Radiaalzaag! Ja, maar welke??

Sharky

  • #1
Zeer binnenkort ga ik zelf schutting delen maken en ben ik mij aan het oriënteren op het gebied van radiaalzagen. (afkort zaag met trek/ duw functie)

Met mijn gewoon tafel/ afkortzaag kan ik geen brede planken zagen.
Daarom ben ik op zoek naar een geschikte zaag om hard houten, bankirai planken van 145mm x 16mm te zagen.

Op internet heb ik al verschillende radiaalzagen gezien maar waar moet ik op letten???

* Formaat zaagblad 210 of 255mm?? (wat is het meest gangbaar?)
* Toeren 4800 of 5000??
* Vermogen 1500W of 2000W?
* Aantal tanden op het zaagblad?? 24 of 60 tands??

Wie o wie kan mij antwoord geven op mijn vragen en wie heeft er nog tips?


Bvd
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Zaagblad 255 mm, groter is bij normaal gebruik niet nodig.

Toerental is niet merkbaar verschillend, 4800 is voldoende.

Vermogen, 1500 watt als u een meterkast hebt met automaten of een langere verlengkabel dan 20 meter.
Bij 2000 watt loopt u het risico dat de automaten in de meterkast eruit klappen bij het aanzetten van de machine.
1500 watt is voor niet professioneel gebruik ruim voldoende.

Bij een blad van 255 mm zou ik een blad gebruiken met 36 tanden als u het blad ook voor ander hout wil gebruiken, voor alleen hardhout zagen 48 tanden.
 

Sharky

  • #3
Ok duidelijk, maar ik heb 2 machines op het oog en jouw advies heeft de spec's van beide machines door elkaar:(

Nr 1.
Vermogen: 1500 Watt
Onbelast toerental: 5000 / minuut
Max. schuiflengte: 195 mm
Zaagblad: 210 x 30 mm
TCT zaagblad (T24)

Nr 2.
Vermogen: 2000 Watt
Onbelast toerental: 4600 / minuut
Verstek: 45° links / rechts
Max. schuiflengte: 175 mm
Zaagblad: 255 x 30 x 2.8 mm
TCT zaagblad (T60)

Welke kan ik dan best kiezen?? Het betreft een gerenommeerd doe-het-zelf B-merk :)

Oja ik heb in de garage een aparte/ fatsoenlijke groepenkast met automaten en een 3 fasen 4mm2 voedingskabel vanuit de hoofdmeterkast ;)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik lees bij de eerste machine geen verstek, als dat ook twee keer verstek 45 graden is zou ik voor de eerste gaan met een fijner zaagblad, dat is vaak wel te regelen.
Vooral de zaaglengte vind ik belangrijker dan een groter vermogen, de zaagdiepte is bij de eerste machine misschien minder, dat hangt af van de opbouw van de machine en het vergelijken waard wanneer er veel balkhout gezaagd moet worden, die keus moet u zelf maken.

Ik geef alleen maar zaken aan waar u rekening mee kunt houden, de beslissing ligt bij u zelf. :wink:
 

Sharky

  • #5
Wat is het voordeel van meer of minder zaagtanden?!?!

Oja ik sprak een timmerman en die had het of widea zaagbladen ofzo iets.
dat had met de tanden te maken, ingelegde hamers in de tanden ofzo. Wie kan daar meer info over geven?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Widia bladen zijn duurder maar als hij botter wordt is hij wel te slijpen.
Goedkopere bladen niet slijpen maar weggooien.
Dus hangt een beetje af van hoeveel je gaat zagen.
Je ziet soms ook bij een duitse kruidenier zaagbladen voor weinig.
Naast mijn widia blad heb ik ook daar een setje van om ruw hout en hout waarvan ik niet weet of er spijkers inzitten te zagen.
 

Sharky

  • #7
Ok duidelijk.

het gaat in eerste instantie om het zagen van hardhout planken. +/- 200 stuks.

Daarna zal het allerlei houtsoorten zijn.

De lichtere zaag heeft een zaagblad van 210mm met 24 tanden maar ik weet niet wat het zaag verschil is t.o.v. een blad met b.v. 40 tanden m.b.t het zaagresultaat.

Vandaar mijn laatste vraag.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Widia zaagbladen zijn de standaard, gewone zaagbladen moet je speciaal naar vragen.
Ga er in grote lijnen van uit dat hardhout en plaatmateriaal meer tanden vraagt dan zacht hout, dus 40 tanden is voor hardhout beter dan 24.
Voor niet professioneel gebruik zijn de bladen die Frank bedoelt prima.
 

Sharky

  • #9
Keuze is gevallen op machine 1 (1500W)

Heb de zaag al in huis en gebruikt.
Prima apparaat!!!!!


Bedankt voor alle tips en info.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu