Pottebakkerschijf van oude wasmachine onderdelen

Robertus

  • #1
Hoi,
In Centrifugeren maakt veel herrie bij Zanussi wasmachine heb ik het over mijn wasmachine die is overleden.

We hebben een nieuwe gekocht, toch weer hetzelfde merk.

Die oude lag helemaal uit elkaar. Dat was makkelijk naar beneden brengen.

Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, ik bedoel in dit stuk van het forum, ik gok het er maar op.

Ik wil van de onderdelen die ik uit de oude heb gehaald een pottenbakkerschijf maken. Ik heb de motor er uitgehaald en het lagerkruis. En een stuk van het trommelkruis wat in de kuip zat. En natuurlijk nog wat ophangdingen. Ik zie dat wel zitten.

Maar mijn vraag is eigenlijk: hoe wordt de snelheid van de motor geregeld in een wasmachine. Ik had diverse snelheden voor centrifugeren en een gewone draai snelheid.

Zit er ergens een snelheidsregeling in een wasmachine of is dat in de wikkeling van de motor geregeld?

Groeten,
Rob
 

Co de Witgoedman

  • #2
Maar even zonder dollen, de motorregeling van een wasmachine motor is eigenlijk niet zo over te zetten voor een ander gebruik.

De toerenregeling gebeurt door de electronic die in de machine zit en regelt de trommeltoeren op 35-50 toeren per minuut en voor het centrifugeren in stappen naar max. 1500 toeren.
Eea in combinatie met de tachospoel achter op de motor, en het al dan niet in schakelen van motorvelden.
De thyristorregeling regelt de spanning en stroomtoevoer naar de motor toe en is in deze vorm niet te regelen.
Advies, u zult een andere motorregeling moeten maken/kopen die het stroomverbruik van de motor aankan.
Ik kan u helaas geen adressen of websites geven die dit verkopen, meestal een electronicazaak oid.

Suc6
 

Wasmannetje

  • #3
Hallo,

Ik weet dat U een wasm motor kunt regelen op een heel eenvoudige manier, of hij het lang volhoud weet ik niet, maar zal het eenvoudig proberen uit te leggen.

Ik heb dit namelijk jaar of wat geleden al eens gedaan en de motor draait goed.

Een eenvoudige adaptor van bijv regelbaar tot 12v gelijkspanning.
Ik weet even niet de contacten meer uit mijn hoofd, maar das een kwestie van proberen en uitvogelen.

Als je de 2 contacten van de adaptor aansluit op de 2 juiste contacten gaat de motor draaien in een laag toerental.

Dit zou je bijvoorbeeld kunnen uitbreiden met een regelbare voeding en deze is misschien wel verkrijgbaar bij een electronicawinkel oid.

Of deze de kracht goed kunnen volhouden zonder dat ze verbrandt is een kwestie van proberen (op eigen risico)

Graag hoor ik of het lukt. Mag ook evt prive antwoorden als het te lang duurt ivm mijn korte geheugen.

:oops:
 

Robertus

  • #4
Tja het is één van mijn projecten. Ik ga nu eerst bezig met een nieuwe keuken en als ik tijd heb pak ik dit op. Ik laat het zeker weten of het is gelukt. En ik zal ook foto's maken enzo.

Groeten en bedankt,
Rob
 

Intersloop

  • #5
Ik zou de orginele wasmachinetoerenregeling gebruiken, dat maakt je pottenbakkerservaring tot een onvergetelijke hobby :D

Linksom rechtsom, centrifugeren!

Zoek eens op universeelmotor regeling in google
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Lang niet iedere universeel motorregeling is geschikt voor een motor uit een wasmachine. De meeste regelingen zullen bijvoorbeeld geen voorziening hebben voor een tacho-tegenkoppeling...

Je gaat dan een hoop geld uitgeven voor een regeling die niet werkt, meteen doorbrandt, of de motor doet verbranden.

Je zult exact moeten weten, waarmee de motor aangestuurd wordt (gelijkspanning, wisselspanning, spanningsniveau's), en de regeling "nabouwen". In de praktijk zal dat erg moeilijk worden, en het gevaar van te hard draaien is niet ondenkbaar. Daarbij kunnen zware centrifugaalkrachten optreden, dus het geheel is ook niet ongevaarlijk...

Voorzichtig regelen met een laagspanning is eigenlijk de enige optie om te proberen, een universele motorregeling zie ik dus echt niet zitten!

Aanschaf van een ervoor gemaakte pottenbakkersschijf met bijbehorende motorregeling is duurder, maar wel veel veiliger.

Les 1 in alle ambachtsvakken: Gebruik het gereedschap waarvoor het gemaakt is...
 

Intersloop

  • #7
Hallo kees,

Ik heb laatst een wasmachinemotor gebruikt als aandrijfmotor voor een vouwmachine uit een drukkerij.

Als toerenregeling heb ik een thyristorregeling (bouwpakket) genomen en deze regelt het toerental tussen 0 en maximaal perfect.

Ik heb de stroom tijdens normaal bedrijf gemeten en een zekering in het hoofdcircuit opgenomen van een net boven de opgenomen stroomwaarde liggend amperage.

Als regelaar heb je een potmeter, ik zou in dit geval een voetpedaal met daarin een schuifweerstand nemen.

I.i.g. word je dan niet moe van het potten vormen.

P.s. vergeet de tacho uit de wasmachinemotor, die heb je niet nodig!

Wil je iets weten over de werking van universeelmotoren,

helaas offline
 

Chathanky

  • #8
Ik weet niet of een gelijkblijvend koppel van belang is, bij een thyristorregeling wordt de motor minder sterk en dit kan vervelend zijn als je dit met de voet moet corrigeren, een frequentieregelaar heeft hier van 0 tot 50 hz. geen last van, daarboven wel, maar dan vliegt het klei je om de oren. :mrgreen:
 

Intersloop

  • #9
Chathanky schreef:
Ik weet niet of een gelijkblijvend koppel van belang is, bij een thyristorregeling wordt de motor minder sterk en dit kan vervelend zijn als je dit met de voet moet corrigeren, een frequentieregelaar heeft hier van 0 tot 50 hz. geen last van, daarboven wel, maar dan vliegt het klei je om de oren. :mrgreen:
De door mij toegepaste regeling had een inwendige meting van het koppel en een compensatiecircuit ingebouwd.

Hou je hem tegen, gaat ie automatisch de stroom opvoeren om het toerental gelijk te houden!

P.s. is ook bere sterk bij lage toerentallen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu