Regendouche minimaal 12 liter/minuut uitstroom

Badhanri

  • #1
Ik wil een regendouche gaan maken en moet dan volgens de verkopers uitgaan van minimaal 12 liter/minuut uitstroom, dat haal ik dus met plm. 38 graden net aan.

Nu heb ik 12 mm leidingen daar naar toe lopen; hoeveel scheelt het als ik daar 15 mm van maak?
Achter het geheel hangt een HR combiketel die 6,5 liter op 60 graden per minuut zou moeten geven.

Heeft iemand tips en truuks?
Bedankt
 

Bernhard

  • #2
De regendouches die ik geplaatst heb hebben een cap. van ca. 20ltr/min.
Bij de opgave van de ketelfabr. wordt een aanname gedaan van de temp. van het koudewater. De temp. van het koudewater is in de winter
ca. 5grd en in de zomer 10 tot 15grd.
Dus in de winter zal je minder warmwater van 60grd. hebben dan in de zomer. En bij een grote regendouche van 20ltr of meer kom je ca. 50%
te kort.

Doei Bernhard.

Ps. Een 12mm. leiding is geen probleem, de benodigde liters wordt verdeeld over de koud en warmwaterleiding
 

Chathanky

  • #3
Het zou krap aan worden, het hangt ook nog af van je leidinglengte, aantal bochten van je warmwaterleiding, 15 mm zal daar wel wat aan kunnen verbeteren, maar verwacht in jouw geval geen wonderen.

de ketel levert wel 6.5 liter maar of je tappunt hier ook op uitkomt zal je ter plekken moeten meten, ivm. het voorgenoemde.

ketelbouwers gaan altijd uit van een minimale watertemperatuur van 10 graden, grondwater is altijd tussen de 10 en 11 graden, zomer en winter.
Het laatste stukje van hoofdaanluiting en tappunt is de temperatuur afhankelijk van de omgeving.

gemengt zal je net 38 graden kunnen halen, in de ideale omstandgheden.
 

MarcoDezicht

  • #4
Wat is het merk van het toestel want somigem zijn wel op tevoeren maar dan moet je wel even het merk en type even vermelden.

Ook de diameter van de leiding is wat krap voor een plensdouch.
maar als de ketel wat meer water kan leveren dan komt het meschien wel goed.
 

Chathanky

  • #5
Zou het echt veel schelen met 6.5 ltr/min. marco?
 

MarcoDezicht

  • #6
Dat licht aan de lengten van de leiding.
Maar als je het toestel wat kan opvoeren dan kan de diameter wel eens een probleem worden.
 

Chathanky

  • #7
Ok. de lengte en eventuele bochten had ik ook meegenomen, als de ww is op te schroeven gaat de diameter inderdaad een grotere rol spelen.
 

Twanomega

  • #8
Hoi
kijk eens in de technisch gegevens van het toestel wat de aansluit maten minimaal moeten zijn .
er zijn fabrikanten die opgeven wat de minimale diameters moeten zijn.

twan

ps 12 mm is vrij krap vindt ik..
 

Badhanri

  • #9
@markodezicht en anderen
de cv ketel is de AWB thermomaster 2HR28-02 WT en geeft volgens de gebruiksaanwijzing 6,5 liter van 65 graden per minuut;; modulerend..
ik ben benieuwd naar de mogelijkheden
dank u voor de aandacht
 

Bouwer Bob

  • #10
Hoi Marco,
MarcoDEZICHT schreef:
Dat licht aan de lengten van de leiding.
Maar als je het toestel wat kan opvoeren dan kan de diameter wel eens een probleem worden.
Vroeger dacht ik dan aan :groot spruitstuk,uitgevijlde poorten, 17mm ,
carborateur,snelle uitlaat,etc.

Hoe gaat dit bij een verwarmingstoestel? :wink:

grv bob
 

MarcoDezicht

  • #11
Als het goed is dan zit er in toestel zit en doorstroombegrenzer van liter per minut.
Deze kan er uit worden gehaald en dan vervangen voor één van 8 liter.
Maar dat is in dit geval niet aan te raden bij dit toestel.
 

Badhanri

  • #12
@ markodezicht
het is ook een lease ketel dus vervangen van begrenzers zit er niet in maar inruilen misschien wel; ik dacht dat er nog een versie was met een grotere waterafgifte.
is het overigens een goed merk of heb je suggesties
 

Bernhard

  • #13
Uit een ketel meer energie halen,tbv meer warmwater,kan door meer brandstof te laten verbranden. Hiervoor moet een ketel worden
omgebouwd. Dit is kostbaar en niet toegestaan.
Met het verwijderen van een doorstroombegrenzer in de koudwater-
aansluiting zal er geen extra energie uit de ketel worden gehaald.
Meer liters warmwater kan met een grotere ketel of bij een kleine ketel met het bij plaatsen van een voorraadboiler.
Een ketel met een te grote cap. voor de verwarming zal een slechter
gebruiksrendement geven.
Voor een juiste capaciteit zal een middenweg gekozen moeten worden.
De keuze is comfort of zuinig.

Soms vind ik comfort prettig en soms ben ik zuinig,Bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu