E10 benzine voor grasmaaier

Fwalraven

  • #1
Hallo,

Ik haal meestal 25 liter benzine voor de grasmaaier, etc.
Daar kan ik over het algemeen een jaar mee vooruit.
Nu schijnt de E10 benzine hooguit een half jaar goed te blijven, oorzaak verdamping van de alcohol.
Zijn er additieven beschikbaar waardoor deze benzine langer houdbaar blijft?

Iemand die hier meer van weet?

Frans
 

Henk E

  • #2
Ben benieuwd wat voor reacties hier op komen, ga het even volgen.
Zit ook met dit probleem en om nou over te stappen op Aspen 4 is mij ook nog te duur.
Probeer nu eerst ron 89 - E5 - Super Plus 98 die is gemiddeld 10 cent/l duurder en maar eens afwachten hoe het nu gaat.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Ja, die zijn er.
Mijn grasmaaiermachineleverancier (scrabblewaardig woord)
heeft daar een flesje met spul voor die je in de benzine kunt doen.

Een bouwmarkt uit Duitsland heeft deze ook: B&S Fuel fit
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #4
Als ik het goed begrepen heb heeft euro98 nu hetzelfde percentage bioethanol als euro 95 vroeger had (5%). Als je dus in het verleden met euro95 geen problemen had zal je nu met euro98 ook geen problemen moeten hebben lijkt me.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Als je e.a in een afgesloten jerrycan bewaard is er geen verdamping.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Kan de grasmaaier wel op E10 lopen.
Ik hoor dat er heel veel benzine motors van bv scooters kapot gaan door E10.

En je kunt toch ook 10 liter benzine tanken, en dan over een paar maanden nog een keer.
Die raakt voorlopig echt niet uitverkocht. :mrgreen:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik gebruik in al mijn tuinmachines (grasmaaier, verticuteermachine, bladblazer, heggenschaar, kettingzaag en trimmer) uitsluitend Aspen. Zowel 4T als 2T. Deze benzine is minimaal 5 jaar houdbaar. Het is een uiterst zuivere benzinevorm zonder additieven die de houdbaarheid beperken. Bovendien bevatten de uitlaatgassen van Aspen veel minder schadelijke stoffen en dat is weer goed voor mens, dier en milieu.

Bij de 2T machines heb ik altijd al Aspen gebruikt (hoef ik niet zelf te mengen en ze roken minder). Bij de 4T machine gebruik ik sinds een aantal jaar Aspen. De reden is dat ik met moderne benzines altijd gezeik had of kreeg met een vervuilde carburateur. Door de langere statijd ging de kwaliteit achteruit en ging de benzine gommen, waardoor de carburateur ging verglazen van binnen. En als ik iets armoe vind dan zijn het tuinmachines die niet willen starten of slecht lopen.

Als je een niet al te duur Aspen verkooppunt heb (ik betaal € 18,99 per kan van 5 liter en soms in de aanbieding 3 voor € 50 of € 55) dan is het net iets meer dan 2 x zo duur als de normale premiumbenzines bij de merkpompen (Shell V-Power, BP Ultimate, enz.). De premium benzines zijn nog E5 en hebben dus maximaal 5% bio-ethanol bijmenging.

Overigens moet je bij het gebruik van normale euro 95 met 10% bio-ethanol wel zeker weten dat je machine er tegen kan (slangen, pakkingen, carburateur, enz.).
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #8
Bert zn verhaal klopt wat mij betreft helemaal. de voordelen die omschreven staan rechtvaardigen de meerprijs voor mij, als je een motor weer aan de praat moet krijgen ben je ook snel een uur verder, plus de irritatie, dan is dat die meerprijs zeker waard. Ook het milieu is er gebaat bij, zeker wat betreft de 2-takt.

mocht de meerprijs nou een dealbreaker zijn dan kun je ook gewoon benzine met E5 pakken, dat staat op iedere pomp nog steeds vermeld als het goed is.

er zijn overigens meer merken dan aspen, maar die zijn ongeveer even duur en beloven hetzelfde, en Aspen is volgens mij prima verkrijgbaar bij bijvoorbeeld een XXXkoop, die iedereen wel in de buurt heeft denk ik.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Haemmertime schreef:
Mocht de meerprijs nou een dealbreaker zijn dan kun je ook gewoon benzine met E5 pakken, dat staat op iedere pomp nog steeds vermeld als het goed is.
Dat is volgens mij niet waar. Alleen de merkbenzinepompen zoals Shell, BP, Esso, enz. hebben nog echte E5 benzine. Dit zijn hun eigen merk premiumbenzines. Van de Shell weet ik 100% zeker dat de V-Power geen bijmenging heeft met bio-ethanol (dus ook geen 5%). Dit heb ik namelijk op hun website opgezocht vanwege mijn oudere auto die geen E10 kan hebben.

Dat kleinere pompen alleen E10 verkopen komt doordat een benzinepomp verplicht is E10 aan te bieden. En als je een klein benzinepompje hebt met maar 2 of 4 pompen dan heb je dus geen plek voor E5. Zowel bovengronds als ondergronds (opslagtanks) is daar dan geen plek voor. De merkbenzinepompen hebben de beschikking over vele pompen per station en dus ook de ruimte en capaciteit om naast E10 ook E5 aan te bieden.
 

Fwalraven

  • #10
Ik hou het voorlopig maar op het idee van Boertje125.

Heb ook contact gehad met de importeurs van de gele zitmaaiers en rode bladblazers, die geven beide aan dat het gebruik E10 geen probleem is voor de huidige motoren.
Ook bij dit soort motoren kun je aanhouden dat alles van na 2000 ook geschikt is voor E10.

Gom vorming lijkt me geen probleem te zijn, met mijn huidig verbruik. Ik denk maar terug aan mijn diensttijd. In de mobilisatie complexen werd om de 2 jaar de benzine uit de brandstof tanks gehaald en voorzien van nieuwe benzine.
De oude ging gewoon naar de BOS pompen. Voor de leken, de benzinestations van Defensie.

De huidige aangeboden additieven geven wel aan dat de brandstof langer houdbaar blijft en of een reinigende werking heeft, maar nergens wordt vermeld dat de verdamping van de ethanol wordt tegengegaan of wordt gecompenseerd.

Frans
 

Fwalraven

  • #11
Ik hou het voorlopig maar op het idee van Boertje125.

Heb ook contact gehad met de importeurs van de gele zitmaaiers en rode bladblazers, die geven beide aan dat het gebruik E10 geen probleem is voor de huidige motoren.
Ook bij dit soort motoren kun je aanhouden dat alles van na 2000 ook geschikt is voor E10.

Gom vorming lijkt me geen probleem te zijn, met mijn huidig verbruik. Ik denk maar terug aan mijn diensttijd. In de mobilisatie complexen werd om de 2 jaar de benzine uit de brandstof tanks gehaald en voorzien van nieuwe benzine.
De oude ging gewoon naar de BOS pompen. Voor de leken, de benzinestations van Defensie.

De huidige aangeboden additieven geven wel aan dat de brandstof langer houdbaar blijft en of een reinigende werking heeft, maar nergens wordt vermeld dat de verdamping van de ethanol wordt tegengegaan of wordt gecompenseerd.

Frans
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
De benzines van nu zijn niet meer te vergelijken met de benzines uit uw diensttijd-tijd.

De bio-ethanol uit de huidige benzines verdampt niet alleen, het doet ook andere dingen met de benzine, waardoor de kwaliteit heel snel minder wordt.
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #13
BertPleizier,

nu kijk ik niet overal ik tank, maar ik ben nog geen pomp tegen gekomen waar ze geen E5 meer hadden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet bestaan. ik denk dat iedereen wel binnen een acceptabele afstand iets met E5 kan tanken, wat dat dan precies is maakt denk ik niet zo uit aangezien dat hoge percentage ethanol juist het probleem is.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #14
E5 is wel overal te koop inderdaad, maar daar zit altijd nog 5% bio-ethanol bij gemengd.

Shell V-Power heet ook E5, maar Shell doet daar geen bio-ethanol bij (terug te vinden op hun website). Er is domweg geen aparte naam voor vrijgehouden in de code reeks. De Fuel save van Shell is ook E5, maar daar zit wel 5% bio-ethanol bij.

Ik verbaasde mij er over dat ik per 1 januari (toen de nieuwe Europese brandstofregels zijn ingegaan) goed moest gaan bedenken waar ik met mijn youngtimer nog kan tanken die geen E10 slikt. Er bleken dus enorm veel pompen af te vallen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu