Radiator lauw. Hoe werkt dit onderblok?

Frankvns

  • #1
Goedemorgen,

Ik heb een probleempje met de radiator in de woonkamer. Deze wordt niet goed warm/heet. Bij vol stoken wordt de radiator aan de bovenkant beetje warm (niet heet) en de onderkant hooguit lauw.

De aanvoer en retourleiding komen vanuit de grond en zitten aangesloten op een onderblok met voetventiel. De aanvoer zit links en de retour rechts. Het onderblok wordt gloeiend heet. Het lijkt alsof de warmte de weg van de minste weerstand zoekt en ging direct via de aanvoer naar de retourleiding. Door het voetventiel beetje dicht te draaien is dat niet meer het geval, maar nu lijkt de warmte te proberen om aan de retourkant de radiator in te gaan, in plaats van dat de warmte naar boven gaat.



Wat ik al gedaan heb:

- niet overdreven 20x ontlucht
- alle radiatoren dicht en vol stoken op die ene om een eventuele luchtbel eruit te persen
- zitten spelen met weerstand door voetventiel

Tot op heden de oplossing nog niet gevonden.

Mijn vragen:

1. Hoe werkt dit onderblok? Hoe lopen de stromen? Ik snap niks van al die pijltjes die alle kanten op wijzen.

2. Wat kan de reden zijn dat de radiator niet goed warm wordt?

Bedankt!

Mvg,

Frank
 

Marcn88

  • #2
Kunt u is een foto maken aan de kant waar u het dopje eraf hebt gedraaid zitten hier toevallig een kleine en grote 6 kant in? zoja is het de vraag of u een 1 of 2 pijpssysteem hebt dit onderblok dient daar dan op aangepast te worden want deze is dan geschikt voor beide systemen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu