Zwevend hoekbureau

Niekolaas

  • #1
Beste klussers,

In mijn nieuwe huis wil ik een zwevend hoekbureau maken. Het gaat om een bureau in L-vorm, gebaseerd op dit ontwerp:
*

Afmetingen:
De L-vorm bestaat in feite uit twee rechthoeken, een bureaublad van 100x60 cm en een zijplank van 30x90. Boven en onder de zijplank komen nog 3 planken van 30x90 langs de muur.

Voor dit project zit ik momenteel met drie vragen:
1) Hoe kan ik dit het best bevestigen? Het idee is nu om het blad met plankdragers vast te zetten: twee plankdragers van 40-50 cm voor het bureau-deel van het blad en twee van 20 cm voor het zijplank-deel. Beide muren zijn van beton. Is dit voldoende of moet ik in de uiterste hoek een steunpaal aanbrengen?

2) Welk materiaal (en in welke constructie) kan ik hiervoor het best gebruiken? Ik las hier dat multiplex een goede optie is.
Liefst wil ik een zo dun mogelijke of enkellaagse oplossing, anders worden de zijplanken aan de muur niet mooi. Maar uiteraard moet de boel niet doorbuigen.

3) Als ik multiplex gebruik, hoe behandel ik dat het best? Ik dacht aan eerst beitsen en dan lakken. Is dat een goed idee?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit is ongeveer hoe het ontwerp eruit ziet. Het beste kan je een schets maken wat je nu echt wil. Want het ontwerp is niet zwevend. Als je dit zwevend wil maken kunnen er bv. een aantal schoren in.



Kijk ook vooral even dit forum door, via de zoekfunctie (of de links onderaan) kan je de andere topics over zwevende bureau's vinden.
 

Niekolaas

  • #3
Bedankt voor je reactie IJkenhout! Hieronder mijn ontwerp: in het zwart de platen en in het grijs de plankdragers die ik bedacht had.


Hoofdvraag is eigenlijk: Ik was van plan 18 mm multiplex gebruiken, is dat stijf genoeg?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bij zulke afmetingen kan dat prima met 18mm multiplex. De planken aan de wand kan je evt. met het elementsysteem monteren. Dan is de hoogte flexibel.

Dit is misschien zelfs wel uit te voeren zonder grote schoren. Je hebt twee wanden, waar je het blad in kan klemmen, dus dat is van zichzelf al aardig stabiel.
 

Niekolaas

  • #5
Hartelijk dank voor de tip! Ik ga aan de slag :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu