Radiator knop vervangen

Tomtom

  • #1
Olà mensen,

Misschien een heel makkelijk klusje maar nog nooit gedaan dus vandaar deze vraag.

Zou iemand mij stap voor stap kunnnen uitleggen hoe je een radiator kraan kan vervangen op een cv. Ze hebben de knop er af geslagen met een tafel en nu is hij afgebroken.

Groeten Tom

Het is gewoon een draaiknop met 1, 2, 3, 4, 5 en een * stand
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Graag een foto opsturen van die radiatorkraan, en vooral van de aansluitende koppelingen.

Want er zou best eens een verschil in uitvoering kunnen zijn, wat bepaalt of je het wel of niet zelf kunt doen, en of alleen de knop vervangen kan worden of de gehele kraan.

Voor vervangen van de hele kraan moet het systeem leeg en moet je dus weten hoe je dat moet doen...
 

Tomtom

  • #3
Jammer genoeg beschik ik niet over een fotocamera of schanner. Ik zal het zo goed mogelijk beschrijven: Bovenkant cv komt een pijp in een bocht van 45 graden en dan zit er een soort knelkoppeling op de aansluiting van de kraan cq knop.

Deze staat dan haaks op de leiding ( als een soort T stuk) dan onder de knop zit net zo`n soort knelkoppeling als boven en dan gaat hij weer over in de leiding. de leiding loopt dus recht en haaks daarop staat de knop. dus niet in een bocht.

Ik ga zo snel mogelijk achter een digi cam aan

Alvast bedankt
Tom
 

Serviceman

  • #4
Zo te zien aan je beschrijving is het een thermostaat kraan omdat je over de cijfers 1 t/m 5 en een * praat.
Het ligt een beetje aan het merk maar over het algemeen kan je bij de vakhandel bij je in de buurt je knop wel kopen oftewel bestellen.
Neem de knop mee zodat ze de goede meegeven.

De meeste thermostaatknoppen zijn klik, klem of wartel verbindingen op de kraan.
Pas wel op of de stift die wordt ingedrukt door de thermostaatknop niet beschadigd is, als hij bijv. krom is zal je hem in de meeste gevallen moeten vernieuwen.
 

Tomtom

  • #5
De witte knop waar die 1 2 3 4 5 en * staat is afgebroken. Ik zie dus letterlijk dat stifje zitten en die kun je dus in duwen enkel zonder die witte knop komt hij natuurlijk gewoon weer naar buiten schieten en blijft de cv dus op volle toeren draaien. Nu moet ik het dus vervangen maar ik weet niet precies hoe.


Groeten
Tom

PS dank voor alle reactie alvast.
 

Serviceman

  • #6
Ga nu eerst met de thermostaat knop naar de vakhandel want je moet tenslotte toch een nieuwe hebben, dan zie je in ieder geval of er van de oude knop nog achter gebleven is, je hoeft in ieder geval niet de gehele kraan te vervangen.
 

Tomtom

  • #7
Ga ik maandag meteen doen... heel erg bedankt voor alle reacties, en ik laat jullie nog weten hoe het afloopt.

Tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu