Vreemde storing

Oostpoort

  • #21
Hierbij een update. Eerst wat foto's, misschien dat dat helpt (foto's zijn eenmaal gepost niet zo'n hoge resolutie helaas):



En nog eentje van de disaster area:



De buis helemaal links is vrijgehakt en heb daar even provisorisch een verbinding gemaak, er zaten deze aders in: bruin, blauw, groen/geel, zwart, zwart

Met deze verbindingen hersteld doen alle wcd's van groep 3 het weer (die zitten op de begane grond, deze buizen liggen in de badkamer vloer op de 1e verdieping). Jammer genoeg doet de verlichting op groep 3 het nog niet.

Ik vraag me af waar die zwarte schakeldraden naartoe gaan, kan het zijn dat die gebruikt zijn voor de toevoer naar de verlichtingsschakelaars op groep 3? Alleen vreemd dat die verlichting het dan nog steeds niet doet. Het licht en wcd's in de badkamer zelf doen het wel allemaal dus daar is het niet voor.

Groep 5 doet het ook nog steeds niet.

Bij de perilex voor het fornuis meet ik op alle drie de fasen 230 en tussen de fasen 400 maar helaas doet het ovendeel het nog steeds niet. De kookplaat doet het wel (nog steeds). Zou het kunnen dat er een zekering in de oven zelf is doorgebrand door dit alles?

Op zich kan die oven me niets schelen, die ging toch al weggegooid worden, maar ik wil wel zeker weten dat alle 3 de fasen van de perilex het goed doen want er komt wel een nieuwe fornuiscombinatie in (heb een fraaie en toch betaalbare kunnen vinden die ook op krachtstroom).

De aders van de middelste buis lijken intact maar ik vermoed toch dat die voor groep 5 is en dat er toch iets door is. Sowieso moet ik die ook vrijhakken en herstellen dus hopelijk gaat er dan nog meer werken.

Nog suggesties hoe verder te gaan?
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #22
Perilex aansluiting mankeert verder niets aan.

Groep 5 kan ook net zo goed tijdens die werkzaamheden zijn vernield, ik zou dan gewoon alles wat is beschadigd repareren en alle draden, ook die nog goed lijken te zijn, in de beschadigde buizen vervangen, dan weet je zeker dat daar alles weer goed zit.

Groep 3, bruin, blauw, geel/grijs en 2 keer zwart, dit kan een wisselschakeling zijn, of 2 aparte schakeldraden voor 2 verschillende lichtpunten, geschakeld vanaf 2 verschillende schakelaars.

Na even jouw foto's te hebben bekeken heb ik echt het idee dat de zekering van groep 5 op de meest rechtse aansluiting van de aardlekschakelaar zit, op de nul dus, is dat ook daadwerkelijk zo?
Dan kan het inderdaad zo zijn dat die groep het nooit heeft gedaan.
Dan zou ik groep 5 op de tweede aansluiting van rechts doen, grotere kans dat die het dan wel doet.
 

Oostpoort

  • #23
Dat ga ik maar doen ja. Die zwarte draden moeten eigenlijk wel van de lichtpunten beneden zijn.

Misschien heb ik die twee zwarte draden toch verkeerd om doorverbonden maar dan zouden de schakelaars in principe nog steeds de andere (verkeerde) lamp moeten schakelen, toch? Of kan het ook zo zijn dat beide schakelaars/lampen het dan niet doen?

Zo ja dan kan het nog steeds zo zijn dat ik net niet de juiste combinatie van meten en schakelaarstand heb gehad (lampen had ik er al afgeschroefd voor het foutzoeken dus heb alleen met de spanningsmeter getest).
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #24
Verhaaltje van groep 5 al gezien?
 

Oostpoort

  • #25
Nu net gezien. Kan het niet goed zien maar weet vrij zeker dat ik gewoon 230V heb gemeten op groep 5 direct na de schakelaar. Zal het morgen nog eens meten en eens goed kijken hoe die bedrading loopt.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #26
Als groep 5 het voor de verbouwing gewoon heeft gedaan, zal het in de groepenkast verder wel snor zitten, foto kan ook gezichtsbedrog zijn.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #27
Als een gedeelte van een groep het nog niet doet, het blijft van op afstand altijd moeilijk.
Misschien alle las en centraaldozen van de betreffende groepen nalopen, bij het frezen in elektrabuizen kunnen de lassen in, vooral de aangrenzende dozen, een flinke klap hebben opgelopen door een flinke ruk aan de draden.
 

Oostpoort

  • #28
Volgens mij deed groep 5 het altijd wel. Die stickers op de schakelaars heb ik er toen we hier gingen wonen opgezet tegelijk met corresponderende stickers op alle wcd's en alle lichtschakelaars.

Als ik me goed herinner is groep 5 voor een aantal lichtpunten en schakelaars op de 1e verdieping. Helaas zijn voor de renovatie alle fronplaten met die stickers er op de 1e verdieping af gehaald dus ik kan het nu niet meer met 100% zekerheid zeggen :-( Maar ik denk dat groep 5 het op dit moment helemaal niet doet.

Die leidingen op de 'disaster area' foto komen vanuit de hoek (rechtsboven op de foto) volgens mij direct uit de meterkast die daar bijna pal onder zit. Nu ik eraan denk, volgens mij zie je ook pijpen lopen in de muurkast aan de andere kant van de muur aan de rechterkant op de foto.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #29
Dan zit de schade bij groep 5 al vóór de eerste doos, dus logisch dat daar niets werkt.
 

Oostpoort

  • #30
Wat ik nog niet snap is waar die twee zwarte schakeldraden eigenlijk vandaan komen. Ik had gezien de lokatie de indruk dat die meest linker leiding direct naar de meterkast gaat, maar gezien die zwarte schakeldraden moet er toch nog ergens een doos tussen zitten toch?

Is er een algemene handige strategie om erachter te komen waar de buis/draden in beide richtingen uitkomen? Of is dat gewoon een kwestie van domwweg alle dozen openmaken, aan de draden morrelen en kijken waar het beweegt met hooguit een 'intelligente' gok welke doos het meest waarschijnlijk is?

Wat zou het toch leuk zijn als er bij een huis een compleet bedradingsschema werd geleverd (en dat ook nog wordt bijgewerkt als er iets verandert).
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #31
Buis met de zwarte draden zal in ieder geval tussen 2 dozen zitten en niet van de groepenkast afkomen, zwarte draden gaan normaal gesproken altijd vanaf een schakelaar, vaak via een of meer centraaldozen, naar een andere schakelaar (wisselschakeling), of naar een lamp, die in de regel onder een centraaldoos hangt.


Je kunt het beste toch deze draden vervangen, er is toch met de frees bij geweest en de bouwvakkers kunnen dan wel doodleuk vertellen dat de draden niet zijn beschadigd, maar daar zou ik niet op af gaan.

Eerst maar groep 5 repareren en daar de draden vervangen. Als die groep het weer doet en verder alles in huis doet het weer, dan lijkt het me gemakkelijker om de dingen die het van groep 3 nog niet doen te lokaliseren, dan weet je ook ongeveer waar je het zoeken moet.
 

Oostpoort

  • #32
Ik ga zeker alle draden vervangen, sowieso doet nu het licht op groep 3 en heel groep 5 het niet dus het kan haast niet anders dan dat die andere buis of buizen ook beschadigd zijn.

Vraag me nog af wat de beste (makkelijkste en acceptabele) manier is om die buis te repareren.

Als ik de draden er eerst helemaal uittrek dan moet ik maar hopen dat het me met een trekveer (die ik nog niet heb) lukt om van de ene naar de andere kant te komen.

Als ik de draden laat zitten om daarmee nieuwe draad erdoorheen te trekken is dat makkelijker, maar dan wordt het aanbregen van een stuk pijp over de uiteinden van de oude pijp een stuk lastiger.

Is het acceptabel om een grotere 3/4 pijp overlangs door te snijden, de draden daarin te duwen via die snede en de pijp over de uiteinden van de bestaande 1/2 pijp te schuiven? Kan ik dan van die fuserende rubbertape gebruiken om het geheel waterdicht te maken? Of moet ik daar gewoon PVC lijm op smeren? Of beide?

Of is het een idee om een 1/2 pijp te nemen met twee stukjes 3/4 daaroverheen, daar eerst alle nieuwe draden doorheen trekken en vervolgens die 1/2 pijp tussen de bestaande pijp plaatsen en de 3/4 stukjes over de uiteinden heen schuiven en vastlijmen?

Of is er nog een andere betere manier om dit te doen? Er zit straks denk ik zeker 10 a 15 cm tussen de uiteinden van de kapotte pijp maar de uiteinden van de geraakte pijp zelf zullen hooguit een paar cm uitsteken uit het beton.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #33
Tussen de twee uiteinden van de buis een stukje buis plaatsen en aan beide kanten verbinden met een verbindingmof (stukjes 3/4" buis i.p.v. verbindingsmof moet ook lukken).

Schuif de vebindingsmoffen over de buis waar je de ruimte hebt om ze over heen te schuiven (desnoods kort je een of beide moffen wat in), het geheel tussen de 2 uiteinden plaatsen en de moffen over de verbindingen schuiven en verlijmen met wat pvc lijm (niet zoveel dat het in de buis kan druipen), het gaat erom dat de verbindingen vast zitten.

Hiervoor moeten wel de draden eruit en moet je nadien toch met een trekveer aan de gang.

Voorbeeld van verbindingsmoffen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #34
Pas op met lijm, wil je niet in je buis hebben, klein beetje is genoeg. Ook netjes alle bramen e.d. weghalen.
Stukjes steen in de buis kunnen het trekken van nieuwe draden heel lastig maken:
Af en toe de stofzuiger erop zetten.

Nieuwe draden trekken gaat meestal wel goed, en je hebt weinig keuze.
Trek er eerst eens één uit, als dat soepel gaat is de kans op problemen al veel kleiner.

Als je twijfelt kan je eerst de buis open maken, trekveer aan een draad en naar het gat, moffen/buisje op de trekveer en trekveer door het andere stuk buis.
Het wordt dan wel lastiger om de buizen netjes af te zagen en te ontbramen e.d. Beter gewoon alles open maken en nieuw.

ps. Wie zijn de "ze" die dit veroorzaakt hebben? Als dat een bedrijf is dan is het hun probleem, laat maar een elektricien komen. Ik vind het ook echt niet kunnen dat ze je niet meteen gebeld hebben toen ze door de leiding gingen waarbij er een kortsluiting ontstond.
 

Oostpoort

  • #35
Nog even een update: alle draden zijn vervangen en de buizen zijn hersteld.

Omdat ik het toch wel heel vreemd en een beetje tricky vond dat dit allemaal direct onder de douche in de badkamer loopt, heb ik de gerepareerde buizen ook nog eens met meerdere lagen rubber seal ingesmeerd en een toeslag aan de mortel toegevoegd die deze waterdicht maakt. De situatie is nu minstens zo goed en veilig als die voorheen was.

Die 'ze' is het bedrijf dat ik had ingehuurd voor de renovatie van de badkame. Ik had ze de opdracht gegeven om daar te frezen en hakken voor het vervangen van het doucheputje door zo'n moderne goot. Ik acht ze daarom totaal niet aansprakelijk voor de schade, zij konden net zo min als ik vermoeden dat juist daar leidingen zouden lopen. Een leidingzoeker had ook weinig zin gehad ivm de wapening.

In ieder geval is het nu volgens mij heel degelijk en veilig gerepareerd en doet alles het gelukkig weer.

Bedankt iedereen die gereageerd heeft.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #36
Fijn dat het allemaal is gelukt, bedankt voor het terugkoppelen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu