Remeha Avanta 28C E13 storing?

Petrus2015

  • #1
Ik heb een Remeha Avanta 28C deze geeft sinds zondag een E13 storing.

De storing is te resetten maar blijft terug komen bij het gebruik van warm water of wanneer de cv schakelt naar H3.

De verwarming werkt prima in het gehele huis. Het probleem komt als er warm water getapt wordt.
  • - Ik heb de CV gespoeld
    - Ontlucht
    - opnieuw gevuld
    - een andere automaat in gehangen geen verbetering
    - zwarte kabels door gemeten geeft 0 ohm aan

Iemand nog een tip installatie monteur spreekt van een verstopte warmte wisselaar, maar dan vraag ik me af waarom de verwarming het wel goed doet. Ook bij het doorspoelen van de cv geen rare sputteringen gezien.
 

Panic

  • #2
Beveiligingsautomaat (print) of smeltbeveiliging defect. Tevens het kabeltje tussen deze twee goed controleren
 

Petrus2015

  • #3
Beste panic ik waardeer een reactie doch als je bovenstaande gelezen had, heb je kunnen zien dat hetgeen je voorstelt reeds gedaan is. Dus weerstand tussen zwarte kabels is gemeten deze is 0 en de beveiligingsautomaat heb ik reeds uitgewisseld gehad.

Als de smelt beveiliging defect is doet de cvketel niet veel meer.

De ketel heeft een probleem bij het schakelen naar H3. Dit gebeurt zover ik heb kunnen zien alleen bij de vraag naar warm water.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Als test kan je de smeltzekering kortsluiten, mogelijk dat deze op hogere temperatuur pas problemen geeft.
Normaal zou stuk stuk zijn maar er het komt wel eens voor dat stuk net niet stuk genoeg is.
 

Petrus2015

  • #5
Hoe gaat dit in zijn werk en wat zijn de gevaren?

alvast bedankt
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #6
Onderstaande is puur als TEST. Ketel mag NIET ZO BLIJVEN BRANDEN.

Smeltveiligheid kan je ook uit de wisselaar draaien. Laat hem wel aangesloten aan de kabel. Zet de ww kraan open, en voel met je vinger boven het gat waar de sensor inzat. Wordt je vinger warm en of vochtig..... Wisselaar rookgaszijdig lek.

De laatste tijd erg veel wisselaars die lek zijn via het gaatje van de sensor.
 

Petrus2015

  • #7
Bedankt zal vandaag verder kijken.

Ik blijf het raar vinden dat me verwarming het prima doet.

mvg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Je verwarming gebruikt minder vermogen dan warmwater, en warmwater geeft een hogere wissellaar temperatuur.
 

Petrus2015

  • #9
Hallo,

Ik begrijp dat dat de cvketel minder vermogen nodig heeft voor de verwarming, maar de storing komt direct in bij het openen van de warm water kraan. Dus zodra de ketel aanslaat naar H3

Zekering er even uitgedraaid. temp boven het gaatje is warm maar niet dat ik mijn vinger er niet boven kan houden. Overigens deed de warm water kraan het wel weer toen de zekering verwijder was.

Als de warmte wisselaar lek is zou ik water moeten verliezen. Dit heb ik nog niet kunnen constateren ook de druk in het systeem blijft gelijk.

Is er misschien nog een manier om er achter te komen of het met de doorstroming van de warmte wisselaar te maken heeft? En valt de ketel alleen in de e13 storing bij falen van de smeltzekering?

alvast bedankt
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Er zijn meer stoffen in de ketel die kunnen lekken, en daarvan is water wel de minst ernstige voor de gezondheid tenminste zolang je je hoofd erboven houd.

E13 is de smeltveiligheid, en bij uitnemen werkt alles wel, dus daar lijkt je probleem wel te zitten.
 

Petrus2015

  • #11
Sorry misschien was niet helemaal duidelijk.

Ook met smeltzekering eruit, E13 bij hooglast.

De ketel draait nu op middel last h3,
De verwarming staat aan en ik kan een beetje warm water aftappen. Zodra ik meer water wil tappen schakelt hij naar H3 en dan E13. Hierbij staat op die rechter hydroblok de flowswitch ook iedere keer in storing.

klopt dit?

Als je aangeeft dat de smeltzekering alles bypast maar er toch een e13 storing op treed dan is er misschien toch wat anders aan de hand?
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #12
Meet je netspanning eens als hij op vollast draait, mogelijk zakt deze weg en ook dat kan een E13 veroorzaken.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #13
Vraag,
Is de automaat die je vervangen hebt nieuw??
 

Petrus2015

  • #14
Wilibald schreef:
Meet je netspanning eens als hij op vollast draait, mogelijk zakt deze weg en ook dat kan een E13 veroorzaken.
Dit zal moeilijk gaan daar de ketel direct in storing valt bij het schakelen naar hooglast daar zit maar een seconde tussen.

Heb de ketel ook al een keer aan het stop contact van de wasmachine gehangen deze heeft een eigen groep hierbij geen verandering.
 

Petrus2015

  • #15
Screech schreef:
Vraag,
Is de automaat die je vervangen hebt nieuw??
Dit is door de service monteur getest hij had een andere automaat bij zich en ook daar hetzelfde probleem.

Hij gaf aan dat waarschijnlijk de wisselaar verstopt zit, maar ik hoor geen gebonk of geknetter als hij op middellast draait.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #16
Met een lekke wisselaar hebben we het hier niet over water maar over Verbrandingsgassen.
Normaliter heb je 2 mogelijkheden. OF de automaat OF de wisselaar is defect.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #17
De beveiliging zit in het rookgas circuit en beveiligd tegen een te hoge rookgastemperatuur. Stop de beveiliging eens in heet water en meet of de weerstand oploopt, zoja dan heb je de boosdoener. Houd een universeelmeter op X4 en meet de spanning, laat een ander de kraan open doen en kijk wat de spanning doet.
 

Petrus2015

  • #18
Beste Wildbald,

Zoals ik reeds aangaf als ik de smeltbeveiliging er uit haal en de warm waterkraan openzet krijg ik nog steeds een E13. Zolang de cvketel op h3 draait dus middellast geen problemen zowel met de verwarming niet en ook met warm water niet. Er zijn momenten dat de ketel niet direct schakelt naar H3 dan is er warm water, maar zodra deze schakelt naar H3 hooglast is het einde verhaal en het maakt hierbij niet uit of de zekering in het rookgas circuit hangt of er uit gedraaid is

Ik heb de stroom gemeten zoals je dit aangaf deze bleef 228v. Ook heb ik de smeltbeveiliging even in warm water gedaan. Dit had weinig effect op de weerstand deze gaf weinig kick bleef 0,5 ohm.[/code]
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #19
Ik zou toch een NIEUWE branderautomaat gaan proberen.
Ook al is er een andere geprobeerd, daar moet het probleem in zitten.
 

Petrus2015

  • #20
Bedankt ik zal kijken waar ik zo'n automaat kan krijgen om te testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu