Radiatoren tijdelijk loskoppelen

Cor83

  • #1
Voor het verwijderen van behang en later deze plek nog te bewerken met latex of een eventuele pleister moet ik een aantal radiatoren afsluiten en ontkoppelen.

Aangezien dit nog oude radiatoren zijn zonder afsluitkranen (alleen de afsluitkraan bij de bovenste leiding) moet ik naar mijn weten de gehele CV installatie drukloos maken. Maar wel wil ik voorzien blijven van warm water.

Is het nodig/verstandig de radiatoren af te doppen? En geld dit dan eveneens over de aan- en afvoer leiding of enkel de aanvoer?

bij voorbaat dank!
 

Fiesiekus

  • #2
Als je niet aanvoer én afvoer afsluit, krijg je je systeem natuurlijk nooit op druk.
 

Cor83

  • #3
Fiesiekus schreef:
Als je niet aanvoer én afvoer afsluit, krijg je je systeem natuurlijk nooit op druk.
Pfff...begin er nu een beetje verward door te geraken :mrgreen:

Uit de LTS-periode (wat nu alweer eentijdje voor me geleden is) had ik altijd begrepen dat een CV-installatie 2 circuits betreft. a: waarvan de radiatoren en het expansievat in onder gebracht zijn en wat een gesloten systeem betreft. b: het koud en warm water circuit welke vanaf de waterleiding door de CV-ketel lopen.

Zit ik er nu echt zo ver naast dan? wat best kan hoor, want ik heb me er sinds de LTS niet meer mee bezig gehouden.
Dus kan ik het circuit met radiatoren niet gewoon drukloos maken en aftappen zonder af te doppen?
 

Fiesiekus

  • #4
Tenzij je een intergas kombi kompact hebt, die kan het wel alleen op warm water doen zonder de CV ingeschakeld want heeft 2 aparte circuits, moet het CV-systeem gevuld zijn.
 

Cor83

  • #5
Nee het gaat om een oudere CV van Nefit.

Naja zoals ik al zei het is alweer een tijdje geleden dat ik er mee bezig was, haal wat dingen door elkaar geloof ik ook.

Maar bedankt iig! Ik zal dan wel gewoon het water gaan aftappen tot beneden het niveau, de radiatoren boven verwijderen en afdoppen. Zit er ook niet op te wachten dat me boven alles onder loopt :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu