Propaan of aardgas op cv ketel

Strop

  • #1
We hebben pas een huis gekocht, nu hangt daar een wandgasketel op propaangas, die dient voor verwarming en warmwatervoorziening.

Nu twijfelen we of we zouden overstappen op aardgas. Is propaan duurder in verbruik dan aardgas?
Dank bij voorbaat.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Misschien even aangeven ten behoeve van de cv-mannen, of het de bedoeling is bij omschakeling naar aardgas een andere ketel aan te schaffen of niet?

En indien geen andere ketel, dan graag merk en typenummer van de huidige ketel voor beoordeling, of het mogelijk is de betreffende ketel op aardgas te gebruiken.

Of misschien heb je dat al geïnformeerd en kun je dat even noemen?

Bedankt alvast.
 

Strop

  • #3
We kunnen er pas over 2 maanden gaan wonen.

Als we overschakelen op aardgas zouden we zeker een nieuwe ketel kopen . Waarschijnlijk ook een nieuwe kopen in geval we propaangas zouden gebruiken. Merk en type weet ik niet maar op het zicht zag dat er maar iets oud uit :? , dus wel beter een nieuwe kopen i.v.m. het rendement denk ik.

Waar we nu met zitten is dat ik geen enkel idee heb of propaangas duurder in gebruik is dan aardgas ?
 

Strop

  • #4
Heb nu al verscheidene meningen gehoord maar zou het nu eens echt willen weten :-| .
Wat is het voordeligst een cv-ketel op aardgas of op propaangas ?
Dank bij voorbaat :wink:
 

Chathanky

  • #5
Maak een berekening zou ik zo zeggen.

Zoek hier op het forum, er is in het verleden vaker aan de orde geweest.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Misschien was Chathanky in de war met het andere forum waar hij wel eens (een héél enkele keer) komt? :wink:
 

Strop

  • #8
Chathanky ik vind nergens een vergelijking hoor :?:

Strop
 

Chathanky

  • #9
Een voorbeeld van het verbruik van dezelfde ketel op propaan en op aardgas. (22 kW. onderwaarde)

Propaan: 1,7 kg/uur of 0,8 m³/uur
Aardgas: 2,46 m³/uur

Alles genomen bij nominaal vermogen.
Omrekenen van propaan van kg naar liters mag je zelf opzoeken, of de omrekening van m³ propaan naar liters.

Aan de hand van de prijzen van propaan en aardgas kan je dan een vergelijking maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu