Remeha Avanta 28C storing

Degeertste

  • #1
Hallo medeklussers!

Ik heb sinds kort wat nare storingen met mijn Remeha Avanta 28C (> 2006 editie) in combinatie met een Honeywell Round Modulation (zonder tapwater knop)

Een opsomming van de storingen:

Al geruime tijd geeft de thermostaat "F" aan als we wat langer verwarmen, dus bijvoorvbeeld van 17 naar 21 graden. Een enkel graadje verhoging geeft veelal geen problemen.

Vorige week is de thermostaat volledig uitgevallen (leeg display) en stond de CV te loeien. Resultaat: een aangename 25+ graden in huis, zonder ingestelde warmtevraag.

Tijdens test bij de ketel: Tapwater wordt goed geregeld. De 3 wegklep schakelt goed.
CV-water wordt echter niet warm! De ketel bleef loeien en er is geen enkele water circulatie over de warmtewisselaar (met draaiende pomp). Zowel de aanvoer- als retour sensor werd niet aangesproken: het leidingwerk bleef koud. Tijdens het adhoc openen van de heetwaterkraan in de keuek kwam dit er heter uit dan normaal.

De oplossing zou je zoeken in de 3 wegklep. Deze heb ik inmiddels vernieuwd, de brander en warmtewisselaar zijn allen gereinigd. Ontsteking is goed, ionisatie is goed: ketel brandt naar behoren. Maar..... het duurt naar mijn idee nog steeds te lang voordat de ketel echt warmte afgeeft aan de CV. Ook wordt de tapwater warmtewisselaar nog steeds heet. En wederom: als we een paar graden moeten verwarmen, geeft de thermostaat uiteindelijk storing "F" in het display. Dit verdwijnt na ca. 20 minuten, de ketel blijft gewoon verwarmen. Op dit moment staan er GEEN storingen in de ketel (opgezocht via: ENTER + RESET, code 88) Het resultaat van de uitgelezen storingen: ER 0. Geen ketelstoring dus!

Ik heb geprobeerd kortstondig de thermostaat los te halen tijdens verwarmen CV-circuit, terwijl de thermostaat storing "F" gaf. Dus snel 1 ader losgehaald voor 1 seconde en direct weer aangesloten. Resultaat: ketel blijft branden, display vanm de thermostaat is na aansluiten "dood", dus geen enjkele weergave.

Ik heb ook geprobeerd om de thermostaat wat langer los te halen, tot de ketel stopt. Na opnieuw aansluiten springt de ketel aan en is de thermostaat weer gezond, inclusief temperatuur op het display.

Extra info:

Spanning op de thermostaatuitgangen bij de ketel: 27-28 volt zonder thermostaat.
Met thermostaat valt dit terug naar 6 volt. Weerstand over de bedrading is 4,5 Ohm. Ketel heeft het altijd goed gedaan, er zijn geen wijzijgingen in het CV circuit aangebracht.

Wat een verhaal...lekker lang ook!

Iemand een idee? Alvast hartelijk dank!
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #2
Ik zou er een nieuwe thermostaat op zetten. klinkt als sluiting in de thermostaat.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #3
Een storing f op de honnywel betekend een fout in de cv ketel.

Je zecht dat j de driewekklep hebt vervangen maar heb je de motor of het binnenwerk vervangen?

Als je tapwater ongevraagd warm word is het vaak het binnenwerk waardoor aanvoer en retour temperatuur te dicht bij elkaar komen te liggen en de ketel na een tijdje blokkert.

Een andere mogelijkheid is dat je flowsensor hapert waardoor de ketel op warmwater stand blijft staan.

John
 

Degeertste

  • #4
Bedankt beiden voor de snelle reacties!

Wilibald,

De thermostaat stuk zou zomaar kunnen. Is het normaal dat bij het aansluiten van de thermostaat het voltage op de aansluitklemmen terugzakt van 27-28 volt, naar 6 volt?

John,

De ketel geeft geen enekel storing weer in het menu. Er valt ook niets te resetten...

De 3 weg klep is vervangen, een origineel revisieset van Remeha. Dit is alleen het binnenwerk van de klep met o-ringen. De motor is niet vervangen maar wel minutieus nagelopen. Er is geen slijtage op de nokken (niet afgevlakt o.i.d.). De tandwielen zijn allen intact, de blauwe/groene eindschakelaartjes zijn perfect, niet ingebrand ofzo. Ik heb de klep laten schakelen tijdens opstart met de motor los. Tijdens zijn ontluchtingscyclus gaat de pin van de motor goed heen en weer. In de CV stand staat hij ook ingetrokken.

De flowsensor heb ik nog niet helemaal nagelopen. Wel zie ik een goede reactie van de sensor (ledje brandt) en schakelt hij vrij fel als het warme tapwater geopend wordt.

Wat trouwens opviel met de motor van de 3 wegklep eraf (klep in bovenste stand, rust): het CV-circuit werd wel warm, maar naar mijn zin niet zo snel als voorheen. Als ik het stalen pinnetje van de klep 1 mm indruk, eigenlijk richting de tapwaterstand, wordt de CV toevoerleiding gelijk loeiheet. Iets verder drukken en de tapwaterstand komt in.


Vaag apparaat!
 

Marcn88

  • #5
Thermostaat of branderautomaat defect tenminste het opentherm communicatie deel u zou tijdelijk een aan/uit thermostaat kunnen proberen om eea uit te sluiten
 

Degeertste

  • #6
Ik ga toch maar de thermostaat vervangen. Uiteraard zal ik de uitkomst delen!

Bedankt allen voor het meedenken.
 

JeffreyD94

  • #7
Als je de driewegklep zelf al hebt vervangen, en je wisselaar blijft warm even als platenwisselaar, advies motor vervangen. (Gaat de motor wel de juiste kant op, en loopt de motor wel helemaal om?)

Remeha controleert zijn sensoren van tevoren, in het boekje staat hoe je foutmeldingen en blokkeringen kan ophalen uit de branderautomaat.

Je hebt de driewegklep wel vervangen zonder achtergebleven onderdelen eventueel? En er zit geen lucht in je systeem?

Doe je gaskraan ff dicht, tapwarm water om gehele wisselaar te doen afkoelen, vervolgens zet je tapwaterkraan dicht en gaskraan weer open, nu controleer je de temperatuur sensoren. Door door het menu heen te bladeren. Geeft de sensor een hoogswaarschijnlijke waarde aan? Dan zijn deze niet stuk. (Eventueel gaskraan dicht indien toestel gelijk weer aanblijft, om geen warmte te generen)

Ik geloof niet dat de pomp de boosdoener is.
 

Degeertste

  • #8
Alleen het binnenwerk van de klep is vervangen. Ik heb wel alles uitgebouwd en schoongemaakt, dus de gehele platen warmtewisselaar is eruit geweest. Alle poorten zijn gepoetst en de plaatsen waar de o-ringen af horen te dichten. De motor zelf lijkt me in orde, hij schakelt goed van CV naar tapwater. Het binnenwerk heb ik gecontroleerd: de tandwielen zijn goed, geen enkele slijtage. De nokken van de hoogtverstelling zijn niet afgevlakt o.i.d. Ook de blauwe / groene eindcontacten vallen mooi in hun slotje. Foutcodes heeft de ketel sinds het wisselen van de 3 wegklep niet meer, ik kan deze goed achterhalen via (ENTER + RESET) en dan code 88 invoeren.

Ik heb inmiddels een nieuwe thermostaat besteld, omdat ik het vermoeden heb dat hier ook nog wat zit. De voorgestelde test met het tapwater / gaskraan dicht ga ik zeker doen!

Bedankt!
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #9
...staat je ketel wel ingesteld op thermostaat met
power stealing??
Daar is een speciale instelling voor in de software...zie
boekje
 

Degeertste

  • #10
Klem 3 en 4 van de ketel hebben allebei de markering OT. Hierop zit inmiddels de Qsense thermostaat op aangesloten. Powerstealing /Open therm / Smart Power staan op deze klemmen altijd aan volgens de handleiding. De thermostaat werkt inmiddels naar behoren, echter zonder achtergrondverlichting. Hiervoor moeten volgens de handleiding van de thermostaat je Open Therm contacten tevens voorzien zijn van Smart Power. Het vreemde is dat de handleiding van de ketel beweert dat dit allemaal aanwezig is. Toch werkt de achtergrondverlichting niet.

Ik kan zonder achtergrondverlichting goed leven hoor, maar ik ben toch bang dat er in de voeding iets niet goed zit. Het wegzakken van 28 Volt naar 6 Volt vind ik nog steeds vreemd.....
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #11
Een beveiligingsautomaat van 2006 heeft geen smartpower.
Hiervoor heb je een recentere automaat nodig.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
Die voltages zijn normaal.
Bij een los contact, ziet de ketel een aan/uit thermostaat. Dan meet je dus die 28V.

Een modulerende thermostaat werkt met een weerstands signaal/data signaal. Deze is eigenlijk niet te meten. Dus of dit nou 6-7-8-9-19 volt is, maakt niet uit. Het is een signaal.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu