Schade in dakbeschot herstellen

Henkies

  • #1
Beste klussers,

Bij het verwijderen van knieschotten in mijn jaren 70 woning kwam ik het volgende tegen:




We kijken hier naar een dakspant die op een (draag)muur ligt. Er is dus geen gat gerot in het spaanplaten beschot en de bovenste 1 á 2 cm van de spant is plaatselijk weggerot. Ik vermoed dat dit ontstaan is door lekkage ter hoogte van het lood van een (reeds vervangen) dakkapel. Het geheel is op dit moment kurkdroog en de balk lijkt niet verder beschadigd dan de bovenste 2 cm.


Nu is mijn vraag: wat moet ik hier mee aan? Ik wil het schuine dak graag van binnen isoleren (luchtspouw + PIR + gips), maar ik ben bang dat als ik het nu wegstop, ik eventuele nieuwe schade niet meer kan zien voor het te laat is.

Kan ik dicht gewoon zo laten, of kan ik het afdichten aan de binnenkant met een stuk multiplex? Of moet dit perse aan de buitenzijde afgedicht worden en zo ja hoe dan?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Helaas een mooi voorbeeld wanneer lekkage zich nauwelijks meld. De methode isolatie onder het dakbeschot vraagt er ook een beetje om. Voordat het regenwater voorbij de isolatie, de damprem is zal je spaanplaat behoorlijk verrot zijn.
Meer zekerheid, alle pannen eraf een onderdakfolie erop en pannen terug. Mega klus.
Wat isoleren betreft is dat een hotitem met heelveel info er over.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Stuk dakbeschot repareren (vernieuwen) en het gat in de balk uitkrabben en evt. opvullen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu