Oud huis dak isoleren vanuit binnen

Sanderr2408

  • #1
Ik heb voornemens mijn zolder van mijn woning (uit 1902) aan de binnenzijde te gaan isoleren. Nu heb ik hiervoor al de benodigde materialen, maar begin steeds meer te twijfelen na het lezen van enkele forums. Met name het stukje op ik dampopen folie heb of dampicht en in sommige forums staat benoemd dat het handig is gaten te boren in het dakbeschot zodat het kan ventileren. Eerlijk gezegd raak ik een beetje de draad kwijt. Wie kan me helpen? Vanuit buiten naar binnen gerekend heb ik dakpannen, wit/blauw folie en dan me houten dakbeschot.

Wat is nu me plan?
Het plan is voor nu om een houten raamwerk te maken (3 cm dik) op de bestaande houten dakbeschot (30 tot 40 cm afstand). Aan dit raamwerk wil ik 10 cm dikke pur isolatie met hier standaard aan vast gips te monteren. Over dit gips wil ik dan weer dampfolie monteren omdat er vanuit binnenuit best wat vocht komt tegen het huidige dakbeschot.

Waar twijfel ik nu over?
Weet iemand wat voor folie ik heb onder me dakpannen, damp open of dampdicht. En moet ik gaten gaan boren in me dakbeschot? Krijg je als ik niet ventileer juist problemen?

Beter beeld krijgen?
Zie de toegevoegde foto’s



 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Google afbeeldingen "komo dakfolie" en ik kom bij POLYTEX 3 Dakfolie.
Dat is dampopen. (prima dus)

Zit er al iets van isolatie tussen het dakbeschot en het folie?
 

Sanderr2408

  • #3
Bedankt voor je reactie Jack! Nee er zit voor de rest geen isolatie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Wat is dat voor een laag die ik op de gips PUR platen zie.
Het plafond is hoe dik geisoleerd is er ook een dampremmendelaag toegepast.

Meestal zie je PUR platen met een aluminiumcachering. Nu is er een laag gips aangebracht hoe worden de naden van de platen onderling afgewerkt?
 

Sanderr2408

  • #5
Hallo wgb, het zijn pir platen van 9 cm met hieraan vast 1 cm gipsplaat. Plafond is 8 cm dik geïsoleerd met glaswol. Aan de bovenkant van het plafond heb ik ondervloer laminaat (alufoam) geniet en hierboven op glaswol en hierboven OSB platen.

Klopt deze pir platen hebben geen aluminium afwerking. Daarbij zijn ze ook niet gewafeld. Het idee is de platen aan alle zijde rondom met pur te spuiten en dan aan elkaar te plaatsen. Als alles geplaatst is werk ik de gips naden af met kit. En hierboven op komt dan nog een dampremende folie. Althans dat is het idee tot nu toe 😉
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
OK, voor wat het dak betreft, ik zie geen problemen. Je krijgt geen vocht en gaten zijn niet nodig. Een dampremmer kan achterwege blijven de PUR is dampremmend genoeg ten opzichte van de lagen na het schuim, deze goed gesloten aanbrengen.

Zwart dakbeschot. Een vraagje, waarom eerst het plafond/zoldervloer isoleren vervolgens het dak.
 

Sanderr2408

  • #7
Duidelijk verhaal dankjewel. Zwart dakbeschot, ja, klopt. Zit zelfs nog te twijfelen dit eerst goed te ontvetten en dan te schilderen voordat ik begin. Verf verlengd de levensduur van hout (in ieder geval aan 1 kant) en ik kom er straks sowieso ook niet meer bij. Denk jij dat dit zin heeft?

Ja klopt, eerst plafond/zoldervloer isoleren. Ik wilde meer ruimte creëren op de vliering. Hierdoor heb ik alles beloopbaar gemaakt en omdat ik toch bezig was, dacht ik, kan het net zo goed direct alles isoleren. Boven is alles enkel glas en wilde daarom zorgen dat de warmte op de 1ste verdieping zolang mogelijk boven blijft hangen. Je merkt echt goed het verschil.

De reden voor het dak isoleren is dat ik ook daar warmte wilde behouden. Mogelijk dat het nog beter blijf hangen. Daarbij ik heb de spullen voor een relatief laag bedrag kunnen kopen. Ook heb ik gehoord dat je woning (bij dakisolatie) meer waard is. Niet dat ik wil verhuizen, maar toch 😉

Heb je eventueel ook nog advies over de spullen? Met welke schroeven kan je die pur platen het beste vast zetten op het frame?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
In verband met het dauwpunt worden lange schroeven door dik isolatie materiaal van een coating voorzien. Het fijne weet ik er niet van. Ik weet dat het bestaat.
Waarschijnlijk is het daarom, wat ik tot nu toe heb gezien, dat ze deze gips/PUR platen met een schuim aanbrengen.
 

Marcn88

  • #9
Om deze platen te monteren zijn idd speciale gecoate schroeven verkrijgbaarin diverse lengte maten afhankelijk vd plaatdikte.
Ik heb ze zelf bestelt bij de leverancier vd platen want dit soort schroeven ben ik achter gekomen liggen nergens op de plank of alleen de korte versies tot 50mm en ik had 120mm nodig :mrgreen:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ze liggen op heel veel planken maar je moet een account hebben om ze daar te kunnen kopen. :P
Buurten bij bedrijven die in dakbedekking doen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu