Karcher hapert

KoenNL

  • #1
Beste, goedenavond!

Normaal gesproken ben ik érg tevreden over de producten van Karcher.
Echter: helaas heb ik een probleem met mijn K5 Full Control.

Ik kan het probleem uitgebreid beschrijven, maar heb een video opgenomen en deze op YouTube geplaatst.


Zoals te zien, de machine 'stottert'.
Ik heb het filter reeds gereinigd en machine ontlucht, echter mocht dit niet baten.
Kan iemand mij adviseren over een mogelijke diagnose?

Op voorhand dank!

Met vriendelijke groet,
Koen

Er ontbrak een titel aan het topic, toegevoegd, Mod.
 

De Bob

  • #2
Doet hij dit ook met een spuitlans, dat pendelen.
 

KoenNL

  • #3
Hoi Bob!

Nee, dit doet hij niet met de ‘krachtige’ spuit lans, die werkt gewoon.
Echter zit de andere, die gewisseld kan worden met ‘soft’ & ‘hard’ het ook niet.
Ook de foam-spuit werkt geheel niet. Al denk ik dat deze verstopt zit met iets.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Er zit ergens een weerstand waardoor het overdrukventiel in werking treedt om de druk minder te maken en zo schade aan de machine te voorkomen.
Er kan rommel of kalk bij de inspuiter zitten, zet de lans in een emmer met ontkalker en laat hem een nacht staan.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Die spuitmondjes kan je schoonmaken, die willen wel eens verstopt zitten.
 

De Bob

  • #6
U Kärcher overdruk ventiel valt duidelijk af bij een nodige lagere druk (terrasreiniger 2x een nozzle), en de zeepdispenser wil ook niet.

Hij werkt wel goed met de spuitlans (hogere druk opbouw)

Zomogelijk een vervuiling/hapering van het druk ventiel.

Maar u heeft niet de minste machine, geen garantie meer ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Er mankeert niets aan de drukschakelaar/ventiel als de machine goed werkt bij de gewone lans, het ventiel is niets meer of minder dan een by-pass, die weet echt niet het verschil tussen terrasreiniger en lans niet.
In dit soort gevallen is er maar 1 verdachte en dat is rommel en,of kalk in de nozzle.
Heel soms is het ventiel beschadigd maar dat is hier niet het geval, de lans werkt op een hogere druk en zou dan hetzelfde moeten doen.
 

De Bob

  • #8
Ik kan wel in details gaan over het logisch drukverschil tussen verschillende hulpmiddelen, en het niet werken van de zeep despencer maar ik wacht liever op TS.
Misschien leverd dat wat meer info op na het reinigen van de nozzle's van de terras reiniger, misschien werkt de despencer dan ook weer.

We horen het.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Wat is bypass in een hogedrukreiniger?

Als je tijdens het werken met de hogedrukreiniger je pistool sluit, dan gaat de hogedrukreiniger in bypass. De bypass is een apart, afgesloten circuit in de pompkop waarin het water met een restdruk van ongeveer 10 bar rondgestuurd wordt in afwachting van het opnieuw openen van het pistool.

Moest er geen bypass voorzien zijn, dan zou bij het sluiten van het pistool de druk in de pompkop zodanig groot worden dat deze zou barsten. De bypass zorgt er dus voor dat het mogelijk is om het pistool tussen de werkzaamheden door te sluiten zonder dat de hogedrukreiniger daar schade van oploopt. De machine schakelt steeds aan en uit als de bypass in werking treedt.

Er is op het forum al veel vaker over geschreven, zoek op pendelen.
 

KoenNL

  • #10
Heren, een goedenavond!

Excuses dat mijn reactie enige tijd op zich heeft laten wachten.
Ik ben met bovenstaande adviezen vandaag aan de slag gegaan.

Het schoonmaken van de nozzle’s heeft inderdaad geholpen.
Beide lanzen functioneren wederom naar behoren, dank!

Echter; het probleem met de ‘foam sproeier’ blijft aanhouden.
Ik krijg deze hélaas niet zo ver uit elkaar dat ik hem kan reinigen.
Om die reden heb ik reeds een nieuwe aangeschaft op internet.

Mijn vermoeden doet dat hogedruk is gebruikt met vervuilde koppelingen.
Dat deze bijv. in het zand hebben gelegen, en door het filter zijn gegaan.

Nogmaals, dank voor de hulp!

Groeten, Koen

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Dat kan je ook een pomp kosten, altijd de leiding voorspoelen is nodig.
 

KoenNL

  • #12
Dat heb ik hier nu ook besproken. Moet ook eerlijk toegeven dat het zand op de foto net na het opnieuw vegen van zand tussen de tegels is. Iets vuiler dan normaal, maar ik vermoed dat probleem wél van zo’n zelfde situatie afkomstig is.
 

De Bob

  • #13
Dus goed uitkijken met vervuiling, haperen/drukverschil, en deze serie zijn niet de goedkoopste machientjes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Ik denk dat TS dat al begrepen heeft.
 

Picobello

  • #15
Ik heb exact hetzelfde probleem.

Is dit probleem nu opgelost door (in mijn geval de verstelbare spuitlans) het opzetstuk in een bak ontkalker nachtje te laten weken? Of moet je dat opzetstuk beetje uit elkaar schroeven zodat je die nozzler er helemaal uit kan halen?
 

Picobello

  • #16
Bij nader inzien stottert hij nu ook wat zonder opzetstuk. De vuilfrees vertoond inmiddels hetzelfde probleem, had ik laatst gek genoeg niet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu