Remeha selecta valt constant uit bij warmtevraag.

Lennardvanzwam

  • #1
Hallo,

Wij hebben een Remeha Selecta uit 2002 hangen,
er zit een honeywell round clock deluxe thermostaat op.
Als ik de thermostaat instel op verwarmen (maakt niet uit welke temperatuur) dan start de ketel op (ik zie hem door het glaasje opstarten en ik zie hem branden).
Na ongeveer 30 seconden schakelt hij uit.
je hoort dan de ventilator ook uitschakelen.
na weer 30 seconden start de ketel weer op.
dit blijft hij net zo lang doen totdat ik hem op de thermostaat lager zet dan de gemeten waarde.
Als ik warm water vraag dan verwarmt hij wel, het is echt alleen met de verwarming.
De ketel en de thermostaat geven geen van beide een storing aan.
thermostaat is nieuw, dit is de tweede al van dit type omdat de vorige (2 maanden oud) ook een defect displayverlichting had.
ook de ontsteker (bougie) is nieuw.

weet iemand waar het probleem in kan zitten??

alvast bedankt.
Lennard
 

Lennardvanzwam

  • #3
Ja, hij zit in aansluiting 5 en 6.
de anticipatieweerstand is eruit maar in het boekje van de thermostaat staat dat dat moet.
er komt een rode en een blauwe draad uit de ketel (aansluiting 5 en 6).
maakt het uit hoe deze in de thermostaat aangesloten moeten worden?
 

Lennardvanzwam

  • #4
Als ik de warme kraan aanzet en laat lopen dan wordt de verwarming ook warm, dan valt de ketel dus niet steeds uit.
 

Wim Lenderink

  • #5
Het probleem zit in de driewegklep. Dit is een Honeywell VC .
Het binnenwerk zit vast, zodat het cv water richting buffervaatje blijft staan.
U heeft een Round Modulation, die bepaalt de gewenste temperatuur, die uit de ketel moet komen. Dit is meestal lager dan de ww-temp.
Als u de mantel van de ketel afhaalt, ziet u een grijs rechthoekige motor met een metalen pennetje. Dit pennetje indrukken en de motor iets draaien. Nu ziet u een pen met een veer er omheen. Probeer met iets deze pen in te drukken en hij moet ook weer terug komen. Beetje gangbaar maken. Lukt dit niet dan binnenwerk (laten) vervangen.
 

Lennardvanzwam

  • #6
Ik heb de stelmotor eraf gehad, de veer drukte hem er als het ware vanaf toen ik hem losdraaide.
de 3-wegklep was goed in te drukken en hij kwam ook snel weer terug naar buiten. hij vertraagde niet.
ik voelde alleen de weerstand van de veer, geen andere zware punten oid. hij ging mooi soepel.

ik heb een oude aan/uit thermostaat geprobeert en die zorgt ervoor dat het wel warm wordt.
hij valt dan niet meer constant uit.

het zou toch niet zo zijn dat deze ketel niet gecombineerd kan worden met een modulerende thermostaat?
 

Wim Lenderink

  • #7
De Selecta is een openTherm ketel, waarop normaal de Honeywell Round Clock de Luxe op aangesloten kan worden. Maar mijn ervaring is, dat het soms ook mis kan gaan. Remeha heeft z'n eigen klokthermostaat, die wel werkt.
Maar een aan/uit doet het altijd. De communicatie tussen de ketel en de thermostaat hapert wel eens.
Advies: Werk met een gewone aan/uit (klok)thermostaat.
 

Lennardvanzwam

  • #8
Oke, maar dan moet er in de ketel iets niet goed zitten, komt het bij alle remeha ketels voor of alleen bepaalde types of bouwjaren?

is die remeha klakthermostaat ook mudulerend?
 

Wim Lenderink

  • #9
OpenTherm is een comminicatietaal tussen thermostaat en ketel.Zie dit als een tolk tussen twee verschillende landen: Japans en Ned.bijv.
De tolk vertaalt dit. Nu zijn er in alle landen meerdere dialecten, die niet elke tolk precies kan vertalen.
Zo is het ook met de ketels en modulerende klokthermostaten.
Af en toe kan er een "woord" tussen zitten, die de ketel niet begrijpt.
Een Remeha klokthermostaat komt uit dezelfde" streek" als de ketel.
De Celcia 20 is een modulerende klokthermostaat .
 

Xr8

  • #10
Heb met deze ketels veel problemen gehad in combinatie met de honeywell basicstat. Er waren in het begin, rond 2001 diverse software versies in omloop, V1.81 V1.82 en V1.83. De laatste werkte goed met deze thermostaat, de eerste twee gaven ook van deze rare storingen.

De versie staat op een wit stickertje op de automaat.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu