Remeha Avanta code 8

Dany

  • #1
Hallo,

Afgelopen weekend voor het eerst na een lange tijd (zomertijd) mijn verwarming weer aangezet. Na een half uur werden mijn radiatoren nog steeds niet warm. Geen enkele radiator in huis.
Warm water tappen is geen enkel probleem en werkt gewoon. CV dus niet, helaas.

Op het display van mijn ketel staat een "8". Dit is geen E storingsmelding.
Volgens de documentatie van de ketel betekent "Code 8 is een regelstop en verschijnt als de gemeten
aanvoertemperatuur (t1) hoger is dan de ingestelde aanvoertemperatuur (Tset aanvoer)."

De aanvoer cv buis (links onder ketel wordt heel heet)

Een aantal dingen welke ik inmiddels heb gecontroleerd en heb geprobeerd:

- druk installatie = 1,5 bar
- geen lucht in systeem (aut.-ontluchter en pomp check)
- pomp draait
- Ketelregeling P-3 op 2 gezet (CV aan / WW uit)
- pomp stand CV P-21 op hoog gezet (en weer naar laag)
- aanvoertemp CV P-1 omhoog naar 83c
- alle radiatoren staan open.

Helaas heeft dit alles nog geen oplossing geboden.
Nu denk ikzelf dat het mss te maken kan hebben met het hydroblok rechts. Wellicht de actuator, flowsensor oid.
Klopt het dat ik de actuator welke op het hydroblok rechts zit heel makkelijk kan draaien?
Of heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Ik hoop op een spoedige reactie!

B.v.d.

Dany
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
T1 word ook gebruikt bij ww bereiding, dus die lijkt mij in orde.
pomp word ook gebruikt bij ww bereiding, dus die lijkt mij ook ok.

Houden we over, een driewegklep of je hebt je radiatoren allemaal dicht staan.
Toevallig thermostaatkranen in huis?
 

Dany

  • #3
In de slaapkamer en badkamer (4 stuks) Thermostaatkranen. In de huiskamer en toilet niet. Alle kranen staan maximaal open.

Dany
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Waarschijnlijk gaat de driewegklep niet (helemaal) naar CV. Een flink deel van het water blijft dus door de platenwisselaar lopen, en niet door de radiatoren.
Zoek eens op 'driewegklep'.
 

Dany

  • #5
Thanks voor jullie reacties!

Ik was er al een beetje bang voor dat het de driewegklep zou kunnen zijn. Heb hier ook al een beetje op het web naar gezocht. Raar eigenlijk, want op sommige sites wordt er zelfs beweerd dat er in de Avanta helemaal geen driewegklep zit.

Enige tijd geleden, denk zo rond februari dit jaar, maakte de ketel een zwaar resonerend geluid in CV stand. Dit was bijna door het gehele huis te horen. Ik heb toen een beetje aan de actuator gerommeld en het geluid was weg. CV heeft het daarna gewoon nog gedaan zonder het resonerede geluid.

Op het web kom ik echter nergens tegen hoe ik kan controleren of het daadwerkelijk de driewegklep is. Wat dat aangaat kom je er niet zo makkelijk bij. Immers zit hij achter de pomp. Dus zal eerst de pomp er uit moeten en de acuator er vanaf. Dan, heb ik begrepen, zou ik een stiftje in moeten drukken (het binnenwerk van hydroblok rechts) en deze moet direct weer omhoog komen. Oh, neem aan dat wel het syteem leeg moet natuurlijk en stekker uit het stopcontact!!!

Nu heb ik ook het probleem dat ik niet direct onderdelen heb. Kan wel gelijk van alles gaan bestellen via internet, maar of en wat ik daadwerkelijk nodig heb, weet ik niet. Rubbertjes, ringetjes, nieuw binnenwerk, nieuwe actuator, etc. Nu heb ik nog warm water gelukkig. Zou er behoorlijk van balen als dit straks ook niet meer werkt. :?

Iemand nog tips?

Alvast bedankt!

Dany
 

Xr8

  • #6
De pomp hoeft er niet uit. Je moet alleen de gehele voorplaat eraf halen met 4 m6 moertjes en de gaskoppeling losdraaien. Het geheel kan er dan voor weg compleet met ventilator. Kan de actuator zijn, maar ook het binnenwerk van de klep. Koop je een vervangend binnenwerk of actuator dan zit het benodigde spul erbij.

Succes.
 

Dany

  • #7
Na een halve zaterdag is het uiteindelijk gelukt. Nu ik toch bezig was, ook mijn pomp eruit gehaald. Zo kwam ik toch wel overal net iets makkelijker bij. Al snel bleek dat het stifje van het binnenwerk van het hydroblok rechts muur vast zat. Hier was echt geen beweging in te krijgen. De actuator was overigens niets mee aan de hand. Het binnenwerk eruit gehaald en heel grondig schoongemaakt. Hydroblok rechts en links schoon gemaakt en de platenwarmtewisselaar. Het stifje van het binnenwerk met een beetje vasaline ingsmeerd en het hele handelt werkte weer als een tierelier. Na zeven jaar merk je wel dat er een hoop aanslag overal gaat zitten. Ook de flowcartridge los gehaald en schoongemaakt.
Daarna alles weer in elkaar gezet.

Echter, toen ik de waterdruk van de aanvoer erop zette, kwam er een hoop lucht en druppels water uit de flowcartridge. Dit verontrustte mij in eerste instantie natuurlijk wel. Maar toen de lucht hieruit verdwenen was, was de lekkage ook verdwenen.
Daarna de CV installatie weer gevuld en op 2 Bar gezet. Cv een paar keer gereset totdat alle lucht verdwenen was en de radiatoren waren binnen een paar minuten allemaal warm.

Heerlijk weer zo een warm huis!!

Rest mij nog een ieder te bedanken voor zijn reacties.

Dany
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu