Remeha Calenta 28C, Nest Learning thermostaat via OpenTherm

Saxoben

  • #1
Beste mensen,

Al enige jaren ben ik in het gelukkige bezit van een Remeha Calenta 28C ketel met daaraan gekoppeld een iBase en iSense thermostaat. Het geheel werkt modulerend en de iSense thermostaat krijgt zijn signaal via een draadloze verbinding met de iBase. De iBase zit aangesloten op de OpenTherm connector van de ketel. Dit draadloze systeem werkt prima.

Nu ben ik al enkele maanden bezig in een poging om de thermostaat te vervangen door een Nest Learning thermostat 3rd generation, die geplaatst wordt op een Nest-stand. In principe dus eenzelfde systeem als de iBase en iSense oplossing.
De OpenTherm connector van de ketel zit verbonden met de Heatlink (behorende bij de Nest thermostaat.) Die Heatlink zend draadloos het signaal door naar de Nest thermostaat op de Nest-stand.

Het probleem is nu, de Nest thermostaat werkt alleen als ik voor de Aan/Uit optie kies. Als ik hem instel op OpenTherm dan werkt hij niet. Ik krijg een foutmelding "H73, geen Opentherm" op de Nest.

Inmiddels 2 "installateurs" verder werkt het nog steeds niet. De laatste wist mij, in overleg met de Nest helpdesk, te melden dat er "een extra blokje" tussen de Remeha ketel en de Heatlink nodig zou zijn.

Na vele pagina's gelezen te hebben op het internet en meermaals langs deze website te zijn gekomen weet ik nog steeds de oplossing niet. En aangezien de meest zinnige antwoorden vaak hier worden gegeven heb ik mijn hoop op jullie gevestigd.

Weten jullie hoe ik de Nest thermostaat via OpenTherm kan aansluiten op mijn Remeha ketel? Heeft iemand ervaring daarmee? Zou dit niet gewoon moeten werken? Heeft Remeha een afwijkend OpenTherm signaal? Heb ik echt "een extra blokje" nodig? En zo ja, wat is dat dan?

Hopelijk hebben jullie een oplossing.

Met vriendelijke groet,
Ben
 

JeffreyD94

  • #2
De Remeha Calenta gebruikt opentherm protocol.
De aansluiting on/off-Opentherm op de CV ketel moet gebruikt worden.
Op hun website heb je een extra blokje nodig als de CV Ketel niet in opentherm-taal praat. (Remeha Calenta praat Opentherm.)
Heb je de installatie aangesloten volgens schema?

Heb je tevens de CV ketel spanningsloos gemaakt voor werkzaamheden en in juiste volgorde gehandeld?

 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #3
2 verschilende thermostaten in een open therm protocol gaat nu eenmaal niet samen.

John
 

Saxoben

  • #4
Inderdaad volgens schema aangesloten. Ook in de volgorde zoals beschreven in de bijgeleverde documentatie. En ketel spanningsvrij gemaakt.
Ook alle reset procedures al eens geprobeerd.

Hetzelfde is gebeurt door een installateur die ik bij de Nest had besteld. Zelfde volgorde, zelfde procedure, zelfde aansluiting. Maar ook bij hem zonder succes. Hij nam contact op met de Nest helpdesk en die wisten te melden dat er dus een 'extra blokje' nodig zou zijn.

Ketel is inderdaad een OpenTherm ketel. Werkt ook OpenTherm met de Remeha iBase en iSense. Maar de Nest werkt dus niet Opentherm met deze ketel.
OpenTherm van de ketel werkt dus, maar niet met Nest.

Ander OpenTherm protocol? Toch iets van een 'extra blokje' nodig?
 

Saxoben

  • #5
De loodgieter schreef:
2 verschilende thermostaten in een open therm protocol gaat nu eenmaal niet samen.

John
Huh? Hoezo twee verschillende thermostaten? Wat bedoel je hiermee?

Of ik sluit de Remeha iBase met iSense aan en dan werkt het via OpenTherm.
Of ik sluit de Nest met de HeatLink aan en dan werkt het niet via OpenTherm, maar alleen Aan/Uit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Saxoben schreef: Al enige jaren ben ik in het gelukkige bezit van een Remeha Calenta 28C ketel met daaraan gekoppeld een iBase en iSense thermostaat.
 

Saxoben

  • #7
Ik ben denk ik niet slim genoeg voor dit forum. Ook deze reactie snap ik niet.

Door veranderde leefomstandigheden ben ik onregelmatig thuis. Dan is een iSense niet meer zo efficient. Die houdt gewoon zijn schema vast of je nu wel of niet thuis bent. Een Nest weet wanneer je niet thuis bent en past de temperatuur daarop aan. Daarom de verandering.
 

Bert pit

  • #8
Op de iSense zit een digitale ingang. Die kan voor externe apparaten worden gebruikt. Grote kans dat wanneer je daar je nest op aansluit het wel gaat werken.

Wel even in de handleiding speuren voor de juiste configuratie van de iSense.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #9
De isense en ibase en qsense zijn thermostaten van welk merk ?

Juist van 1 en hetzelfde merk Remeha dus kunnen deze met elkaar praten!

Is een Nest een Nest of een Remeha?

Juist vandaar dat die niet met elkaar kunnen praten.

John
 

Saxoben

  • #10
Inderdaad. Kom ik langzamerhand ook achter.
In tegenstelling tot alle beweringen van zowel Nest als Remeha werkt een Nest thermostaat volgens mij niet via OpenTherm met een Remeha CV-ketel. Al beweren beide dat het wel moet kunnen maar dat het aan de ander ligt dat het niet werkt.
Service desk Remeha geeft Nest de schuld. Nest verwijst me door naar Remeha.

Als een van beide nu eens het fatsoen zou hebben om te zeggen dat het gewoon niet kan en er dus ook geen reclame meer voor maken.

Ik ben zeer benieuwd of iemand een Remeha ketel heeft die wel OpenTherm met een Nest werkt.
Misschien nieuwe modellen?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #11
Wil je een nest en een isense er aan hangen of wil je een van de 2 er aan koppelen?

John
 

Marcn88

  • #12
De nest thermostaat functioneert prima via ot met de remeha ketels al vele honderden van geplaatsten nog nooit een probleem mee gehad op de remeha, maar u gaf aan dat als u de heatlink aansloot op de ot ingang van de ketel deze wel in bedrijf kwam als u op de knop op de heatlink drukte, dit geeft dus aan dat deze comminucatie wel werkt. Wat u aangeeft is dat de nest niet comminuceerd met de heatlink dit is een geheel ander probleem en heeft niets met de ketel van doen.
Wat u eens kunt proberen is de nest bedraad is aan de heatlink te hangen en kijken of deze dan wel comminuceerd met de heatlink
 

Saxoben

  • #13
Beste Marcn88,
Dank voor het antwoord.

Als ik de heatlink aansluit op OT van de ketel schakelt hij 1 keer en daarna niet meer. Daarna geeft de Nest thermostaat een H73 foutmelding.
De heatlink communiceert zeker met de ketel. De ketel gaat echter niet verwarmen.

Als ik de Nest met een kabel aansluit op de heatlink gebeurt precies hetzelfde. Het maakt geen verschil of de heatlink met de nest via wifi verbonden is of met een kabel.
OpenTherm/Aan-uit van de ketel aansluiten op OT van de heatlink geeft (na opnieuw opstarten van zowel ketel als heatlink) 1 maal een klik van de heatlink en daarna een H73 foutmelding op de Nest. En de ketel gaat niet branden. Dit is dus hetzelfde bedraad als via wifi.

Als ik OpenTherm/Aan-uit van de ketel aansluit op de 2 en 3 van de heatlink werkt de heatlink (ook via wifi) samen met de nest ingesteld op Aan/uit. Ketel reageert dan op de aan/uit signalen van de nest thermostaat.

Mijn conclusie: De Nest communiceert dus met de Heatlink (bedraad en via wifi) alleen het OpenTherm signaal van de Remeha ketel wordt niet 'begrepen' door de heatlink/nest combinatie.

 

Saxoben

  • #14
De loodgieter schreef:
Wil je een nest en een isense er aan hangen of wil je een van de 2 er aan koppelen?

John
Ik HAD iBase en via wifi iSense, beide Remeha prodcucten, en werkte met OpenTherm op OT/Aan-uit aansluiting van de ketel.

Ik WIL nu Heatlink en via wifi de Nest thermostaat, beide Nest producten (Heatlink wordt bij de thermostaat geleverd), aansluiten op OT/Aan-uit van de Remeha ketel, maar dat werkt dus niet.

Als ik OT/Aan-uit van de ketel op de Aan/Uit ingang van de heatlink aansluit en in de instellingen van de Nest thermostaat kies voor Aan/Uit dan werken ze wel samen.

Ik wil dus 1 van de 2.
De heatlink / nest combinatie.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #15
Zet ff de isense er terug op en pas hier wat instellingen op aan. Denk dat er een mogelijkheid is dat jou instellingen nog staan op regelaarafhankelijk staan kijk hiervoor ff in de gebruiksaanwijzing. Maw de cpu van de ketel praat met de isense en spreken dezelfde taal.

OT is nou eenmaal niet altijd het zelfde ook al zegt men van wel van beide merken wel van een vreemd merk zal niet alles werken.

zet deze instellingen maar eens anders naar RTC.

en sluit dan de Nest nog eens aan.

John
 

Saxoben

  • #16
Beste John,

Dank voor je antwoord. Sorry voor de late reactie. Was weer een paar dagen niet thuis.

De regelstrategie voor de iSense staat/stond ingesteld op RTC (T-ruimte).
Andere opties:
OTC + RT
OTC + Comfort
OTC/RTC eco
OTC (T-buiten)
RTC + limiet

Welke andere optie zou ik kunnen proberen?

Ben
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Dit filmpje gezien?

 

Saxoben

  • #18
Datum van posten van het filmpje gezien?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu