Reparatie muren naast voordeur kozijn?

Edbras

  • #1
Hey,
Ik ben de muren naast de kozijnen van de voordeur aan het repareren in een huis van 100 jaar oud.
Ik heb de kozijn latten verwijderd en de loszittende muurdelen verwijderd en wil het nu vullen.
Waar kan ik dat het beste mee doen? Gewoon zand/cement? Of nog iets bijzonders? En eventueel nog een kit rand tussen de muur en kozijn plaatsen voor een flexibele schil?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is de reparatie bedoeld voor de stevigheid of om het voor het zicht strak te maken?

Bij een huis van 100jaar is het waarschijnlijk een steens muur. Die wil je aan de binnenkant niet zichtbaar hebben. In verband met de koudebrug.
 

Edbras

  • #3
Dank voor je reactie.

> Is de reparatie bedoeld voor de stevigheid of om het voor het zicht strak te maken?
Beide, als het alleen voor het zicht was, had ik de koplatten wel laten zitten ;-)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Als het voor de stevigheid is werkt namelijk opvullen niet. Dat krimpt los. Je zal het dan verder open moeten maken, en metselwerk vertand erin metselen.

Misschien is alleen de voegen aansmeren voldoende?
De rollaag erboven lijkt ook wat voegen te missen?
Is het een steensmuur?
 

Edbras

  • #5
Hmmm, daar was ik al een beetje bang voor. Ik hoopte dat er een soort tussen oplossing zou zijn zonder te hoeven metselen, maar kon het niet echt verzinnen. Misschien kleine (afgebroken) klinkers er tussen metselen? of iets met grind? :?
 

Edbras

  • #6
Het is overigens idd een steensmuur.
Kan ik het niet dicht smeren met beton mortel?
Zorg dat niet voor een betere sterkte.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Met betonmortel lukt dat niet, gewoon zand/cement gebruiken en later deklatten aanbrengen.
 

Tiho

  • #8
Waarom niet gewoon purren? Na drogen strak afsnijden koplatten weer terug en je ziet er niks meer van.
 

Edbras

  • #9
Zeker een goed optie, echter, ik zoek/zocht een optie waar het ook steviger van zou worden. Ik denk dat het een combinatie wordt, ik denk dat die hele grote gaten beter met beton mortel kan worden dicht gesmeerd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Zoals eerder gezegd, betonmortel is daar niet geschikt voor.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Plaats eens foto's van de gaten. Ik zie nu alleen een ruimte tussen de muur en het kozijn. Deze muur/ruimte wordt niet steviger door het op te vullen met zandcement of andere mortel.
 

Edbras

  • #12
> Zoals eerder gezegd, betonmortel is daar niet geschikt voor.
Waarom niet (ik heb niet zoveel ervaring helaas)?
 

Edbras

  • #13
IJkenhout schreef:
Plaats eens foto's van de gaten. Ik zie nu alleen een ruimte tussen de muur en het kozijn. Deze muur/ruimte wordt niet steviger door het op te vullen met zandcement of andere mortel.
Die zie je toch in de laatste foto, dat gat is circa 20cm diep en 30cm lang.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Je bedoelt dit? Zit erboven en onder een mortel, of is het metselwerk wat vertand is?

Mortel valt er gewoon uit, dat heeft totaal geen zin. Zoals ik al zei, voor de sterkte moet het opnieuw gemetseld worden.

Als het kozijn niet stevig genoeg is, tik er dan een houten balkje tussen. Zet die wel eerst in de grondverf, in verband met het contact met koude steen. Het wordt toch afgetimmerd, dus maak het jezelf niet te moeilijk.
 

Edbras

  • #15
> Je bedoelt dit? Zit erboven en onder een mortel, of is het metselwerk wat vertand is?
Het is metselwerk. Het los zittende mortel heb ik verwijderd.

> Mortel valt er gewoon uit, dat heeft totaal geen zin.
Waarom eigenlijk? Blijf het niet hechten aan het metselwerk?

> Als het kozijn niet stevig genoeg is, tik er dan een houten balkje tussen
Jaaaa, daar moest ik idd zelf aandenken, dank je.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Er zit altijd wat beweging gedurende het jaar door temperatuur en vochtigheidsverschillen. Laat staan als je de deur een keer wat hard dicht laat vallen. Zo'n grote kwak specie ertussen gaat dus los.

Het valt echt slecht te zien. Ik vroeg niet voor niets om een betere foto :?
 

Edbras

  • #17
Net gelijk thuis wat meer foto's gemaakt. Ik hoop dat het nu duidelijker is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Ik ga geen discussie aan over het gebruik van betonmortel in deze situatie, ik zou zeggen, probeer het uit.
Wat Ijkenhout voorstelde kan prima maar dichtmetselen met baksteen vind ik eigenlijk de aangewezen manier.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Bedankt voor de foto's. Het lijkt alsof een deel is vertand. Het deel wat los is gekomen is dat in ieder geval niet. Er is dus een risico dat dit weer los gaat komen.

Ik ben het met Jan eens dat dit het best met metselstenen (+specie) opgevuld kan worden. Zorg voor een goede hechting door het bestaande werk vochtig te maken (bv. met een plantenspuit water), of aanbranden met cement. Eerst de aansluitingen weg hakken zodat de stenen er beter inpassen. En uiteraard alle losse delen verwijderen.

De rollaag boven de deur kan je opnieuw voegen. Als er stenen los zitten, eerst die opnieuw erin metselen.
 

Edbras

  • #20
Die stenen die je ziet, zijn van de buitenmuur naast de voordeur, zie foto (was nog met oude voordeur)

Dank je voor de feedback, het metselen wordt best een lastig klusje, lastig... Stel dat ik dat niet wil, waar kan ik het beste mee dichtsmeren? Misschien dan toch gewoon met puur?

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu