Recirculatie of toch naar buiten afvoeren

AlanW

  • #1
Wij zijn voornemens om in het souterain bij ons een keuken te maken.

In deze ruimte (ong. 3,5 x 11 meter) komt aan de straatzijde (met uitzicht via de kleine ramen) het keukengedeelte.
Achter komt het eet/zit gedeelte.

De straatzijde is beschermd stadsgezicht (er mogen dus geen gaten in geboord worden etc).

Nu wil ik graag weten of we bijvoorbeeld met een recirculatie afzuigkap net zo goed rond kunnen komen als met een reguliere afzuigkap (waarbij het dus heel lastig word om een afvoerbuis te maken naar de achterzijde van de woning.

Wat zijn een beetje de vuistregels mbt dit soort apparaten?

Bij voorbaat mijn dank,

Alan
 

Ukkie

  • #2
Ik denk, en correct me if i am wrong, dat als je aangeeft dat er nog geen gat naar buiten zit, en je te veel moeite moet doen om een gat te maken, je het beste een recirculatiekap kan nemen.

Bij een afvoer naar buiten worden de nare luchtjes naar buiten afgevoerd en heb je verder geen koolstoffilter(s) nodig.
Ga je recirculere, dan moet je na maximaal 1 jaar, het koolstoffilter vervangen.
Ligt er een beetje aan wat voor recirculatiekap je kiest.
Voor de ene kosten de filters rond de € 25,- per stuk, maar je heb ook afzuigkappen waarvan een filter tegen de € 60,- aanloopt.

Hoop dat je een beetje antwoord op je vraag heb.
 

AlanW

  • #3
He Ukkie,

op zich hele goede punten, maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld vocht afvoer?
Bij het koken komt toch ook aardig wat waterdamp vrij, die zal dan toch ook afgevoerd moeten wordne?

Dank je wel voor de snelle reactie!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De waterdamp zal via gewone ventilatie afgevoerd moeten worden.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Je moet die kosten van die recirculatiefilters op lange termijn niet onderschatten. Het maken van een ventilatiekanaal kan lastig en ingewikkeld zijn (dus duur) maar je moet het wel afzetten tegen 10-20 jaar aan kosten van recirculatiefilters (en eventuele verkrijgbaarheid later). En die filters *moeten* vervangen worden, het is heel slecht voor de gezondheid als je die volgeslibt laat zitten. Verder wordt inderdaad de waterdamp niet afgevoerd dus als je niet een raampje openzet druipt alsnog het condens van de ramen.

Zelf heb ik alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen en met heel veel pijn en moeite een ventilatiekanaal aangelegd (dwars door verdiepingsbalken een plat kanaal, allerlei verstevigingen moeten maken etc) maar achteraf is het alle moeite en geld waard geweest.
 

AlanW

  • #6
He Jan en Cyruse,

dank jullie wel voor jullie input...allemaal zeer goede punten.

Gezien de plek (soutterain) en de verwachte hoeveelheden waterdamp verwacht ik dat reguliere ventilatie (raampje open) niet echt voldoende zal zijn...(er is zeker niet een rekensommetje wat je hiervor kan gebruiken, zoals bij radiatoren (om de juiste radiator uit te zoeken voor een ruimte)?).

Ik heb voor mij zelf nu de volgende voor en nadelen bedacht, msschien dat ik nog wat mis (kosten heb ik er niet bij staan dat verschilt per type enzo).

recirculatie:

voor: geen afvoer nodig naar buiten toe.
tegen: geen vocht afvoer.
tegen: filters die vervangen moeten worden (bij 50 euro is dat over 10 jaar dus 500 euro).

regulier:

voor: vocht en nare luchtje zijn weg.
tegen: heel veel werk om afvoer te maken (ook door balken heen zoals bij cyruse).

Denk dat ik gezien wat hier staat voor 500 euro ook wel een afvoer moet kunnen maken (en dat is natuurlijk eenmalig) of is dat niet realistisch?

Iedereen in elk geval heel erg bedankt voor jullie reacties.

Groet Alan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Kijk eens hier.

Met zo n platte buis kunt u in de hoek naar buiten gaan onder het plafond door, eventueel een koofje maken om de pijp heen.
Door balken leggen is vaak niet mogelijk i.v.m. de sterk verminderde draagkracht van de balken door de gaten.

Ik denk dat u van die € 500.= nog aardig wat overhoudt. :wink:
 

AlanW

  • #8
He Jan,

dank je wel voor de link, erg informatief, ik denk dat dat de beste oplossing is.

De daar genoemde platte buis kan ik gewoon langs de muur laten lopen (en bij 6 cm dik zou het zelfs nog kunnen dat hij achter/in de voorzetwand die we nog neerzetten ivm isolatie richting de buren.

Heb ik nog 1 vraag, ik zag ergens staan dat de buitenafvoer op een wettelijke afstand van de erfgrens moet komen.
Wat is die afstand?

En als die afstand er is dan zal ik 2 keer een hoek van 90 graden moeten maken, kan dat?

Bij voorbaat mijn dank!!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Zo uit m'n hoofd is dat 3 meter, zoek het even op via google of via de gemeente.
In de praktijk halen velen die 3 meter nooit, hangt er misschien ook vanaf hoe lekker iemand kan koken of er klachten komen. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu