Stopcontact en verlichting plaatsen

SP3

  • #1
Hoi allemaal, ik wil een nieuw stopcontact plus verlichting vanuit een bestaand stopcontact in de muur plaatsen. Huis is ongeveer 12 jaar oud. Ik heb de onderstaande tekening gemaakt, is dit zo juist?

(groen is aarde (groen/geel))



Bvd!
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #2
Vanuit een bestaande contactdoos (stopcontact) wil je dus een extra contactdoos, een schakelaar en een nieuw lichtpunt gaan aanleggen?
Lichtpunt ook aan de wand?

Heb je opbouw of inbouw?

Schema is op zich goed, alleen zou ik vertakkingen zoveel mogelijk in een doos doen en niet lukraak doorlussen.

Met K25/P25 gootsysteem en aanverwante dozen kun je op een cosmetische acceptabele manier en volgens de NEN normen opbouw uitbreiden.
 

SP3

  • #3
Bedankt voor de reactie Jules! Klopt inderdaad. Lichtpunt is denk ik makkelijk om ook aan de wand te doen. Het bestaande stopcontact is inbouw.

Als ik je goed begrijp zou je alle vertakking in een doos bij het bestaande stopcontact doen en vanuit daar apart naar het nieuwe stopcontact en apart naar het lichtpunt? Dus dan ga je van een bestaand stopcontact naar een doos en vanuit daar Br/Bl/GeelGroen voor stopcontact + Bl/GeelGroen voor het lichtpunt. Is dat correct?
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #4
Google maar eens op K25 gootsysteem.

Op de inbouwdoos, waar nu je contactdoos zit, van waaruit je wilt beginnen, kun je dan bijvoorbeeld een uitbreidingsdoos plaatsen, en van hieruit ga je met het gootsysteem verder.



Je hebt aan materiaal sowieso nodig.
K25 uitbreidingsdoos, K25 goten met bevesigingsplaatjes voor bevestiging aan de muur, K25 dozen, een of meerdere K25 contactdoos(dozen), K25 schakelaar.

Draad.
Blauw 2,5 mm2, bruin 2,5 mm2, geel/groen 2,5 mm2 en zwart 1,5 mm2.
Ik weet niet hoeveel meter je van ieder nodig hebt, meeste bouwmarkten hebben ze op bosjes van 10 meter.


In de inbouwdoos kun je je 3 draden doorlassen met behulp van lasklemmen. Dit doe je ook in de diverse K25 dozen, dan heb je alles binnen de kaders van de NEN normen pico bello voor elkaar.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wat dan netjes lijkt, vanuit de inbouwdoos naar beneden, of naar boven, je eigen voorkeur, en dan langs de plint of plafond de goot leggen met onder (of boven) je nieuwe contactdozen, schakelaar of lichtpunt een doos, die je dan weer langs je plint of plafond naar je volgende doos doorlust.

Mijn voorkeur verdient langs de plint, je kunt dan een hoop 'wegwerken' door er dingen voor te zetten. zodat alleen de contactdozen, schakelaar en lichtpunt in het zicht komen.

Vanuit de diverse dozen maak je dan je aftakking naar je contactdoos, schakelaar of lichtpunt.
Op het eind kun je een hoekprofiel gebruiken en van hieruit omhoog of omlaag gaan en je laatste ding aansluiten.

Vanuit je huidige inbouwdoos ga je weg met bruin, blauw en geel/groen.
Contactdozen bedraad je met bruin, blauw en geel/groen.
Schakelaars bedraad je met bruin en zwart.
Lichtarmaturen bedraad je met zwart, blauw en geel/groen.
 

SP3

  • #6
Heel erg bedankt Jules! Ik ga het eea eens proberen en vanmiddag even langs de bouwmarkt om te kijken wat ze allemaal hebben.
 

SP3

  • #7
Nog 1 vraag. Vanuit het bestaande stopcontact naar de andere punten doe je met een lasklem. Hoe zou je dat aanpakken? Want dan zou ik drie lasklemmen nodig hebben (blauw, bruin, geel/groen), met elk 4 uitgangen? 1 voor het bestaande stopcontact, en 2 voor nieuw stopcontact en/of licht /schakelaar. Passen al die klemmen achter het bestaande stopcontact of zou je het anders aanpakken?

Overigens heb ik ruimte onder de vloer (er is een verhoging gebouwd).
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #8
Op de plaats van de huidige contactdoos komt de beschreven uitbreidingsdoos waardoor je in die inbouwdoos/uitbreidingsdoos de ruimte hebt voor de nodige lasverbindingen.
Van hieruit ga je dan verder met het gootsysteem, waarin je je oorspronkelijke contactdoos dan ook opneemt.
Het is wel opbouw, maar de goten zien er wel een stuk netter uit dan pvc buis opbouw en hoeft niet onder de grond.
Met het gootsysteem en bijbehorende lasdozen, contactdozen, schakelaars, etc. kan het een net geheel worden.
Let wel op dat je de goten gebruikt die je op speciale plaatjes klikt die weer op de muur worden geschroefd.

Je kunt ook voor inbouw kiezen, maar daar komt het nodige freeswerk bij kijken, dit gebeurt met pvc buis en bijbehorende inbouwdozen en het is wat rigoureuzer.
Als je in een huurhuis woont is het de vraag of dat de verhuurder zo'n inbouw uitbreiding toestaat, ik heb daar verder geen ervaring mee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu