Rabat gelijk en verstek zagen

Janjanjan22

  • #1
Ik ben van plan een kippenhok te gaan bouwen, waarbij ik voor het nachthok gebruik wil maken van rabatdelen. Ik vroeg me af hoe ik deze op gelijke lengte kan zagen. Ook zou ik de delen aan beide uiteinden verstek willen zagen zodat deze mooi op elkaar aansluiten in de hoeken.

Wat voor gereedschap kan ik hier het beste voor gebruiken (afkortzaag??) en hoe krijg ik ze op gelijke lengte. Alvast bedankt.
 

Droid

  • #2
Een aanslag maken waar je elke plank tegen aan legt.
Zagen onder verstek met een verstekzaag. Snel en eenvoudig.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Op gelijke lengte door goed af te tekenen met een winkelhaak en precies te zagen met handzaag of met een afkortzaag.
In verstek, hm, ik ban bang dat dat een hoop moeite voor niks is.
Het gaat toch kieren op den duur, ik denk dat je beter tijd kunt besteden aan een afwerk hoeklat op de hoeken.
 

Janjanjan22

  • #4
Die afwerk hoeklat kan idd ook een optie zijn. Wat bedoel je dan precies met kieren, de rabatdelen worden in de hoek aan een balk bevestigd.

Als ik het uiteinde van een deel verstek zaag kan ik dan beter het deel plat leggen en zagen, of het deel rechtop zetten (in de breedte)? Volgens mij kan het met een verstekzaag alle twee.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Je wilt dat die verstekken allemaal netjes op elkaar gaan aansluiten.
Dan moet je alles heel precies gaan zagen en plaatsen en de constructie waar je planken op gaat zetten moeten precies te lood staan. Na een tijdje gaat het werken door weersinvloeden, krimpen, uitzetten, hol, bol, en dan zijn al die verstekjes net niet wat je er van dacht.

Als je het toch wil gaan zagen, liggend want staand krijg je zo'n plank waarschijnlijk niet onder de zaag.
 

Janjanjan22

  • #6
Bedankt voor de info, ga ze toch maar zagen zonder verstek.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Verstandig, trouwens ik ben het nog nooit tegen gekomen in de praktijk.
Daarnaast het "dunne" stuk van het rabat deel wordt ook behoorlijk iel als je het in verstek tegen elkaar gaat zetten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Onder verstek wordt het dunne stuk toch dikker?

Afkorten op dezelfde lengte doe je het makkelijkst zoals gemeld met een afkortzaag door eenmaal de juiste lengte te bepalen en een aanslagblokje te gebruiken op deze lengte. Overeind als de zaag voldoende hoogte heeft, anders plat.

Vind het zelf erg mooi staan, het is alleen niet geschikt voor kwetsbare hoeken. Komt in de praktijk wel eens voor, maar meestal via een hoeknaald.
 

Janjanjan22

  • #9
Even nog een vraag: Ik kreeg van iemand de tip om wat vet tussen de rabatdelen te smeren in de groeven. Dit zou dan het water weghouden en rot tegengaan. Het zou iets moeten heten als "konstant vet", iemand hier wel eens van gehoord?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Het is consistentvet dank aan Google. Van die manier heb ik nog nooit gehoord maar dat zegt helemaal niets. :wink:
 

Tiho

  • #11
Consistentvet is een metaalbeschermingsmiddel dat in pot 24 mnd. houdbaar is.

Neem aan dat het ook geschildert gaat worden, dan zou ik geen vet op het hout gaan smeren. Zet het voor montage goed in de grondverf.
 

Erik6048

  • #12
Ga je de delen horizontaal vastzetten ? dan krijg en houd je toch water in de groeven, met alle gevolgen van dien ?
Ik zou ze altijd vertikaal monteren...hoef je ook niks verstek te zagen...
 

Janjanjan22

  • #13
@Erik

De constructie van rabat is zodanig dat als je ze horizontaal plaatst er geen water in de groef kan komen, omdat de groef vanaf boven aansluit. Wat bedoel je dan met verticaal monteren?
 

Erik6048

  • #14
Vertikaal: de delen vertikaal plaatsen: ||||||| ipv. =
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #15
Erik6048 schreef:
Ga je de delen horizontaal vastzetten ? dan krijg en houd je toch water in de groeven, met alle gevolgen van dien ?
Kan je dat uitleggen? Ik zie heel veel rabatdelen gewoon horizontaal, zou dat dan allemaal verkeerd zijn?
 

Erik6048

  • #16
Tja, verkeerd.... nee, maar:
Ik zou ze altijd vertikaal gebruiken. dan verzamelt zich geen ongerechtigheid (water, vuil) in of op de groef of op en onderaan de randjes.

Het hout spoelt makkelijker schoon in de regen.
Ik zie om mij heen hout toch vaker met de nerf in de afwaterrichting gebruikt worden.

En waarom zou een boom zijn houtnerf bij voorkeur vertikaal hebben gemaakt ? :D
 

Tiho

  • #17
Ben nu ik nu gek , als je de groef van bovenaf op de messing zet, heb je toch een soort van afdak? Dus moet het water omhoog om erin te lopen.

Vertikaal kan het er terwijl het naar beneden loopt ook zo de groef in lopen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
In beide gevallen kan er water in de groef trekken, bij horizontale plaatsing door capillaire werking, bij verticaal door dat het water ook langs de groef loopt.
Bij horizontale plaatsing is het een stuk minder omdat de groef iets afgerond is aan de onderkant, alleen bij harde regen zal het in de groef kunnen trekken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #19
Erik6048 schreef:
En waarom zou een boom zijn houtnerf bij voorkeur vertikaal hebben gemaakt ? :D
Omdat hij nog niet wist dat wij er horizontale rabatdelen van willen maken?

Of vanwege de sapstromen die door een boom lopen?
 

Janjanjan22

  • #20
Weet je wat, ik doe ze wel diagonaal :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu