Recirculatie afzuigkap i.c.m. mechanische ventilatie

RutgerFR

  • #1
Keuken gisteren gemonteerd, heel blij mee.

Alleen zitten wij wel met een 'stresspuntje'. Wij hebben een vrij dure recirculatiekap (Bosch DWB98PR55) gekozen omdat wij geen afvoer naar buiten hebben.

Wij dachten hier goed aan te doen, maar omdat de schacht op 1,5 cm na precies over het afzuigpunt valt ging ging ik toch nog even wat informatie opzoeken. Nu las ik in het kopersboekjes (het is een volledig gerenoveerde, voormalige huurwoning van Ymere), het volgende:

Het afzuigpunt in de keuken is bedoeld voor een afzuigkap zonder motor
Op één van de drie afzuigpunten in de keuken kun je een afzuigkap zonder motor aansluiten. De
afzuigkap voert de lucht af met het mechanisch ventilatiesysteem.
Je mag NOOIT een afzuigkap met motor aansluiten. Door een afzuigkap met motor raakt de
mechanische ventilatie ontregeld. Dit kan zelfs tot schade leiden van de mechanische
ventilatiemotor.

Shit wat nu? Kunnen wij deze afzuigkap nog gewoon blijven gebruiken, of moet er nu een motorloze variant komen? Hij zit er dan wel niet direct op aangesloten maar de afzuigkap stoot natuurlijk wel gefilterde licht uit aan het kanaal. Kunnen wij eventueel de afzuigopening precies boven de afzuigkap gaan afsluiten? Of is dit echt af te raden?

Graag jullie tips en kijk.

 

Roykes

  • #2
Aangezien je niet direct je afzuigkap op het ventiel hebt aangesloten zou ik me niet zo'n zorgen maken.

het probleem is als je een afzuigkap met motor aansluit op je systeem je hele rare druverschillen krijgt en je kookluchtjes er bij bijvoorbeeld de wc weer uit komen.

in deze blaas je in principe tegen het ventiel aan wat geen (grote) druk verschillen veroorzaakt.

Wanneer je het ventiel afdicht zul je het andere ventiel verder open moeten zetten.om zo toch de gewenste luchthoeveelheid uit je ruimte af te kunnen zuigen, dit is niet te doen zonder inregelinstrumenten.

kortom, lekker zo laten zitten niks aan te hand!
 

DSR9500

  • #3
Probleem met drukverschil treedt alleen op als afzuigkap meer lucht zuigt dan je mechnische ventilatie.. in bv stand 3.
als je er rekening mee houd kun je er prima reukloos mee koken.
vergeet je de machnische ventilatie hoog te zetten en aangesloten afzuikap is aan of te hoog ... tja dan ruik je je kookkunst in toilet en douche.

daarom wordt het afgeraden.. de toon waarop is mi misleidend, want er gevaar is er mi niet echt.

p.s. mooie keuken :cool:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Een afzuigkap met motor mag nooit op een ventilatiesysteem aangesloten worden, ook niet als b.v. alleen stand 1 gebruikt wordt, het ventilatiesysteem wordt dan ontregeld.

Een recirculatiekap blaast de lucht de ruimte weer in, dat heeft geen invloed op de ventilatie.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Plaats nog eens een foto waar de plek van de ventielen goed te zien is ten opzichte van de afzuigkap.

Als dit te dicht op elkaar zit functioneert je centrale afzuiging niet goed.

Jammer dat je een gaskooktoestel hebt genomen. Bij inductie heb je geen verbrandingsluchten af te voeren. Dan werkt de recirculatiekap prima. Nu wordt de CO2 (=vuile lucht) goed verspreid door de woonkamer ;)
 

CV__

  • #6
Recirculatiekap die in de buurt uitkomt is heel wat anders dan wat er in dat kopersboekje bedoeld wordt.

Maar eh... ja; waarom op gas koken? Die recirculatiekap gaat namelijk niet helpen om de extra CO2 en water af te voeren.

Mijn recirculatie afzuigkap loost op een halve meter van het afzuigventiel. Dat maakt helemaal niks uit.

Denk er wel aan dat je na het koken de recirculatiekap niet direct uit zet. Als het goed is heeft hij een knopje dat hij na 10 minuten uitgaat. Gebruik dat ook, anders gaat hij stinken omdat de filters dan vochtig blijven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu