Cellenbeton (deels) op hout van kap-/zolderbalk

Paul 122164

  • #1
Hallo klussers,

Ik zit met een vraagstuk waar ik zelf niet echt de meest ideale oplossing voor kan vinden.

Op onze zolder is op het dakspant een HSB wand met gipskartonplaten gemaakt door de vorige bewoner. Dit is geen technisch hoogstandje en zie ik het liefst vervangen worden door een goede scheidingsmuur.

Mijn voorkeur gaat uit naar cellenbeton (net als alle andere binnenwanden in huis).
De kap-/zolderbalk van het spant ligt aan beide zijde over een lengte van 150 cm gestort in de cementdekvloer. Ik heb nog niet helemaal inzichtelijk waar de balk is vastgezet met bouten aan de betonvloer (kanaalplaatvoer) en met hoeveel bouten.

Ik heb enkele opties in gedachte.

Optie 1:
De cellenbetonmuur wordt tegen het spant geplaatst. Het spant komt dan volledig in het zicht (net als bij de woningscheidende wand). Enige verschil is dus dat hier wel een balk in de vloer in het zicht komt. Deze steekt dan 50 cm buiten de knieschotten.

Optie 2:
De cellenbetonmuur wordt in het spant geplaatst. Hierdoor rust de muur deels op de kap-/zolderbalk en deels op de cellenbetonvloer. Aan de bovenzijde sluit de cellenbetonmuur aan op het dakspant. Omdat hout en cellenbeton beide anders werken vrees ik dat dit voor complicaties gaat zorgen.

Optie 3:
Is in feite optie 2, maar dan wordt afhankelijk van de posities van de bouten in de kap-/zolderbalk de betreffende balk ingekort zodat deze niet (of minder) in het zicht komt.
Dit lijkt mij niet verstandig omdat daarmee een wijziging wordt aangebracht aan een constructie.

Heeft iemand ideeën en/of tips?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik ben eerst wel benieuwd hoe dit er allemaal uitziet. Foto?

Is het een houten of betonvloer?
 

Paul 122164

  • #3
Hieronder een afbeelding van de situatie met een toelichting.



Ik denk dat ik hiermee eigenlijk al het antwoord heb dat ik met het verwijderen van de stijl (links op foto) die onderdeel is van de kapconstructie de constructie beïnvloed (en dus verzwak).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu