Regenwater vs wasmachine

Wekke

  • #1
Dag collega klussers,

Ik heb van de verkoper van wasmachines vernomen dat regenwater voor de nieuwe toestellen niet zo best is, tenzij het voldoende gefilterd is.
Nu heb ik regenwater met een grof voorfilter en daarachter een fijnfilter van ongeveer 90-110 µm.
Is dit voldoende of moet ik alsnog overstappen naar een driestappenfilter meet actieve kool?

Werner
 

Phuong

  • #2
Ja het beste genoeg voorfilteren. Wil je geen bruine aanslag of stank in je wasmachine of op kledij, dan is een 3-weg filter zeker aangewezen.
Van het dak af zitten er altijd hele kleine deeltjes vogelpoep in het regenwater, of ook veel fijn stof van bvb dieselautos;

Bij mij loopt het hemelwater eerst via een cokesfilterput en bezinkput, daarna pas de regenwaterput binnen. Daarna via 2 grofvuilfilters naar de pomp.
Van de pomp af door een filter die uitwasbaar is van 100 micron, daarna door een draadfilter van 22 micron, en tot slot door een actief koolstoffilter. Deze laatste haalt ook reuk en bvb pesticiden of insecticiden tegen

Foto 3-weg filter na de pomp;



Ik heb ze nu net na 1.5 jaar allemaal vernieuwd, daarom zie je nog wat luchtbelletjes zitten. Die lossen zich na een nachtje vanzelf op.

Om je een idee te geven na zelfs voorfiltering hoe vuil het hemelwater kan zijn.
Dit is de draadfilter na ongeveer een jaar, nieuwe links, vuile rechts;



De koolstoffilter ziet er al niet veel beter uit aan de buitenkant. Het is zeker de moeite waard, en voor 28 euro heb je alle filters al nieuw in huis.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu