Probleem met vaatwasser Bauknecht GSF 4872

Edwin comhaire2

  • #1
Hallo,

Ik heb volgend probleem met mijn vaatwasser : als ik een koud of warm programma start, dan gaat na het afpompen en bij het binnentrekken van water, het lichtje dat de kraan weergeeft, knipperen. Daarna verschijnt F7 als foutcode.

Bij Bauknecht service zegt men mij dat het om de flow-meter gaat.
Klopt dit en kan ik dit probleem oplossen door de flow-meter te vervangen?

Zo ja, waar kan ik de flow-meter vinden in het toestel ?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
F7 is volgens de documentatie inderdaad een "flowmeter failure".

Maar dat wil nog geenszins zeggen, dat die flowmeter dan ook defect is.
Er kan net zo goed een andere reden zijn, waarom de flowmeter geen (binnenstromend) water detecteert.

De servicedoc. geeft de volgende mogelijkheden:
- Waterkraan gesloten;
- Water inlaat slang geblokkeerd;
- Water inlaat klep defect;
- Flow meter defect;
- Water indicator defect.

Kijk/luister dus eerst of er vlak voor die melding komt, er inderdaad water binnenstroomt.

Heb je wellicht een extra (blauwe) waterstop in gebruik? Er tussenuit halen! Of een waterslagdemper? Die (tijdelijk) er tussenuit halen. Zeefje in de invoer (aan de kraan) schoon?

Er zijn hier op het forum witgoed-monteurs die er veel meer vanaf weten dan ik, dus controleer eerst de watertoevoer etc, en kom dan terug met je bevindingen!
 

Edwin comhaire2

  • #3
Er stroomt wel degelijk water naar binnen gedurende een 20-tal seconden.
Daarna pas gaat het lichtje van de kraan knipperen en verschijnt F7.

Ik heb dit geverifieerd door de kraan dicht te draaien en dan hoor je ook effectief helemaal geen water meer binnenstromen. Enkel het lampje van de kraan gaat branden en er verschijnt geen F7.

Dit lijkt de waterstop, de waterslagdemper en het zeefje uit te sluiten, niet ?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Uitsluiten lijkt me een groot woord. Zo'n flowmeter bepaalt, zo heb ik althans begrepen, of er voldoende water binnenkomt.
Het zou dus toch iets van die oorzaken kunnen zijn en een deel ervan is makkelijk uit te sluiten.
  • Een zeefje maak je binnen 5 min schoon, kwestie van slang afkoppelen.
  • Een extra waterstop hoort er zonder meer niet in te zitten, dus elke (eventuele) extra waterstop, anders dan degene die aan de waterslang vastzit, verwijderen!
    De juiste werking van de aangebouwde waterstop kun je niet zomaar zelf controleren.
  • Waterslagdemper er (tijdelijk) tussenuit is meestal ook niet zo'n enorme klus.
Je zou deze zaken toch even na kunnen lopen, want een monteur erbij halen en de flowmeter laten vervangen kan altijd nog...
 

Henny

  • #5
Flow meter controleert hoeveel water er in een bepaalde tijd in de machine stroomt.
Als dit een bepaalde tijd overschreidt, dan wordt de watertoevoer afgesloten.
 

Witgoedmonteur

  • #6
Wat je ook kan proberen is om en stekkerverbindingen op de flowmeter en naar de programmaschakelaar eens inte spuiten met contactspray en eventueel de contactjes in de stekkertjes iets strakker bij te buigen.
 

Thieu

  • #7
Edwin, is een bekende Bauknecht klacht.

Linker zijkant verwijderen en je ziet een kunststof "labyrint" waar het water door stroomt. Iets onder het midden zit een klein printje met een enkel onderdeel. Dat printje eruit frotten.

Voorzichtig met het onderdeel, het is een glazen reed schakelaar. Buig het zo dat het dichter bij het raderwerk van de flow meter zit (richting afwasmachine dus). Om ver genoeg te kunnen buigen moest ik het los solderen en wat meer draadlengte geven, zodat het goed te buigen was.

Zonodig met stukje kunststof of karton vastklemmen dat het dicht bij het raderwerk met 't magneetje zit en wel de waterflow goed meet. Daarna was het bij mij definitief opgelost na jaartje ellende en zoeken, kosten noppes.

Resetten gaat bij mij door met startknop ingedrukt de machine in en uit te schakelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu