Probleempje met Chronotherm III

KRG

  • #1
Ik heb een chronotherm III. De laatste paar dagen heb ik het volgende probleem: De thermostaat schakelt wel goed. Ik zie het vlammetje aan en uitgaan op display wanneer dat moet. Alleen op de ketel gemeten schakelt de therm. niet altijd goed in. De bedrading is goed. Op de chronotherm gemeten als ik hem van de grondplaat losneem . schakelt het relais ook wel.

Het blijkt dat de verbinding van de chronotherm met de grondplaat met pennen niet aldoor betrouwbaar is. Welke oplossing is daarvoor ? Ik heb de pennen al schoongemaakt en de contactveren in de thermostaat ook. Alleen kan je daar niet zo goed bij. Is er nog een andere methode en is dit euvel bekend probleem ?
 

Piet48

  • #2
Het is misschien mogelijk om met een haakje de contactveren te lichten zodat ze wat meer voorspanning krijgen.
Let wel op dat je het stap voor stap doet, 1 mm kan al genoeg zijn en als je te ver door trekt dan kunnen ze los komen van de print.

Succes

Gr. Piet
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Nieuwe thermostaat kopen ,bekend probleem.
 

KRG

  • #4
De chronotherm weggooien kan altijd nog. Vervangen lijkt me ook erg vroeg. De meeste problemen zijn toch op te lossen. Ik houd niet van een wegwerpmaatschappij!

Ik heb het advies van Piet opgevolgd. Ik heb de pennen schoongemaakt met voorzichtig een beetje schuren. Ik heb de contact veren wat aangetrokken met een meetpen met zo ń bekje die open gaat als je op de knop drukt. daarmee heb ik de veren voorzichtig wat naar boven getrokken. Je kunt er alleen heel lastig bij komen. Daarna heb ik voorzichtig met een minivijltje de contact veren nog wat schoongekrabt. Er was zichtbaar een beetje grijze oxide, daarna glommen ze weer. het lijkt nu weer te werken.

Ik hoop dat het zo blijft werken. Ik hoorde vandaag ook van een ex-monteur in de service (e-wacht) dat het van de veertjes en contacten een bekend euvel is. Ik begrijp eigenlijk niet waarom dit soort contactjes niet een opgedampt goudlaagje heeft ipv vertind contact. Het goud is tegenwoordig toch heel goedkoop :wink: :x
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #5
Sommige druktoetsen reageren ook vaak niet meer na een jaar of 10.

Succes
 

Piet48

  • #6
Doe er dan meteen wat zuurvrije vaseline aan dan oxyderen ze niet meer.
En als de knopjes slechter gaan reageren dan de print demonteren en de contacten schoonmaken.

Zünige mensen hé

Gr. Piet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu