Probleem met warm water en verwarming

Krist

  • #1
Hallo,

Ik zit met een probleem die mijn installateur niet kan of niet wilt oplossen. Weten jullie soms raad??

Ik zit met een gaswandketel van Junkers (ZWE 24-4) en een boiler voor warm water van ACV (ECO 160).

Mijn installateur zegt dat ik de boilertemperatuur op 35 graden moet zetten. Dan heb ik wel het probleem dat wanneer ik het bad laat vollopen voor mijn zoontje en mijn vrouw en ik een douche nemen, dat de laatste persoon in de douche geen warm water meer heeft. Daarop zegt mijn installateur dan dat ik de temperatuur van mijn boiler hoger moet zetten, en na veel proberen kom ik op een temperatuur van 50 graden opdat iedereen zich kan wassen met warm water. Dat probleem is dus opgelost.
Volgend probleem meldt zich dan wel. Als ik die temperatuur naar 50 graden zet, van het moment dat ik het bad laat vullen, schiet die boiler in werking om zijn temperatuur op niveau te houden, maar dan valt mijn verwarming uit. (schijnt normaal te zijn dat warm water voorrang heeft op verwarming, geen probleem voor mij). Maar tegen dat dat bad is volgelopen, dat wij met 2 een douche hebben genomen (dan is er al gauw een uurtje weg, niet dat het water dan constant loopt natuurlijk) en tegen dat die boiler dan zijn temperatuur weer heeft bereikt (duurt toch wel anderhalf uur), dan is het in huis natuurlijk al flink afgekoelt, zeker in koudere periodes, en tegen dat de temperatuur in huis weer ok is, dan is er een voormiddag weg.

Dus ofwel hebben we hier voor iedereen warm water, maar een hele voormiddag geen verwarming meer.

Ofwel hebben we warm water tekort , maar hebben we het vlugger warmer in huis.

Mijn vraag is dus

- is die boiler dan te klein, men had ons gezegd dat dit een echt luxe was

- is onze gasketel te licht voor die boiler of voor onze radiatoren.

- of zou het ook kunnen dat wij te weinig chauffages hangen hebben in onze living (volgens de warmteverliesberekening van de installateur is dit niet zo, maar die krijgen we niet in onze handen) Naar het schijnt kan je niet meer berekenen via het volume van de living en het aantal watt dat je nodig hebt per m3, omdat dit een foute berekening is, maar ik heb dat toch gedaan en dan hebben wij zo een 3000 watt tekort aan chauffage)

Wie kan mij hierbij helpen?
Alvast bedankt.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
We doen hier geen uitspraken over installateurs en zijn werk.


Uitsluitend klusvragen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Legionellabacteriën gaan pas dood bij een temperatuur van minimaal 60 graden, u kunt zelf de conclusie trekken.

Wat Utreg schreef klopt, op dit forum bemoeien we ons met discussies wie gelijk heeft.

Er zijn consumentensites zoals radar, kieskeurig en de consumentenbond waar u terecht kunt met uw vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu