Premium Turbo NL 19/2 Vaillant geiser slaat soms niet aan

Longdude

  • #1
Beste allemaal,

Heel af en toe heb ik een probleem en beland ik toch weer op dit forum. De vorige keer ook top geholpen hier, waarvoor dank!

Zoals de titel al aangeeft, slaat mijn geiser van Valliant af en toe niet aan of lijkt uit te vallen tijdens bijvoorbeeld het douchen. Gevolg een krijsende puber, die niet met koud water wil douchen :mrgreen:

Afgelopen week ben ik even gaan kijken en toen brandde er een rood lampje, even de groene knop uit en weer aan gezet en daarna lampje uit en de geiser slog netjes aan.

In een ander topic las ik dat het mogelijk aan een ionisatiepen zou kunnen liggen, blijkbaar een slijtonderdeel. Zorgt deze voor de vonk om het gas te ontbranden?

Met de symptomen die ik omschrijf, zou het aan deze pen kunnen liggen of moet ik de storing ergens anders zoeken. Is het verantwoord als ik deze zelf vervang (ik sleutel ook aan auto's, ben best technisch) maar het gaat hier om een installatie die gas verbruikt, dus ben ik voorzichtig.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gr. Arjan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou het zoeken bij de membraan, die is waarschijnlijk lek, de stift die de gasklep bedient komt dan moeilijk omhoog of valt terug bij gebruik van veel warm water.
Probeer eens wat de geiser doet als de warme kraan wat minder ver open staat, als hij dan blijft branden is de membraan lek.
 

Longdude

  • #3
Bedankt Jan, ik ga het even proberen.

Is dat door een handige dhz ook te vervangen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het kan maar ik ben er eerlijk gezegd geen voorstander van, een vakman zal direct weten wat de oorzaak is en gelijk controleren of de geiser nog goed is, een leek kan dat niet beoordelen.
Op afstand is het toch lastig een correcte beoordeling te geven.
 

Longdude

  • #5
Nou, ik ben er nog niet helemaal uit. De test mislukte vanavond, mijn dochter verstond me niet goed en draaide de hele kraan uit...

Het gaat nu alweer een paar dagen goed, toen ik net boven was zag en klonk het allemaal heel normaal. Meteen maar even een fotootje gemaakt. Geen vreemd beeld toch?



Morgen nog maar eens proberen om de kraan te knijpen.

Verder valt mij wel op dat als ik beneden de warme kraan opendraai er een soort licht pulserend water wordt gegeven, dat had ik volgens mij nooit. Enige relatie met het af en toe in storing vallen van de geiser?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Aan een vlam is niet te zien of de membraan lek is.
 

Longdude

  • #7
Nee dat snap ik, maar iemand met ervaring kan misschien wel zien of er iets afwijkends te zien is, los van een mogelijk probleem aan een membraan.

Op de foto is meer te zien dan alleen een vlam....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Allemaal mooi maar dat heeft niets te maken met de storing.
 

Longdude

  • #9
En dat pulseren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Kan er mee te maken hebben maar hoeft niet, ik blijf bij mijn mening dat de membraan lek is.
 

Longdude

  • #11
Wastafelkraan geknepen, vlammen gaan uit. Dat gaat dus goed?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Wanneer de kraan geknepen wordt zit u onder het tap-minimum. de gasklep valt dan dicht.
 

Longdude

  • #13
Ja klopt, maar wat is dan de oorzaak van het in storing vallen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Dat er te weinig druk onder membraan zit om de gasklep open te houden.

Ik begin hier een beetje genoeg van te krijgen, u verzint telkens iets anders.
 

Longdude

  • #15
Je geeft aan dat ik de kraan een beetje dicht moet draaien, als de geiser blijft branden is membraan lek. Zie je eigen antwoord hier boven.

Dat heb ik gedaan maar de geiser valt netjes af, dan is het membraan toch niet het probleem?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Het hangt o.a. van de druk in de leidingen af wanneer de vlam uit gaat, een vervuilde zeef in de aansluiting van het koude water een lage druk en de mate waarin de kraan geknepen wordt is een combinatie waar de geiser problemen gaat geven.
Begin gewoon met vervangen van de membraan, lat dat door een monteur doen, als er verder onderdelen van de geiser niet goed zijn kunnen die gelijk vervangen worden.
 

Longdude

  • #17
Vandaag is de monteur geweest. Ik heb gewacht totdat de geiser helemaal de geest zou geven, maar dit is een taaie dat deed hij niet.

Nog even het lekke membraan genoemd, maar die zit helemaal niet in deze geiser....

Wat wel kapot is, is niet duidelijk. Het meetrapport zag er prima uit, drukken, flows, CO etc was prima. Alleen schoongemaakt, en het advies gekregen om vanwege de leeftijd van deze geiser toch te kijken naar een andere. Storing is dusdanig wazig dat het zal uitdraaien op vervangen van onderdelen wat uiteindelijk ook wel in de papieren zal lopen.
 

Tumkie

  • #18
Ook een simpele geiser heeft regelmatig onderhoud nodig ... dit laat je correct uitvoeren door een vakman met de juiste kennis , gereedschap en meetapperatuur .
 

Longdude

  • #19
Uhm ja klopt, ik begrijp alleen niet wat dit met de storing te maken heeft :roll:
 

Longdude

  • #20
Om dit topic af te sluiten, we hebben uiteindelijk gekozen om afscheid te nemen van de Vaillant en een nieuwe te kopen. Geisers worden nauwelijks meer verkocht dus gekozen voor een combiketel waarbij we alleen gebruik maken van de warmwatervoorziening.
Stuk stiller, zuiniger en efficiënter.

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu