PVC HWA aflakken met alkyd - beste voorbereiding?

Grondig

  • #1
Ik wil mijn pvc regenwaterafvoer aflakken met dezelfde alkydlak die ik voor mijn houten kozijnen heb gebruikt (van een goed A-merk). Ter voorbereiding heb ik enkele tests uitgevoerd:

A. Alkydlak direct op pvc.
B. Eerst Alkydprimer op pvc, dan alkydlak erover.
C. Eerst een speciale kunststof primer op pvc, vervolgens alkydlak erover.

Om de hechtingssterkte te testen heb ik een stuk duct tape erop geplakt en eraf getrokken om te zien hoeveel verf er mee af komt. Hierbij bleek nauwelijks verschil tussen A/B/C. Alleen het stuk pvc dat volgens methode A was behandeld daar kwam een heel klein stukje lak mee, maar het verschil met B/C was zo minimaal dat dit mij niet overtuigd heeft dat het eerst primeren meerwaarde heeft (de primerbehandeling kost zeker een dag extra werk).

Toen heb ik nog even met een verfkrabber de lak eraf proberen te krabben en dit bleek in alle gevallen heel makkelijk te gaan en ik zag geen verschil tussen A/B/C. Dit verraste mij eigenlijk aangezien de 'tape test' een goede hechting liet zien.

Nu mijn vraag:
Welke behandelingsmethode verdient de voorkeur om de beste hechting te krijgen? Zou op termijn een primer toch beter zijn, hoewel bovenstaande tests anders suggereren? Ik ben ook verrast dat je de lak er met een krabber zo makkelijk af krijgt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik heb mijn pvc afvoerpijpen jaren geleden uit slordigheid gewoon even meegekwast en de verf zit er nog steeds goed op.

Als je dat herhaalt op momenten dat je het houtwerk een nieuwe laag geeft gaat het volgens mij jaren lang goed.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
B en C kunnen waarschijnlijk beide. Uit ervaring weet ik dat een aantal verffabrikanten voorschrijven dat de pvc wordt gegrond met de reguliere alkyd grondverf.

Om het zeker te weten zou je kunnen kijken of je het technisch documentatieblad van het product dat je gebruikt kunt vinden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu