd, waardoor het probleem misschien voorgoed verholpen was.
 

Cmf

  • #3
Je hebt misschien gelijk, maar we kunnen de droger niet missen, en ik weet niet hoe snel een monteur langskomt. Bovendien heb ik er weer wat van geleerd.
Het probleem zat niet in de pomp maar in de hoeveelheid vuil. Ik snap niet dat dit (zo snel) kan. Ik denk dat het slim is om het filter vaak schoon te maken.

Groeten,
Kees
 

Johnie

  • #4
Als er een monteur van bsh langs gekomen was van de fabriek en het was je eigen schuld met dat vuil had je het zelf moeten betalen
 

Storingsmonteur

  • #5
Dat denk ik niet Johnie, dan moet BSH namelijk aantonen dat de klant iets anders met de droger heeft gedaan dan was drogen, of zich niet aan de gebruiksaanwijzing heeft gehouden.
 

Johnie

  • #6
Probeer het dan maar eens storingsmonteur
en bij miele idem dito
 

Storingsmonteur

  • #7
Hoef het niet te proberen, kom het regelmatig tegen bij klanten. Siemens doet daar in de garantie helemaal niet moeilijk over.
 

Hanzzzs

  • #8
Hallo Cmf,

Ik had het zelfde probleem. Ik heb je beschrijving nauwkeurig gevolgd,en..... probleem opgelost!

Erg bedankt voor je bijdrage.
Hans
 

Johannes59

  • #9
Ook hier al meer dan 1 jaar voornoemd probleem ( wij hebben een WT46E180, echter hier knipperden de lampjes start en reservoir) Veel ergernis, dealer gebeld of die bekend was met het probleem maar nee, natuurlijk niet ! Tot ik dit forum met het probleem vond en meteen aan de slag ging. Alleen bleek het handiger te zijn dan omschreven ; toen ik de hele zijwand eraf had, het pompje en de drab eruit gehaald had, bleek dat dit ook kon zonder het apparaat uit elkaar te halen : condensfilter eruit halen, helemaal achter onderin zit een bodempje/klepje wat je eruit kunt halen ( even de lipjes naar voren trekken ) en daar kun je dus het overtollige pluis/vuil eruit halen. En hij werkt weer als een tierelier ! Bedankt voor deze tip !
 

Keesmar

  • #10
Wij hadden ook het probleem met het reservoirlampje. Droger startte even op, maar dan stopte hij en begon lampje te knipperen.
We hebben de werkwijze van CMF gevolgd en..... HIJ DOET HET WEER.
Bedankt voor de tip. :prima:
 

Ack

  • #11
Bedankt Kees!! Erg nuttig!

PS: Ik heb ook de zijplaat er af gehaald. En het schoepenrad was bij mij ook volgelopen met drap van natte textiel resten. Dit is nu lekker schoon. Nu regelmatig schoonmaken van pluizenfilter in de trommel EN condenslade/filter (de unit linksonder met de ribben) hoef ik nu waarschijnlijk niet meer de zij-kant te verwijderen en kan volstaan worden met het controleren van de ruimte onder het klepje achter in (zie tip Johannes59).

Thanks.

Gr. Andre
 

Cmf

  • #12
Mooi dat we elkaar zo een beetje kunnen helpen. Ik heb zelf ook al veel profijt gehad van klusidee-tips en adviezen.

Groeten,
Kees
 

Girardot

  • #13
Ik heb de tip van Johannes59 opgevolgd.
De machine op zijn rug gelegd, condensor er uitgehaald.
onderin zat zeer veel drap, dit er uitgehaald.
vervolgens bodemklepje achterin er uit gewipt door tegen klipjes aan onderkant te drukken.
In dit bakje zat ook veel drap.
Dit verwijdert ,bodemklepje er weer in en machine weer terug geplaatst.
Gek dat deze instructie niet in de gebruiksaanwijzing staat, daar het volgens mij daar wel voor gemaakt is.
Johannes bedankt voor je tip.
groet Patrick
 

Netlex

  • #14
Ik ben ook op de hoogte van de oplossing via het zgn 'bodemklepje' (tip Johannes). Echter, onlangs hielp ook deze truc niet meer en bleef het reservoir lampje knipperen. Uiteindelijk toch de beschrijving van Kees gevolgd (dank daarvoor, klopte helemaal!) en bleek dat er veel vuil zat onder het pompje. Dat is een plek waar je via het bodemklepje niet bij kan komen. Vuil verwijderd en daarmee is het probleem opgelost.
Dus als de problemen blijven aanhouden, de beschrijving van Kees volgen en alles draait weer als een zonnetje!
Groet Alexander
 

Woody36

  • #15
Al 4 jaar oud maar nog steeds actueel! Ook ik heb het probleem op de door Kees beschreven wijze kunnen verhelpen. Bedankt daarvoor Kees!
Nog twee kleine aanvullingen, om de droger open te kunnen schroeven heb je twee maten Torx schroevendraaiers nodig, de TX 15 en TX 20. Ook zijn sommige schroeven korter dan de andere. Houdt dit dus goed in de gaten.
En misschien overbodig maar toch .... stekker uit het stopcontact voor je begint! :)
 

Hulsb096

  • #16
Regelmatig de pomp en vlotter moeten schoonmaken en sinds een maand een sponsje geplaatst in de opvangbak van de pomp en kan nu heel simpel het sponsje schoonmaken en geen probleem meer met vervuiling van de vlotter en pomp


 

AllesKanStuk

  • #17
Ik had hetzelfde probleem bij de Siemens E 46-38. Kan ook volgens de handleiding van Kees worden opgelost. Zijpaneel ging niet eenvoudig los omdat daar nog drie plastic pluggen zaten die het paneel aan de voorkant vasthielden. Met een plastic keukenspatel ertussen zonder beschadiging toch eenvoudig lostgekregen.
Wel alles uit elkaar moeten halen omdat zelfs de flotter door vuil helemaal vastgekoekt was.
 

Ooosterh

  • #18
Bij ons gaat ook na ongeveer 45 seconden het reservoir lampje branden, nu voel ik me niet handig genoeg om dit te doen, helpt het als ik alleen het klepje onder het reservoir los haal?
en zelfs dat is lastig, twee handen nodig voor de twee lipjes en hoe krijg je het klepje dan omhoog?
 

Ooosterh

  • #19
De stoute schoenen aangetrokken en de zijkant volgens omschrijving open gemaakt. Ik kreeg het paneel er niet helemaal af maar met de droger op zijn andere zijkant en een stuk hout tussen het paneel en de machine kon ik er prima bij. Alles liep soepel en de machine draait weer perfect. Ik ben dus echt niet handig maar de omschrijving was heel goed te volgen.
Super bedankt!!
 

Awteh

  • #20
Veel dank aan Cmf (Kees) die op 15 augustus 2010 zijn bericht met handleiding voor het oplossen van het reservoir probleem heeft geplaatst. Ook wij hadden dit probleem en hebben dankzij deze perfecte instructie weer een prima werkende Siemens droger! Dank ook aan Woody36 voor de aanvulling betreffende de benodigde TX15 en TX20 schroevendraaiers en de verschillende maten schroeven. Top!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu