Remeha avanta E6 storing

Dennis-warta

  • #1
We hebben sinds okt 2006 een remeha avanta cw4. ik heb hm via mn bedrijf kunnen kopen en heb hem zelf geinstalleerd. na een jaar kregen we al verschillende storingsmeldingen. die hebben we iedere keer kunnen resetten. na een aantal maanden was de ketel niet meer te resetten en bleek dat de beveiligings automaat stuk was (zelf geconstateerd). heb toen een nwe besteld ( onder garantie) en deze geplaatst het probleem was nu over tot in het voorjaar 2008 weer problemen. nu was het iedere keer een E6 storing. weer iedere keer resetten en deed het weer. tot we er eigenlijk flauw van werden en een monteur gebeld. die heeft toen het ionisatiepen iets bijgebogen en nwe branderpakking er ingezet. weer een aantal maanden goed geweest tot we weer de E6 storing kregen. paar dagen goed geen problemen en dan soms op een dag een aantal keren resetten. gebeld met warmteservice die zei dat het eigenlijk alleen maar aan de ionisatie pen kon liggen. deze bij hun besteld bleek een andere te zijn zonder ingegoten boegiekap ondertussen gevraagd aan een kennis die zei dat de co2 instelling niet goed was en die heeft hij inmiddels bij gesteld met een co2 meter. savonds weer E6 storing. heb van de week een onderhouds setje gekregen en vandaag de pakkingen vervangen en ionisatie pen. heb sinds vanmiddag voortdurend de E6 storing reseten will niet, springt dan direkt weer op E6 als ik stekker eruit haal en erweer in zet ook direkt E6. toen heb onsteking eraf gehaald en los laten hangen ging die weer aan. tot ik hier in het forum las dat je dat beslist niet moest doen heb hm weer terug gemonteerd met het vreet ringetje er weer tussen (zit ie al een hele tijd) en deed het gewoon weer. zal wel niet lang duren voordat ie weer in storing valt. ik zal nu niet meer weten waar het aan kan liggen. voor mijn gevoel is alles gechekt. aarde is goed van stopcontact, afstand tussen de ionisatie is goed, vreetring zit op juiste plek, brander pakking + nog 2 andere pakkingen vervangen. ik kan er ook geen regelmaat in ontdekken had eerst het gevoel van hoe kouder het buiten wordt hoe vaker die in storing viel laatste tijd vaak savonds in storing en het viel me op met de warm waterkraan gebruiken dat ie het gewoon deed maar viel uit als ik onmiddelijk weer de warm waterkraan gebruikte maar dit doet ie ook niet iedere keer en bij regelmaat.

kan iemand mij misschien nog een suggestie doen?
 

Panic

  • #2
Vervang de ontstekingstrafo.
 

Dennis-warta

  • #3
Inmiddels weer E6 storing en krijg hem niet meer aan heb weer het onstekingstrafo losgemaakt en laten hangen en sprong weer aan. laat hem nu eerst weer hangen. hierdoor denk ik ook aan de onstekingstrafo zoals Panic reageert alleen heb ik altijd iets van kapot is kapot en niet van ene keer wel en andere keer niet. als de onstekingstrafo echt kapot is zal die helemaal niet meer onsteken toch en waarom springt ie wel aan als deze loshangt en geen contact maakt met aarde.
 

Xr8

  • #4
Er zit om het bevestigingsboutje van de trafo een gekarteld ringetje, deze zit bij de oudere types af fabriek aan de voorzijde tegen loslopen van het boutje. Aan de achterzijde van de trafo zit een metalenplaatje wat contact moet maken met aarde, als je het ringetje tussen dit plaatje en de metalen bevestiging van de ketel zet dan wil dit ook wel eens de oplossing zijn.

Je hebt tegenwoordig vervangende trafo's met daarbij een bijpassende ontsteekpen. Er zijn voor deze ketels nl 2 soorten ontstekers, deze zijn niet uitwisselbaar.

Succes.
 

Dennis-warta

  • #5
Als ik de onstekingstrafo vast monteer aan het metalen plaatje met het ringetje ertussen valt ie in storing en krijg hm dan ook niet aan door te resetten of stekker eruit te halen maar als die los hangt zonder contact met aarde dan gaat ie wel aan. weet alleen niet voor hoelang, blijft nu in ieder geval langer aan dan vanmiddag toen de onstekingstrafo vast zat
 

Xr8

  • #6
Dan zal het waarschijnlijk toch de trafo zijn. Er is een vervangingsset met de daarbij horende ontsteekpen compleet te verkrijgen.

Stuur de trafo op naar Remeha met daarbij het serienummer en geef aan dat het al langer problemen geeft. Mijn ervaring is dat ze het meestal netjes oplossen.

Succes.
 

Wim Lenderink

  • #7
Als u een zwarte ontsteektrafo heeft op de ketel, moet u de ontsteekpen zonder bougiedop gebruiken. Bij de blauwe trafo, de ontsteekpen met bougiedop.
Er is ook een nieuwe ontsteker, die anders gezet is. In een u- vorm.
Een, die geschikt voor bougiedop, maar ook een zonderbougiedop.
Succes.
 

Mrs-duckie

  • #8
Hoi je bericht viel mij op omdat ik sinds sept. 2008 loop te tobben met mijn remeha avanta ketel en ik heb hem sinds oktober 2006! jij dus ook. Ik heb ook storingen E4 en E6 en sinds vandaag is er een nieuwe beveiligingautomaat in gezet omdat hij niet meer gereset kon worden. Zijn er nog ;meer mensen met een remeha avanta ketel die rond deze tijd geplaatst is? misschien is het een productiefout?
 

Panic

  • #9
Eerder een ontwerpfout. :wink:
 

Dennis-warta

  • #10
Ik denk inderdaad dat er meer mensen problemen hebben of nog krijgen met de avanta.

Heb nu al een aantal dagen de onsteking gewoon los hangen, niet bevestigd met een schroef en tot op heden nog geen storing weer gehad.

Ben nog niet in de mogelijkheid geweest om een nwe onstekingstrafo kopen en deze uit te proberen.

maar laat het zeker nog even weten hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu