Antieke eettafel opknappen (onervaren)

Noob27

  • #1
Hi! Onlangs werd ik verliefd op een antieke eettafel op MP, en heb het gelijk gekocht. Maar het moet echt opgeknapt worden. Ik ben best wel handig qua klussen, als ik maar weet wat ik moet doen. In dit geval wil geen risico nemen en daarom vraag ik om hulp.

Dit is mijn eerste bericht, dus hoop dat het goed gaat met foto's toevoegen. Mijn vragen zijn:

-Hoe herken ik wat voor materiaal het is?
-En hoe kies ik dan de juiste houtopvulmiddel?

-De rand lijkt van fineer en hier en daar is er een stukje af of het is aan het versplinteren. Wat kan ik daarmee doen?

-Aan de onderkant van het tafelblad zitten er gaten, net zo klein als punaise-gat. Ik dacht even aan houtworm, maar het langs de hele rand om de 20 cm, en verder zie ik het nergens. Zou het dan door iemand aangebracht zijn?

-Ik vind het natuurlijke look mooi, maar het kan lichter en meer naar het grijze ipv het roodbruine toe. Is dat te bereiken met wax of olie?

-Bepaalde onderdelen zitten niet goed vast en zou ik willen vastlijmen. Welke (hout)lijm raad je aan?

Veel vragen! Ik hoop dat er zoveel mogelijk antwoorden komen. Vind het een spannende klus :)
 

De Bob

  • #2
Het blad/rand is van fineer, zoek een vulmiddel/vloeibaar hout op kleur.

Dat de reparatie onzichtbaar wordt, denk ik niet.

Daarna het gehele blad goed ontvetten, licht matteren, en in een meubel wax of olie zetten, dan benaderd u het origineel het meeste.

Met witte houtlijm kan u weer de losse delen vastlijmen.

Die firma van het fijne hout verkoopt een transparant vulmiddel dat u vermengd met het schuurstof, om zo de kleine beschadigingen te vullen, bovenrand tafelblad enz.

Houtstof vermengd met witte houtlijm als vulpasta is ook een optie, maar maak eerst een proefje, de kleur kan in mijn ervaring erg tegen vallen/veranderen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De reparatie blijft duidelijk zichtbaar en op de houtlijm blijft de wax niet zitten en trekt de olie niet in.
Olie is toch niet aan te raden, er zit nu een of andere blanke lak op, de olie trekt dus niet in het hout tenzij er goed geschuurd wordt dus hier en daar op dunne plekken door het fineer schuurt.

Een optie is de tafel lakken met lakverf, de beschadigingen zijn weg te werken met plamuur.
 

De Bob

  • #4
Het transparand vulmiddel neemt gewoon wax/olie op.

De "natuurlijke look" wil TS ook behouden.
 

Noob27

  • #5
Wilde het inderdaad helemaal gaan schuren maar omdat ik niet weet waar ik op moest letten was ik heel voorzichtig. Het lijkt inderdaad gelakt te zijn. Dat ga ik zoveel mogelijk eraf halen.

Wat ik mij afvraag: is het de moeite waard om de rand om het tafelblad heen proberen te herstellen? Hoe zou het eruit zien als ik dat eraf haal? En wat zou ik tegen kunnen komen als ik het fineer van het hele blad af zou halen? Ik begrijp dat het dan minder mooi hout is, maar misschien wel in betere conditie?

Transparant houtvulmiddel dus? Hoe droogt dat op? Ik neig inderdaad het meest naar wax. Als het opvulmiddel wax opneemt dan hoef ik niet verder te zoeken. Nog advies mbt variant/merk etc?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De randen herstellen kan met een randfineer die je aanbrengt behulp van een strijkijzer.

Het fineer eraf halen beschadigd de tafel zodanig dat die afgeschreven kan worden, de ondergrond is nl. totaal anders dan de toplaag.
Ook olie is een vraagteken, vernis/blanke lak trekt in het hout, plaatselijk meer dan op andere plaatsen, olie zal dan niet hechten op de lak.

Zoals ik eerder schreef vind ik alleen een goed geschilderde tafel kans van slagen hebben
 

Noob27

  • #7
Oké. Dus misschien het proberen waard om in ieder geval de rand te herstellen. Dat zou ik wel aandurven. Het blad niet.

Mijn plan A:

-schuren
-rand fineer herstellen
-plamuren
-insmeren met was

Plan B: schilderen
 

Noob27

  • #8
De Bob schreef:
Het transparand vulmiddel neemt gewoon wax/olie op.

De "natuurlijke look" wil TS ook behouden.
Heb overal gezocht maar kan helaas geen transparante opvulmiddel voor hout vinden. Weet jij wel waar ik het kan vinden?
 

Noob27

  • #9
Ik heb de wax dat er op zat er afgehaald, maar vrees dat ik te ver ben gegaan. Kan iemand even een kijkje nemen en mij vertellen of het in de kachel kan of dat er nog hoop is?

20200610_153838.jpg 20200610_153843.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu