Renovatie vloerverwarmingssysteem

Mwolters

  • #1
Beste klussers,

Sinds een paar maanden hebben we onze begin jaren 70 tweekapper betrokken. Deze woning heeft volgens mij een “eerste
 

Bernhard

  • #2
Kan je een schema maken met:
- de loop van de leidingen en de diameters
- vloerverwarmingsverdelers
- zijn er ook extra pompen voor de vloerverwarming?
Als je de woning gaat isoleren zal de capaciteit van de verwarming groter worden. Dat betekend dat de watertemperatuur automatisch lager wordt.
Het is dan misschien niet nodig om de buizen te vervangen.
bernhard
 

Mwolters

  • #3
Hi Bernhard,

In de onderstaande figuren heb ik de bestaande loop van de leiding geschetst. In het tweede figuur staat de situatie waar ik uiteindelijk naar toe wil met verdelers. In de huidige situatie is er dus geen verdeler en is alles rechtstreeks aangesloten op de ketel er zijn dus ook geen extra pompen.

Uiteraard is het zo dat isolatie de primaire inzet moet zijn, maar uit ervaring van de rest van de straat blijkt dat er toch een behoorlijk warmte verlies en inefficiënte verwarming te zijn. Daarom ben ik aan het uitzoeken of dit systeem gemoderniseerd en efficiënter kan, te beginnen met kamer 1 en 2 op de eerste verdieping zoals in de openingspost.

De leidingkoker waar riolering, warm en koud water en gas doorloopt is volledig opgemetseld. De toegang is nu beperkt tot de bovenkant op zolder. In de toekomst zal dit verder open moeten.


 

Marcn88

  • #4
Wat voor een slangen liggen er in de vloer zijn dit nog zwarte tyleen slangen?
 

Bernhard

  • #5
Hi Wolters,
Het warmteverlies van de leidingen op de zolder is niet de oorzaak van een hoog gasverbruik.
Meestal wordt een hoog gasbruik veroorzaakt door:
- het niet toepassen van de juiste diamaters voor de
hoofdleidingen
- het niet instellen van de flow (aantal liters/h voor elke
vloersectie)
Zo'n installatie is hydraulisch niet in balans.
De CV-ketel zal dan op een veel te hoge watertemperatuur gaan stoken en dat geeft een laag installatie rendement.
Voor een controle moet op elke retourleiding de temperatuur gemeten worden. Ketel ca. 10 min. laten branden en dan de temperaturen meten.
Voor een betere balans in de installatie zou in elke retourleiding een dubbelinstelbare afsluiter gemonteerd moeten worden. bernhard
 

Mwolters

  • #6
Klopt, de installatie is inderdaad niet hydrologisch in balans. Vandaar dat mijn wens om met een verdeler te gaan werken. Van de andere kant, de ketel (Nefit Ecomline HRC30) is ingesteld op een temperatuur van 45 graden voor CV water. Daarmee is de retour temperatuur volgens mij condenserend, immers altijd lager dan 40 graden.

Waarom zouden de verliezen niet in de aanvoerleidingen op de zolder kunnen zitten? Dit functioneert immers als een vloerverwarming in een slecht geisoleerde ruimte, en alle aanvoerleidingen doen hieraan mee.

De buizen op de begaande grond zijn van wit/transparant kunststof, geen tyleen.
 

Bernhard

  • #7
Een wens is altijd goed om te hebben.
Ik denk dat een wens het probleem in jouw installatie niet zal oplossen. Met meten van de temperaturen kan een betere diagnose worden gesteld. Het inregelen van de volume stromen in een installatie wordt gedaan door het afstellen van dubbelinstelbare ventielen. De ventielen kunnen in de aanvoer - en of in de retourleiding zitten van een vloersectie.
bernhard
 

Mwolters

  • #8
Uiteraard is het altijd goed om een wens te hebben ;-) Het probleem met de huidige installatie is dat ik de retour temperatuur niet kan meten. Alle retouren komen namelijk samen in de vloer. Het enige dat ik zou kunnen doen is de aan- en afvoer omdraaien om zo de retour temperatuur te kunnen meten.

Voor een radiator systeem begrijp ik dat de retour temperatuur leidend is in het afstellen. Maar hoe zit dit in een vloerverwarmingssyteem? De delta T in een groep is veel kleiner t.o.v. een radiator en is daarom lastiger goed af te stellen. Is het niet beter om dan op gelijke flow door de groepen af te stellen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu