Radiator is doorgelust in vloer?

Chris19866

  • #1


Afgelopen maand heb ik een huis gekocht. De verkoper heeft mij verteld dat er op 3 plekken in de woonkamer de radiatorleidingen zijn doorgelust in de vloer ( zoals op de foto, maar ik kom er niet uit hoe dit nou werkt. Hoe moet ik dit inregelen? De vorige bewoner kon mij dit ook niet uitleggen.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Achter een computerscherm zien de lezers nog minder dan u kunt zien.

Draai de thermostaatknop op de vertikale leiding eens dicht (0 of sterretje), alle andere raditoren maximaal open (5) en zet de verwarming aan of iets hoger. Je zult dan merken dat sommige radiatoren niet (meer) worden opgewarmd/koud blijven. Dit is/zijn de radiatoren die met deze thermostaatknop worden gestuurd.
Ik hoop dat die in dezelfde ruimte zijn.
Is dit één radiator, dan ben je klaar.

Als dit meerdere radiatoren zijn, kun je nog nagaan of de radiatoren allemaal aan één aanvoer zitten of dat de retour van de ene radiator aan de aanvoer van de volgende zit. Dit merk je als je de thermostaatknop weer hoog zet: warmt de volgende radiator pas op als de eerste ook aan de onderkant warm is, of vrijwel meteen?

Als je wilt weten waar de leidingen lopen: zorg dat de leidingen weer warm zijn, wacht een kwartiertje en dan op de vloer voelen, een infrarood thermometer gebruiken of de vloer dweilen. Als je hebt gedweild, droogt de vloer het eerst waar warme leidingen lopen.
 

Chris19866

  • #3
Bedankt voor de reactie. Bij alle 3 de radiatoren ziet het leidingwerk eruit als op de foto. Kan het zijn dat de verticale leiding met knop de afvoer is van de vloerverwarming en de leiding ernaast de aanvoer.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Dat is dan een hele creatieve en net zo foute manier van vloerverwarming aanleggen geweest.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu