Redwood gevel schuren om opnieuw te beitsen

LWM

  • #1
Mijn gevel is origineel voorzien van redwood-betimmering (planken). Vorige bewoners hebben het van een dekkende bruine beits voorzien (zit er mogelijk al 10+ jaar goed op). Alleen het boeibord begint te bladderen. De planken daar zijn vrij grof en ongelijk van structuur dus niet echt mooi. Ik heb ooit professionele dekkende Wijzonol beits laten aanmaken en het moet nu toch echt gebeuren. Ik wil het hout met mijn Festool vlakschuurmachine met Festool Granaat-schuurstroken P40 schuren zodat het hout meteen ietsje gelijkmatiger/gladder wordt. Is dat de juiste korrel hiervoor?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
40 is wel erg drasties en alleen gebruikelijk om de verflaag geheel te verwijderen.

Normaal schuurt u de ruwe plekken weg met 80 en vlakt u met 150/180.

U schrijft er niet bij wat de bewerkingsgraad van de boeidelen is: ruw of geschaafd. En wat is "echte nodig?"

Kunt u een foto uploaden?
 

LWM

  • #3
Dank voor uw reactie. Bij de voor- en achtergevel zit de beits er nog goed. Alleen achter is het boeibord gaan bladderen en daar is opnieuw beitsen dus 'echt nodig'. Het gebruikte redwoodhout is vrij ruw. Ik heb twee plaatjes ge-upload. Een van het goede hout en een van het bladderende boeibord. Hoop dat het uploaden is gelukt want ik zie zelf niets in het bericht.
 

LWM

  • #4
Vrees dat de plaatjes niet zijn meegekomen. Waarom weet ik niet. Als ik 'afbeelding uploaden' aanklik, krijg ik ook niet meer het scherm waarin dat kan.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Ik zal dat even melden bij de site administrator.
Die moet ergens een vinkje verzetten zodat je wel foto's kan uploaden.
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #6
Als het goed is werkt het weer!
 

LWM

  • #7
Ik klik op Afbeelding uploaden > Bladeren > Klik de betreffende jpeg aan en dan hoor ik in de pc het e.e.a. gebeuren. Daarna klik ik op verzenden, maar geen plaatje te zien.
Weet niet of het komt omdat ik met Linux Mint werk, maar bij Marktplaats e.d. heb ik nooit een probleem met foto's plaatsen.
 

Tiho

  • #8
Heb je een smartfone ? Daar kan het ook mee.
 

LWM

  • #9
Ik heb geen smartphone, maar waarom krijg ik die twee plaatjes niet via het uploaden weg. Als ik op het pop-up schermpje met 'bladeren' de foto heb gedubbelklikt duurt het plm 45 sec. en dan zie ik het plaatje in het pop-up schermpje verschijnen met daarboven Uploden. Dat doe ik dan nog maar een keertje. Blijkbaar zonder resultaat. Krijg ook geen error-melding o.i.d. Is gewoon emailen geen optie?
 

Poster

  • #10
Als u geen foto grootte invult, dan komt er na het blokje versturen, nog een blokje met daarin "standaard", dat even aanklikken.
 

LWM

  • #11



Heb ik nu gedaan. Dit zou het dan moeten zijn. Een plaatje van het bladderende boeibord en eentje van de rest van het huis waar de beits nog goed op zit. Hoop dat het nu is gelukt!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Prachtig.

Dat afbladderen is het gevolg van vocht. De verf op die plaatsen geheel tot op het kale hout verwijderen.

Als ik mij niet vergis zit er boven de delen een alu.daktrim. Controleer of er niet via die daktrim (bijvoorbeeld een openstaande aansluiting)vocht achter de delen kan komen. Ook een daktrim die te strak tegen het hout aanligt kan de oorzaak zijn.

Afbladderende verf op deze delen is vaak het gevolg van een bovenliggende lekkage ). Ik zou de openstaande naad tussen de delen op de kopse kanten wel afdichten met een ms-polymeerkit of acrylaat exterieur kit.
 

LWM

  • #13
Achter dat boeibord zit de dakgoot en die lijst is de overstekende rand van de dakgoot. Het hout blijft verder vrij van de dakgoot (die niet lekt en een goede schone afvoer heeft). Het hout raakt ook geen muur. Onder de goot zit een gelakte hardboard bodemplaat met een groot ontluchtingsgat en daar is het altijd kurkdroog. De goot en het boeibord lopen l+r door naar de buren en daar is ook alles in orde en net geverfd. Hoe het vochtig kan zijn geworden is mij dus een raadsel. Het voelt ook niet vochtig aan. Heb wel de indruk dat de kwaliteit planken van het boeibord minder is dan van de gevel. Maar goed, het moet dus kaal. Welke korrel/korrels kan ik dan het beste gebruiken? En is 1x dekkende beits dan nog voldoende? Overigens: dat redwood van de woningen hier was origineel onbehandeld en wie dat nog heeft, onderhoudt het met een staalwol pannenspons!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Volgens mij is dat geen redwood.
redwood is een lichte (gewicht) vrij zachte houtsoort.

mocht het toch redwood zijn schuur dan zeker niet te grof je haalt dan gauw een flink stuk materiaal weg
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Machinaal schuren met 100 is voldoende.

Meet daarna wel het vochtpercentage van dat hout. Is dit hoger dat 20%, dan kunt u schilderen wel vergeten. Laat het eerst aan de wind drogen of gebruik een föhn.

Het lijkt mij geen transparante beits, eerder dekkende of EPS verf. 1 x met dekkende beits is volstrekt onvoldoende. U dient minimaal op onbehandeld (kaal) hout 3 lagen aan te brengen.
 

LWM

  • #16
Nee, er zit dekkende beits op het hout. Ik heb een paar jaar geleden bij een echte verfwinkel professionele Wijzonol dekkende beits in dezelfde kleur besteld. Die moet er nu dus op, maar nou regent het steeds!
Is het wel mogelijk om alvast op een droog moment te gaan schuren? Deze betimmerde gevels zijn oorspronkelijk bedoeld om NIET te beitsen/verven dus moet het hout tegen een bui kunnen. Dan ga ik wel beitsen als het echt droog is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #17
U begint natuurlijk eerst met wassen / reinigen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu