Reparatie advies renovlies

Ganymaedes

  • #1
Hallo,

Een aantal jaren geleden heb ik renovlies aangebracht op een cellenbetonwandje. Op zich zit dit er nog steeds prima op, echter aan de zijkant, bij de aansluiting op de buitenmuur, is het renovlies op gaan bollen (golfjes). Het betreft hier een verticale strook van ongeveer 10 cm breed aan de zijkant van de muur.

Hoewel ik niet zeker weet hoe dit euvel heeft kunnen ontstaan is het zeker geen gevolg van vochtophoping. Alles is namelijk droger dan droog. Mogelijke oorzaken zijn wellicht:
- te weinig lijm gebruiken (mijn onervarenheid);
- werking van de muur tov de buitenmuur.

Mijn oplossing zou zijn om deze strook weg te snijden (het renovlies dus te verwijderen en de ontstane strook vervolgens weer aan te stucen. Na opnieuw sauzen zie je er dan (volgens mij althans) weinig tot niets meer van.

Kan iemand mij aangeven:
1. of ik de oorzaak / oorzaken van dit euvel in de goede richting zoek;
2. of mijn oplossing zou kunnen werken;
3. of er nog andere mogelijke oplossingen zijn;
4. of er specifieke middelen bestaan om dit aan te pakken.

Bij voorbaat dank!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
1. Had u te weing ljm gebruikt dan had dit 24 uur later al zichtbaar geweest.

2. Alhoewel droger dan droog wel erg droog is kan het wel zijn dat er eerder vocht achter het vlies terecht is gekomen wat daarna opdroogt.

3. luchtcirculatie in de hoeken is het grootst. Hoge luchtvochtigheid kan een oorzaak zijn geweest voor de golven. Een buiten muur is altijd "kouder" dan een binnenmuur.

Allemaal veronderstellingen waaraan u kunt zien dat het moeilijk is op afstand uw situatie in te schatten. Het is echter de huidige situatie waarmee u moet dealen.

De strook verwijderen door weg te snijden kan een oplossing zijn. U kunt dan een nieuw strook renovlies die ca. 5 cm breeder is over het bestaande vlies plakken en vervolgens met een rechte rei / lat / lange waterpas in het midden van deze overlapping het renovlies doorsnijden met een scherp hobbymes. Daarbij snijdt u dus ook ca.2,5 cm van het al aanwezige renovlies af.

U krijgt dan een vrijwel naadloze aansluiting.

De "Ja maar ik kan dat renovlies niet meer krijgen" variant: Snij het renovlies daar waar het weer egaal aan de ondergrond vast zit recht door met een scherp hobbymes en verwijder voorzichtig deze strook. Schilder de muur opnieuw zoals u zelf al oppert.

Zo valt het ontbreken van het renovlies het minste op. Geklieder met vulmiddel of stuc gaat hier niet helpen omdat u de aansluiting niet strak krijgt.
 

Ganymaedes

  • #3
Kees,

Bedankt voor de adviezen! Ik heb het probleem opgelost door voorzichtig het renovlies in de hoek los te maken (daar is het sterk genoeg voor) en opnieuw in te lijmen. De golven zijn hiermee gelukkig verdwenen.

Waarschijnlijk is het inderdaad eerder te wijten aan luchtcirculatie en niet zozeer aan te weinig lijm. Ik heb op meer plekken in huis dit soort golven in de hoeken en, nu ik erover nadenk, altijd bij een aansluiting op een buitenmuur of op een plek met veel luchtcirculatie.

De winst is dat ik nu een methode heb om dit euvel aan te pakken op de overige probleemplekken. Waar het vlies niet wil loslaten kan ik als alternatief jouw methode van overlappen en doorsnijden gebruiken (was ik nooit zelf op gekomen).

Nogmaals bedankt!!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Graag gedaan.

Overigens: heeft u het vlies door de hoeken heen geplakt?
 

Ganymaedes

  • #5
Nee,

Ik heb, op advies van de dhz-zaak, het vlies in de hoeken afgesneden en daar netjes afgekit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu