Probleem afvoer wasmachine - Water sproeit weg

Gijs1

  • #1
Goedemiddag
Ik heb mijn wasmachine op een andere plek in huis gezet en de afvoer 40mm met siphon gemonteerd. de bovenkant van de afvoer steekt ruim boven de machine uit.
Bij het wegpompen van het water sproeit door de kracht van het wegpompen water weg tussen de ingehangen slangbocht en de afvoerpijp.
Wat kan ik hieraan doen. Dichtkitten ?
groet
Gijs
 

Bart100

  • #2
Beste, ik vermoed dat het stuk buis tussen uw machine en de siphon te kort is waardoor het water eruit spuit.
 

Gijs1

  • #3
Die opstaande pijp vanaf de siphon is 65cm dat moet toch wle lang genoeg zijn. Of moet ik de bocht er verder inhangen, dat is nu ongeveer 4 cm
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Dat kan je natuurlijk altijd proberen.
De slang er zover als mogelijk instoppen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dit werkt bij mij er goed. Is gemakkelijk los te halen. Rechts op de foto zie de krimpbuis die je in een electronicawinkel kan kopen. De bocht met een schroefje vastgezet die zie door de krimpfolie heen.
*wgb*

 

Gijs1

  • #6
Dat met die krimpfolie ga ik deze week eens uitproberen. Waarom de bocht op de buis zelf vastgezet. Volgens mij zit bovenaan de slangbocht speciaal een gat voor een schroef of haak
Ik laat nog van me horen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Dat met de krimpfolie is een klassiek voorbeeld hoe het niet moet, de opening tussen slang en pijp mag niet afgesloten worden.
Met een beetje pech kan een wasmachine de hele dag en/of nacht water nemen doordat er een hevelwerking ontstaat die het water continu afvoert uit de kuip en dus de waterinlaat niet stopt.


@Gijs 1:
Met een foto van de afvoer is er iets meer te zien, nu is het gokken, plaats even een foto.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Zou de hevelwerking het water 1meter omhoog zuigen.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ja, en nog veel meer dan een meter, ook meer dan 10 meter is vlot haalbaar.
 

Gijs1

  • #10
@Jan
Dan wil ik wel een alternatief. Mogelijk verlenging van de hardplastic slangtuit die nu zo'n 4 cm er in hangt ? Ik vermoed nl dat het door de kracht van de pomp tegen de binnenzijkant van de standpijp aanspuit waardoor het naar boven spettert. En nu ik nadenk als je het boven openlaat kan de lucht weg die voor de waterstraal uit nog aanwezig is boven de siphon
Heb ik gelijk ?
 

-stuffie-

  • #11
>de opening tussen slang en pijp mag niet afgesloten worden.

Kan ook lekkage in de wasmachine veroorzaken, doordat drukverschillen in het riool het water in de sifon terugduwt de wasmachine in.
 

-stuffie-

  • #12
>Heb ik gelijk ?

Zoals Jan zegt: plaats effe een foto.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
@ Stuffie: De pomp loopt in principe zo lang totdat het water uit de machine is, is er sprake van een verstopping dan lekt het via de opening tussen slang en pijp.
Van "terugduwen" kan alleen sprake zijn wanneer de afvoer ergens verstopt zit en er boven de afvoer van de wasmachine ergens een afvoerpunt zit.
De opening tussen slang en pijp zorgt er dan wel voor dat het water niet in de machine terugloopt.

@ Gijs 1:
Hoe hoog zit de sifon van de afvoer ?
Plaats toch maar een foto, dan praat het wat gemakkelijker.
 

Gijs1

  • #14
Hoe plaats ik een foto ?
Even wat afmetingen. onderkant sifon (plug) tot de vloer is 30 cm. Onderkant sifon tot bovenkant pijp is 67 cm. Sifon en pijp 40mm. Sifon komt met 2 bochten recht uit boven in standleiding die ter plekke 50mm is
 

Gijs1

  • #15
Hier zijn de foto's


 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
-stuffie- schreef:
>Kan ook lekkage in de wasmachine veroorzaken, doordat drukverschillen in het riool het water in de sifon terugduwt de wasmachine in.
Het zit de nodige jaren zo. Ik zie bij mij geen andere of betere oplossing.
Zodra er geheveld wordt of mijn water rekening is schrikbarend hoog zijn jullie de eerste die het horen.
*wgb*
 

Helper

  • #17
Gijs1

Mooi foto's van een afvoerslang van een Miele wasmachine. De bocht mag de afvoer niet afsluiten, op het moment dat de machine gaat pompen kan de lucht in de afvoer boven de zwanehals niet ontsnappen waardoor er druk ontstaat (heeft dus niets met de lengte van de buis te maken). Hierdoor krijg je lekkage waar de bocht in de afvoerpijp zit.

Oplossing:

De afvoerbuis 40 -> 50 mm vergroten boven de zwanehals (of helemaal is ook goed). PVC verloopring 50x40mm en een stuk buis 50 mm.

Als het hierna nog lekt heb je last van een verstopping! Maar dat denk ik niet hoor.
 

-stuffie-

  • #18
Dit is inderdaad te krap.
 

Bart100

  • #19
Jan, een wasmachine pompt steeds tijdsgestuurd af en stopt na deze tijd al dan niet met een foutmelding en het afbreken van het programma doordat de afpomptijd overschreden is die de sturing toelaat. Water kan nooit terug in de kuip lopen doordat alle wasmachines tussen kuip en afvoerpomp voorzien zijn van een terugslag, meestel dmv een bal. Deze bal doet niet enkel dienst als terugslagklep maar zorgt er ook voor dat uw zeep (+water) niet direkt in de afvoer terecht komt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Oudere machines niet :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu