Poten + frame van grote vergadertafel

DavidVA

  • #1
Hi all,

Wij hebben het plan opgevat om zelf een grote vergadertafel te maken voor ons kantoor.

Ik ben zelf geen professionele klusser, maar ben best handig (heb ook veel zelf gedaan in het kantoor) en kan doorgaans alles als iemand me zegt hoe. :)

Het plan is om een tafelblad van 3m00 x 1m21 te gebruiken (MDF, gefineerd Zebrano, 40 mm dik) en daaronder een frame te monteren + poten.

Nu, ik zou het liefste met aluminium werken, bijvoorbeeld met :

Aluminium rechthoekige buis geanodiseerd, 100x40x4 (dus 4mm dik).

Nu is de vraag, is dat wel een slim idee? Ik weet sowieso dat staal veel sterker is, maar dat heeft als nadeel dat je het moet schilderen en ik prefereer een blanke 'staalkleur' (bijvoorbeeld het witte van aluminium). RVS kan ook natuurlijk, maar dat vind ik persoonlijk 'te Ikea' + is uiteraard een pak duurder.

Ik heb ooit al eens een keukenmeubel gemaakt met een aluminium omlijsting, prachtig mooi. Maar de vraag is dus of de gehele constructie wel sterk genoeg gaat zijn in alu. Ik zou dus een frame onder het tafelblad bevestigen, met die poten (10cm x 4cm) op de uiteinden.

Alvast bedankt!

David
 

Black Knight

  • #2
De poten op zich lijken mij zeker sterk genoeg, hoewel ik voor dergelijke maat tafel wss wel iets dikkere poten zou nemen (ook voor uitzicht).

Hoe ga je de poten vastzetten aan het frame?
 

Didier

  • #3
Ik heb in het verleden een dergelijke tafel gemaakt van steigerbuis. Je kunt ook deze buis in aluminium krijgen. Dikte van de buizen zijn 33 of 48 mm. Verder zijn allerlei bochten, bevestigingen en t stukken te koop. Vaak uitgevoerd met inbus systemen om ze goed aan elkaar vast te maken.


Hier zie je een foto van een dergelijk onderstel. helaas offline

succes

henk
 

DavidVA

  • #4
Hi Black Knight,

Hoe ik precies de constructie onderaan ga doen, daar ben ik nog niet helemaal uit. Mijn schoonvader zegt dat hij iemand kent die Alu kan lassen, dus dat is misschien een piste.

Ging mij vooral om de vraag of alu überhaupt gebruikt wordt voor zoiets als dit, puur omdat ik het idee heb dat alu een lichte, zachte metaalsoort is en misschien helemaal niet stevig genoeg.
 

Black Knight

  • #5
Zie geen enkel probleem waarom alu te zwak zou zijn. Bij het bedrijf van ouders staat bijvoorbeeld een 20-ton kipwagen met alu zijschotten die al ruim 20 jaar meegaat. Op enkele kleine blutsen van stenen na nog niets aan te zien.

Nadelen van alu : moeilijker te lassen + speciale apparatuur nodig

Denk dus als je vriend het kan lassen en onder het blad evt enkele (evt onzichtbare) versterkingen (driehoekjes in de hoeken ed) aanbrengt het zeker geen probleem mag zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu