PVC aansluiten op gietijzeren mof

Bouwtux

  • #1
Hoi allen,

Onder mijn toilet moet een Y stuk worden geplaatst zodat er een standleiding kan worden gemaakt richting de bovengelegen verdieping. Na wat weggraven tref ik dit aan, volgens mij een stuk lood in een gietijzeren mof:



De buitenmaat van de mof lijkt 220mm te zijn. De binnenmaat moet ik schatten, ik denk zo circa 170mm, maar daar zit een flinke marge. Het zou ook kunnen dat deze nog taps toeloopt:



Wat is de beste oplossing? Het lood laten zitten en er een stuk uit zagen zou kunnen, maar wellicht is het lood geheel verwijderen en PVC vastzetten in de gietijzeren mof het beste?

Zo ja, hoe dien ik dit te doen? Ik heb heel wat rondgezocht op het forum maar volgens mij kun je een krimpmof en dergelijke alleen op het spie gedeelte van gietijzer gebruiken. Bovendien, het is niet zo logisch om iets over een mof te plaatsen, er in is veel logischer toch.

Maar welke maat buis (of hulpstuk) zou ik hier moeten kiezen, en welk materiaal gebruik ik om de ruimte tussen buis en mof op te vullen?

Ik ben van plan om een standleiding 110mm te maken, maar daarin ben ik 100% flexibel. Ook vraag ik me af of ik voor het nieuwe toilet het beste een onderaansluiting of een muuraansluiting kan kiezen, maar dat zijn details voor later.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
Lood laten zitten een heel foute idee

een goed begin is het halve werk!

dus het lood er uit halen en gietijzeren mof schoon maken en op meten.

trouwens er staan hier veel tekeningen op onze site hoe verder moet.
 

Grondig

  • #3
Enkele opmerkingen/vragen:
1. Kun je onder de vloer komen? Als er een kruipruimte onder is, is het te overwegen de gehele buis te vervangen door pvc.
2. Wat is de zwarte ring die je net rondom de buis kunt zien?
3. Wat voor koppeling je ook aanbrengt, de vloer zal weer dichtgestort worden dus je kunt er nooit meer bij. Dit maakt mij huiverig om een flexibele klemkoppeling te adviseren. Ik zou dan eerder voor een krimpaansluiting kiezen of een pvc buis er passend/klemmend insteken en afdichten.
4. Hoe dan ook, de buis dient eerst recht afgezaagd te worden om een schoon/recht uiteinde te hebben voor verdere werkzaamheden.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Vroeger werd daarom gietijzer geplaatst waar je nooit meer zo bij kon komen.

De wc was vaak dicht gegooid met zand en daar over heen werd puin en beton of cement gestort.

zal de tekeningen doos open maken

 

Bouwtux

  • #5
Hm. Heb je een hint? want ik heb al veel threads hier bekeken, maar het gaat dan vrijwel altijd om een krimpmof of een rubber manchet wat over de buis geschoven wordt. En ik ken er geen die over 220mm passen, laat staan dat de andere kant dan op PVC 125mm past. Dat is gewoon een te grote overbrugging.

En ook zoals gezegd, ik vind het niet verstandig om over een mof heen te gaan, in de mof is de juiste weg. Maar ik heb gedurende 3 dagen lezen en zoeken, niet een thread gevonden die deze oplossing voorstaat.

Touw en cement, of is dat meer iets van de vorige eeuw? Ik kan me voorstellen dat cement en PVC niet goed gaat. Of ik las ook iets over shell / bitumen?
Of is gewoon een passende O ring voldoende?

Ik kan nu niets zien aan de binnenzijde mof, maar als het lood sowieso eruit moet kan ik dat gaan doen, dan kan ik me een betere indruk vormen...
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #6
Laten we nu eerst even zien je wilt een Y-stuk of een T-stuk plaatsen.

wil je wel begeleiden hoor

kan je me idee geven wat je met wc wilt en waar je stand leiding moet komen
 

Bouwtux

  • #7
Grondig schreef:
Enkele opmerkingen/vragen:
1. Kun je onder de vloer komen? Als er een kruipruimte onder is, is het te overwegen de gehele buis te vervangen door pvc.
2. Wat is de zwarte ring die je net rondom de buis kunt zien?
3. Wat voor koppeling je ook aanbrengt, de vloer zal weer dichtgestort worden dus je kunt er nooit meer bij. Dit maakt mij huiverig om een flexibele klemkoppeling te adviseren. Ik zou dan eerder voor een krimpaansluiting kiezen of een pvc buis er passend/klemmend insteken en afdichten.
4. Hoe dan ook, de buis dient eerst recht afgezaagd te worden om een schoon/recht uiteinde te hebben voor verdere werkzaamheden.
1 nee, het is allemaal zand-puin.
2 dat is de gietijzeren mof dus. Zie ook plaatje waar de timmermanshaak ertegenaan ligt. diameter is circa 22cm.
3 nou, ik ga het niet volstorten met beton, maar iets definitiefs zou goed zijn. PVC buis erin, en afdichten met wat precies?
4 nee, het betreft geen buis, maar een mof. Ik ga die niet willen noch kunnen zagen (te diep/ te moeilijk)
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #8
Om die loden stut er uit te halen is niet moeilijk hoor mits je maar weet hoe.

Vroeger gebruikte ik een lange platte beitel en dan slaag je hem lang de loden stut en het andere lood ongeveer 8cm diep en dan buig je de beitel naar de loden stut en vervolgen buig je hem tegen over gestelde kant op.

dan haal je beitel er uit doe dat zelfde links en rechts en je pakt zo de stut er uit.
 

Bouwtux

  • #9
Hier is een iets grotere foto voor het overzicht:



In de linkerbovenhoek moet de nieuwe standleiding komen. (daar waar nu nu een stukje 80mm HWA pijp te zien is). Het oude toilet had een onderuitgang die op dit stuk lood zat, de scharnier van de pot zat op de foto bovenaan (rechtsboven in de hoek zie je de 12mm waterleidingbuis voor het reservoir nog).

Als het handiger is voor de situatie mag er ook een toiletpot komen met uitgang achter, richting muur.

Dus ofwel er komt een toilet met onderaansluiting, dan moet een T of Y stuk komen in de grond direct op dit stuk gietijzer, ofwel er komt een toilet met uitgang achterzijde, dan moet er een 2x 45 graden of 4x 45 graden constructie komen naar de standleiding, en daarin een T of Y stuk om dit toilet op aan te sluiten. Denk ik.

Ik heb twijfels of ik een Y of een T moet gebruiken... Ik zou normaal altijd een Y kiezen ivm de doorstroming, maar ik lees nu over onderdruk en overdruk en het wordt er niet simpeler op... :)
 

Grondig

  • #10
Duidelijk.
Uitgangspunt is dat het gietijzer blijft zitten, maar de loden mof zal toch op zijn minst ingekort moeten worden. Het lijkt me mogelijk om met een kleine haakse slijper deze zo diep mogelijk door te zagen.
Als hij eruit te halen valt nog beter, maar een rechte afsnijding voldoet ook. Daarna kan een pvc buis er klemmend ingedaan worden. Ik zou het afdichten met bijv. een rubber ring, daarna kit erop. Als dan het geheel ook nog in cement gezet wordt is het zeker lucht/vochtdicht.
 

Bouwtux

  • #11
Henk253,

Dank voor de tip, ik verwacht niet al te grote problemen met het lood verwijderen, lood is enorm zacht. Wel moet ik even kijken hoe ik het beste voorkom dat er troep in de buis valt. Ik denk een prop erinduwen...
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #12
Wat is de hoogte van kraag tot vloer

De maten A,B,C,D

 

Bouwtux

  • #13
Henk253 schreef:
Wat is de hoogte van kraag tot vloer

De maten A,B,C,D
A 75 cm
B 95 cm
C 45 cm
D 37 cm

Hoogte bovenzijde gietijzer kraag tot bovenzijde vloer: 20cm. (Maar vloer zonodig verhogen is ook geen bezwaar).

Merk op dat dit de maten zijn van het gietijzer. De loden sok vormde zelf al een zijwaartse verplaatsing, de maten C en D voor de loden aansluiting zijn 41 resp. 31 cm.
Juist omdat dit verandert/verschuift denk ik dat opnieuw kiezen voor een toiletpot met onder-uitgang tot problemen gaat leiden (zelfs bij toepassing van een excentrisch manchet) die geheel zijn te vermijden wanneer gekozen wordt voor een toilet met aansluiting achterzijde.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #14
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #15
Wat je zou kunnen doen is de afvoer van je standleiding naar midden afvoer

dan op standleiding t-stuk maken dan naar wc evt hang toilet

om heel dicht naar de muur te kunnen gaan kan je die afvoer 90mm nemen

 

Bouwtux

  • #16
Ja dat klinkt goed. 90 millimeter of 90 graden?
Vraagje: Waarom in de standleiding een T stuk en dus geen Y stuk?
En de belangrijkste vraag: waarmee kan ik de gietijzeren kraag met daarin de PVC buis het beste afdichten?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #17
Je gaat al zo snel, zo snel ken ik niet met bedenken :wink:

een aan sluiting op je standleiding en die gaat dan ook verder als ontspanning leiding waar hij bv boven dak uit komt.
want zonder lucht toevoegen werkt je standleiding niet.

beetje leesvoer standleiding



standleiding is dan 110mm daar kan dan een T-stuk 110x110x110 90 graden in en die naar het inbouwreservoir.

Afdichten gaat op ouderwetse manier maar dit is weer afhankelijk hoe het er uit ziet als lood er uit is daar kom ik wel later opterug.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #18
Je zei iets daar kom ik ff op terug!
Ik kan me voorstellen dat cement en PVC niet goed gaat.
vroeger en tegenwoordig zitten de afvoer gewoon in het beton
en pvc putjes in de cement vloeren.
 

Bouwtux

  • #19
Ik heb wat lood weggezaagd en de rand van de mof schoongemaakt. Het blijkt te zijn dichtgemaakt met bitumen:



Dat lood krijg ik er wel uit (denk ik), maar die bitumen is een ander verhaal vrees ik. Het gaan lopen verhitten zie ik niet echt zitten tenzij het niet anders kan. Dus wat mijn beste optie is is denk ik een PVC buis van de diameter van het lood erinduwen, en dan afdichten met iets wat zowel wil hechten aan bitumen als aan PVC. Het lood lijkt circa 120mm te zijn, dus of PVC 125 lukt of niet wordt nog erg spannend.

Wat betreft te snel gaan: zodra ik hier weer een stuk PVC op heb gooi ik tijdelijk hier een plaatje betonplex overheen en een toiletpot, want ik zit nu zonder toilet. ;) Daarna kan ik nog wekenlang bestuderen hoe de standleiding verder moet komen te lopen. Zo te zien moet er bovenin weer een kleine S-bocht komen omdat ik anders uitkom op de draagbalk van de vloer. Dan komt direct daarboven een tweede toilet en een aftakking (naar 50 denk ik) voor bad, douche en wastafel. Maar dat is nog even toekomst nu.

Dank voor je adviezen, dat plaatje is ook erg nuttig!
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #20
Niet doen krijg je spijt van.

luister nu maar naar een loodgieter ik heb jaren dit soort werk gedaan.

gewoon lood uithalen zoals ik je zei en is dat er uit dan doe je een prop kranten dieper de afvoer in en je pakt een platte beitel en je tikt zo die rand weg en je trekt het strik touw eruit.

zo te zien is het wel dicht gegoten met lood en aan geslagen en afgesmeerd met bitumen als bescherming.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu